• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Datorproblem

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022
Min dator har problem även jag fast med datorn. Den är seg.Har fått ett meddelande
som följer "värdet för minsta virtuella minne är för lågt" Hoppas någon kan hjälpa
mig. Mina kunskaper om datorn är nästan noll

F

F.d. 52994

Guest
Sv: Datorproblem

Om du använder Internet Explorer kan du gå in under fliken "Hjälp" och skriva Virtuellt minne, då får du veta hur du skall öka minnet. Du bör även rensa ur datorn med något program som tar bort onödiga filer, det finns en del gratisprogram att hämta hem på internet. Lycka till och trevlig midsommar

F

F.d. 4220

Guest

Jag gissar att du har XP. Jag är inte helt säker på att jag anger rätt väg dit, men det bör vara ungefär så här:
Högerklicka å "Den här datorn" antingen på skrivbordet eller i startmenyn.
Välj Egenskaper.
Gå till fliken Avancerat
I rutan Prestanda, klicka på Inställningar
Gå till fliken Avancerat
I rutan Virtuellt minne,klicka på ändra.
I nedersta rutan står aktuella värden.
I rutan ovanför, välj "Egna värden" och ange samma som i rutan under, men lägg till minst en nolla (hur mycket man kan öka beror på ur mckat plats det finns på hårddisken.

Lycka till
//Stefan

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Min dator har problem även jag fast med datorn. Den är seg.Har fått ett meddelande
som följer "värdet för minsta virtuella minne är för lågt" Hoppas någon kan hjälpa
mig. Mina kunskaper om datorn är nästan noll

Kontrollera hur mycket internminne det sitter i datorn, minneskretsar kostar inte så mycket idag men kan göra datorn som ny!

Till XP gör det inget om man har 3GB internminne.

Lycka till //Lasse

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En annen sak er hvor mye ledig plass er det på hårddisken?
XP får ofte problemer når dette kommer under 6 GB og en har at windows selv skal administrere størrelsen på det virtuelle minnet. STACT sitt råd hjelper en god del hvis det som er ledig er noenlunde sammenhengende.

Det er en hjelpewizzard med i XP som rydder i filsystemet, i den norske utgaven finner du den under Start - Tillbehør - Systemverktøy - Diskopprydding (ligger samme sted i alle utgaver, men en må oversette de enkelte ord :wink:). Kjøre denne først og deretter Defragmentering fra samme undermeny (helst uten virtuellt minne!) og deretter setter et passende statisk virtuellt minne. Dette skulle gi best respons i windows uten å gå aktivt inn og rydde i installerte programmer og tillegg.

Toppen