• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dax att vaxa

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Då är det snart dax att vaxa husbilen, vilket vax skall man använda?,brukar finnas många åsikter om detta, jag har använt Sonax senaste åren.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Idag är nog vanligt vax ganska ute, det blir blankare mera hållbart med någon av de medel med keramiska tillsatser som finns. Det finns tester på youtube att googla på. Snabbtvätt innehåller vax förmodligen typ bivax i ett lösningsmedel blir väldigt rent och fint och blankt och man gör av med flera svampar eftersom smutsen fastnar där upplöst asfalt och sånt. Men den glädjen varar inte länge eftersom ytan är mjuk av vaxet fastnar mycket smuts och lättaste vägen ut från det problemet är att tvätta igen med samma dyra medel. Ett Rent elände att komma rätt igen.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Då vår husbil närmar sig 17 år och ännu har bra finish, brukar jag dra över den med denna vaxpolishen för hand med frottedukar, en gång per år. Screenshot_20240310-171601~2.png
(Meguiars finns bl. annat på Mekonomen.)

Polerar ibland taket över vindrutan med rubbing och polermaskin innan vaxpolishen. Då detta är mer utsatt i solen, och får snabbare matt yta.
Tvättar bara bilen med vanligt vatten.
Insekter går bra att ta bort med ljummet vatten.

Man får ta underhållet som en fysisk aktivitet.

Krister.
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Då är det snart dax att vaxa husbilen, vilket vax skall man använda?,brukar finnas många åsikter om detta, jag har använt Sonax senaste åren.
Jag lägger mest krut på att få taket bra. Polerar och vaxar sedan med Sonax Carnauba. Vaxar även övriga karossen. Bilen blir aldrig direkt smutsig under säsongen och lätt att tvätta. Polerar och vaxar alltid med maskin.
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Då vår husbil närmar sig 17 år och ännu har bra finish, brukar jag dra över den med denna vaxpolishen för hand med frottedukar, en gång per år. Visa bilaga 232616
(Meguiars finns bl. annat på Mekonomen.)

Polerar ibland taket över vindrutan med rubbing och polermaskin innan vaxpolishen. Då detta är mer utsatt i solen, och får snabbare matt yta.
Tvättar bara bilen med vanligt vatten.
Insekter går bra att ta bort med ljummet vatten.

Man får ta underhållet som en fysisk aktivitet.

Krister.
Just det medlet använde jag mig av i år. Har alltid använt Sonax, men detta var väldigt bra.
 

Hdkrister

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Lund
HBK-Nr
34235
Medlemskap
2024
Då vår husbil närmar sig 17 år och ännu har bra finish, brukar jag dra över den med denna vaxpolishen för hand med frottedukar, en gång per år. Visa bilaga 232616
(Meguiars finns bl. annat på Mekonomen.)

Polerar ibland taket över vindrutan med rubbing och polermaskin innan vaxpolishen. Då detta är mer utsatt i solen, och får snabbare matt yta.
Tvättar bara bilen med vanligt vatten.
Insekter går bra att ta bort med ljummet vatten.

Man får ta underhållet som en fysisk aktivitet.

Krister.
Utställningsvax! Kanonbra!
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Köper jag själv blir det Hagmans, men för några år sedan fick jag en kartong med överblivna skvättar av olika fabrikat, som jag använde på husbilen. Jag kunde varken se eller känna nån skillnad på resultatet av dom olika.
 
Toppen