• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dator/surfplatta

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dator/surfplatta

Kanske beroende på att man kan högerklicka med en mus? Jag vet inte hur man högerklickar med fem fingrar!

Dra ett finger betyder en sak, drar du två fingrar får du en ny funktion osv... När man vant sej är det helt suveränt, skulle inte vilja vara utan... Använder TouchPad även på datorn, kan inte tänka mej gå tillbaka.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dator/surfplatta

Microsoft hoppas väl att den nya plattformen Windows 10, med gemensamma appar för datorer surfplattor och mobiltelefoner, skall bli det som sätter fart på försäljningen.
Om det blir så återstår väl att se, men troligen blir det ju intressantare för utvecklare att ta fram appar som funkar på alla tre plattformar.
Min erfarenhet från nuvarande Windows enheter är att det som brister mest, är just utvecklingen och uppdateringen av intressanta appar till de olika enheterna.
När det gäller byggkvalitet och flytet i enheterna har jag inget att klaga på.

Efter att nu ha klämt ett tag på en Surface Pro 3 är det bara en sak jag saknar för att kunna lägga bort paddorna helt: Ett nytt Windows bättre anpassat för paddande.
Om Windows 10 fixar det samt om det blir mer snurr på appskrivandet tror jag att PC-paddorna kommer att ta tillbaka stora marknadsandelar.

Paddornas starka kort har alltid varit formatet och batteritiden. Utvecklingen går fort på det området så snart är det inga större skillnader..
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Dator/surfplatta

På min gamla Dator har jag både två och trefingersfunktioner,
zoomning ut och in och en massa andra funktioner på
Styrplattan och det tycker jag är mycket bättre och
snabbare än att peka och dra på en skärm som dessutom är
på längre avstånd så en Dator med pekskärm ser jag ingen större
vits med. Man kan ju också ställa in funktionerna på Styrplattan precis som man själv vill ha dom. I vissa lägen är Musen helt överlägsen med sin snabbhet
och framför allt med sin precision och så kan man ju t.ex. ställa in "Pekarens"
hastighet som man själv önskar m.m. m.m.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dator/surfplatta

Svakheten i Windows med touchscreen er at desktop programmer gjerne er laget for den mye mer presise mus/touchpad enn for fingeren på skjermen. Apper laget for finger på skjerm fungere helt ok.

Selv bruker jeg hovedsaklig en nå 2 år gammel Acer Iconia W700 med 4GB RAM - innkjøpt i Sverige for omlag 3000 (b-vare hos NetOnNet :D) og har kjøpt inn men ikke installert ennå en 500 GB SSD oppgradering fra Samsung for omlag 1800 innkjøpt i Australia (AUD 300). Kjører Windows 8.1 og veksler mellom å bruke den med og uten Bluetooth tastaturet som sitter i mappen til tablett-pcen.

10 tommers Android 4.1 platta er gitt til barnebarnet på 1 år!

Når jeg ikke har med meg 11 tommeren (W700) så greier jeg meg bra med OnePlus One mobiltelefonen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dator/surfplatta

Snart paddfri! Det har varit en svår tid men nu börjar jag ana befrielsens ljus i mörkret. Paddan är såld. Det enda som återstår är att föra över en del foton och ställplatser till den fria världen. Det verkar som det skulle kunna gå med hjälp av dropbox men det är nog inte dags att ropa hej än. Nähä! Hånfullt lyser "Det gick inte att ladda fil - det går inte att ladda denna filtyp." mot mig på paddan.

Varför ska det vara så svårt att få paddan att utföra enkla ting? Det verkar som om den lider av förföljelsemani och helst vill vara instängd i sitt eget lilla rum utan kontakt med omvärlden.

Det enda som höll mig kvar i paddträsket var navigationskombinationen PoiViewer och iGoPrimo som var mycket bra men så började iFunBox krångla och då fick jag nog.

Det har varit en svår tid men snart är jag fri - med eller utan några foton och egna ställplatslistor!

Jappe

PS. God Jul!
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dator/surfplatta

Ett klokt beslut!
God Jul och ett Gott Nytt År på dig själv Jappe.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dator/surfplatta

Det må vara hur det vill i övrigt, men paddan är ovärderlig som bärare av morgontidningen!
Visserligen har vi utbärning av DN fem dgr per vecka, men oftast hann inte papperstidningen fram i tid någon ytterligare dag mest varje vecka och då fick vi den i bästa fall dagen efter. Dessutom har vi flera hundra meter brant väg att gå till brevlådan.
Vilken lyx att nu liksom en gång under studietiden kunna börja dagen med morgontidningen i sängen, detta med paddan och en digital prenumeration!

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dator/surfplatta

En sån julklapp! Jag som inte vet mycket om kmz och ptv och gto m.m. lyckades med konststycket att föra över mina favoriter från iPaden till en Samsungplatta via e-mail! Ha! Gudarna som tidigare vände ryggarna mot mig har kommit till insikt om att de har burit sig illa åt och helt snurrat om!

Strålande tider, härliga tider att se fram emot!

Jappe
 
Toppen