• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

danskt eller finskt öl.....

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Nu skall åka på premiärtur i husbil (hyrd -i avvaktan på leverans av vår egen)
Vi har en semestervecka 28/5-4/6 och tänkte oss neråt Danmark.
Vi vill gärna ha några tips om trevliga ställplatser / sevärdheter inte alltför långt från brofästet.(Bägge sidor)
Vi tänker även passa på att köpa lite dansk öl som omväxling från den finska som mest dricker här i Roslagen,så berätta gärna om något bra ställe att handla på och vilken sort som kan rekommenderas.
Kan man uppleva det berömda ljuset på Skagen så här års?
Och hur funkar det i så fall med färjor till Göteborg(?)
Tacksam för tips

F

F.d. 3153

Guest
Sv: danskt eller finskt öl.....

Redigerat mitt ironiska inlägg.!

Ha en trevlig resa..!!

/Göran_K

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 518

Guest

Om Ni ska till Skagen så är färjan mellan Gbg-Fredrikshamn den närmaste överfarten från Sverige (dock inte den billigaste).

Skagen är en helt underbar plats. Vi har varit där under alla årstider och njutit lika mycket varje gång. Fast vi har undvikit högsäsong (juli-augusti). Ni måste besöka Skagens konstmuseum (tror jag det heter!) och naturligtvis Grenen (där Kattegatt möter Skagerrak). Häftigt!

Kan danskarna göra bra öl? Ja, jag tror de är bra på Hof. Men bland de starkare sorterna har jag inte hittat någon favorit! Jag hoppas någan annan kan hjälpa Dig bättre.

F

F.d. 518

Guest

Ouups, jag hann inte se Görans svar!

F

F.d. 4326

Guest

Hej! Ang Dansk Öl, så tycker jag Harboe Sort Guld är god och prisvärd. Den tillverkas av ett litet bryggeri i Skaelsör. Säljs av Netto i Danmark. Dansk öl ska avnjutas från flaska, av någon anledning smakar den bättre än från burk. Men det gäller nog all Öl. Trevlig resa i Danmark

Peter

F

F.d. 4424

Guest

Smaken är som baken - delad och tur är väl det, för annars skulle alla dricka Björne Brygg 5,6 och då kanske det inte räcker till mig vilket vore stor skada. När ni nu är i skagern missa inte Örnreservatet, fråga på resebyrån. Glöm heller inte den begravda kyrkan. Har ni tid, åk gärna till Hirtshals där finns akvarium med Nordsjöfiskar, och till sist njut av danskt gemyt och stressa inte.

Kalle W

F

F.d. 6238

Guest

Hej på Dig Lasse W.
Min tidigare arbetsgivare var Stena Line och vi har under många år besökt Danmark både i arbetet och som Turister.
Har även varit i Skagen med MC-gänget från Stena.
Har förövrigt semestrat mycket i Danmark och då i första hand Jylland.
Danmark är ett underbart land att vara i med mycket trevliga människor.

När det gäller ölen så kan jag rekommendera HOF som varken är för svag eller för stark.
Emellertid så finns den en massa sorter som smakar bäst "varje gång".
Det berömda LJUSET på Skagen kan Du se (dock endast i dagsljus) både på sommaren och på vintern.

Förövrigt så vill jag rekommendera den finaste platsen på Jorden och det är en Ö som heter Läsö, som ligger 1,45 tim restid från Frederikshamn med bilfärja. På sommaren är det PARADISET. Vänliga , trevliga människor som har samma priser året om i butikerna. Alltså dom höjer inte priset på sommaren bara för att Turisterna kommer. Helt underbart,
Hoppas att Ni får en Trevli resa och en ;) ;) ;) :D positiv bild av Danmark, hälsar Monica o Kurt från Götet.

Toppen