• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Datorinnehav kräver tv-avgift

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
En till faktura... Nu har dom i stort fångat in hela befolkningen utom daghem och äldreboenden.

Datorinnehav kräver tv-avgift

I dag avkunnades en unik dom i Luleå
förvaltningsrätt som säger att den som
har en dator måste betala avgift.
Många har överklagat att Radiotjänst
tagit ut tv-avgift av datoranvändare,
men det blev alltså avslag.

"Även en dator måste därför enligt
domstolen anses vara en sådan teknisk
utrustning som är avsedd att ta emot
utsändning eller vidaresändning av
tv-program. Den är därför avgifts-
pliktig", står det i domslutet.

Det spelar ingen roll om man inte av-
vänder datorn till att se på tv. Dom-
en kan överklagas till kammarrätten.
Mer om datoravgiften på nästa sida

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Sv: Datorinnehav kräver tv-avgift

Tydligen gäller det enbart persondatorer och då om det finns internetanslutning i huset.

Kanske att man slipper betala om man bor i hyreshus med Internet och bara äger en VIC20 eller om man har en serverdator, det är ju inte en persondator.

Förstår inte varför de ska krångla till det. Det finns väl inte mer än en handfull med personer som inte har någon form av tv eller dator idag? I princip ska hela Sveriges befolkning betala (ok för mig) men varför sket det sig med att dra det på skatten?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Förstår inte varför de ska krångla till det. Det finns väl inte mer än en handfull med personer som inte har någon form av tv eller dator idag? I princip ska hela Sveriges befolkning betala (ok för mig) men varför sket det sig med att dra det på skatten?

Då kan man inte plåga alla ungdomar som studerar eller är arbetslösa. Dessutom kommer det krav att betala om man har tillgång till dator, padda och smartphone, dvs 100% av befolkningen.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Då kan man inte plåga alla ungdomar som studerar eller är arbetslösa. Dessutom kommer det krav att betala om man har tillgång till dator, padda och smartphone, dvs 100% av befolkningen.

Bara dator, än så länge, om man inte redan betalar licensavgift för sin TV.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jo, jag skrev ju det ... kommer.

Lyssnade på intervjuer på P4 idag. Jag undrar hur de ska kontrollera vilket hushåll en ungdom tillhör och huruvida det hushållet i så fall har betalt. Då kanske det blir viktig var ungdomarna mantalsskriver sig.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jo, jag skrev ju det ... kommer.

Lyssnade på intervjuer på P4 idag. Jag undrar hur de ska kontrollera vilket hushåll en ungdom tillhör och huruvida det hushållet i så fall har betalt. Då kanske det blir viktig var ungdomarna mantalsskriver sig.

Du anar inte vad dom kommer att hitta på...

När du ta en kredit vid köp...
När du flyttar...
När du tecknar abonnemang...
När det dras från din bank...

+ allt som dom kommer att uppfinna framåt. Kylskåp med datadisplay kopplat till Internet. m.m.. $$$ SVT $$$

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Helt obegripligt. EU-domstol raderar naturligtvis vansinnet. Om jag skaffar mig en dator, skit samma vilken typ, och SR får för sig att deras utbud skall läggas ut och bli tillgängligt så kan dom väl för he inte ta betalt för det. Viss skillnad på piratkopieringen då man aktivt måste dela filer och sno ner det. Här prackas det ju på.

Man blir som trött!!
:mad:

F

F.d. 17667

Guest

Licensavgiften och tillhörande indrivningsmyndighet är en kvarleva från "dåtid".

Det mest riktiga vore att avskaffa den helt och låta de så kallade public service kanalerna fungera under samma villkor som de kommersiella kanalerna som finansieras av reklam och abonnemang. För övrigt finns det redan smygreklam i SR kanalerna.

Vill staten nå allmänheten med viktiga meddelanden (som anges som ett argument av bibehållandeivrarna) så är det bara för staten att köpa sig erforderlig tid i kanalerna.

F

F.d. 17667

Guest

Jag kan inte komma på ett enda radio- eller tv-program i SR utbud som gör det så viktigt att HELA svenska befolkningen ska skatta/betala avgift för detsamma.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag kan inte komma på ett enda radio- eller tv-program i SR utbud som gör det så viktigt att HELA svenska befolkningen ska skatta/betala avgift för detsamma.

Det kan jag! Benidorm! :D

Jappe

PS! Hade för bråttom här. Sr:s utbud gällde det och Benidorm går på sjuan. Ursäkta!

Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest

Det är ju SVT som har massor av bra program som dessutom sänds UTAN REKLAMAVBROTT!

Men jag kan hålla med om att licensen kunde läggas på skattsedeln.

Det är ju jättebra att någon anser att SVT har massor av bra program. Det är också dessa som borde vara de som ska betala abonnemangsavgifter, men varför jaga alla andra?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Nu behöver inte alla ungdomar betala licensen. Är de skrivna hemma hos föräldrarna så gäller deras licens.

Alla mäniskor har tillgång till dator. Det är bara att gå till närmaste bibliotek.

Det hela känns som en Trojansk häst. Vissa skaffar en dator för att spela spel eller arbeta på, utan önskan att se TV på den. Sedan tar public service och utökar sin service och strax efter så har de påtvingat ytterligare några att betala licens.

Kanske man kunde hitta på något motsvarande och sedan tvinga på hela jordensbefolkning en lite avgift. Pengar är ju bra att ha. :p:

Toppen