• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Danska tullen!

F

F.d. 52986

Guest
Är det någon som vet vad som sker vid Danska tullen numera?
För någon månad sedan skrevs det en hel del om att de skulle kolla
betydligt aktivare än tidigare.Blev det så?Vad kollar de i så fall?
Vore bra att få lite tips om vad som hänt och händer.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Danska tullen!

Danska tullen vill inte göra annan kontroll än vad svensk tull och passpolis gjort hela tiden.

Man har varit underbemannad och därför nu ökat antalet tjänstemän.

Gunnar /medlem

F

F.d. 53053

Guest

Hej
Kört igenom tullen 2 gånger till danmark inte en dansk tullare så långt ögat kunnde nå... och inga svenska i heller. kan det varit så att dom fikade just då eller
mvh
Gebeer

Miata

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025

Vi passerade Puttgarden för två veckor sedan. Då var de danska tullarna ganska aktiva vid vår färjas ankomst. Dock verkade man inte bry sig om svenska husbilar, de vinkades förbi. Man var mer intresserade av mindre skåpbilar.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

När jag för en månad sedan åkte över Öresundsbron till Danmark såg jag inga tullare alls. När vi några veckor senare åkte motorvägen från Tyskland in i Danmark såg jag en skylt, som jag uppfattade det hänvisade lastbilar att sväng av för tullkontroll, vilket jag naturligtvis inte gjorde. När jag hade åkt över Öresundsbron och kom till svenska sidan var det ett stort antal tulltjänstemän, som jag uppfattade som svenska, som verkade stoppa mest vanliga personbilar, och jag blev inte kontrollerad där heller, vilket förövrigt inte hade gjort något då jag inte hade något att förtulla. Sverige och Danmark har, vad jag förstår, en gemensam tullstation vid brofästet på svenska sidan.

Johan Kinneryd

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

När vi åkte på semester midsommarhelgen så va det fullt pådrag vid gränsen Flensburg mot Danmark.

F

F.d. 25020

Guest

Är det någon som vet vad som sker vid Danska tullen numera?
För någon månad sedan skrevs det en hel del om att de skulle kolla
betydligt aktivare än tidigare.Blev det så?Vad kollar de i så fall?
Vore bra att få lite tips om vad som hänt och händer.
Har man ärligt i husbilen är det väl ingen fara eller???:cool::cool: Mvh 220 Sture i Pajala

Publikanen

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2025

Det finns ingen gemensam tullstation för Sverige och Danmark vi har en egen tullstation och Danmark har en egen vid betalstationen på Lernacken för utresande från Sverige dvs ankommande till Danmark

Med vänlig hälsning.

Publikanen

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Jag är ute och gör en hel del jobb på Öresundsbron och kör över mycket ofta. Danska tullen på Lernacken ser man inte till så ofta, men kommer att bli mer så fort de fått mer personal och resurser. Svenska tullen är mycket ofta vid Öresundsbron och även svenska polisen är där ofta. Polisen brukar ofta väga bilar och släp för överlast. Jag har sett många som har fått lasta av både det ena och det andra för att kunna köra vidare.
//Nilhen

F

F.d. 55451

Guest

Som fler tydligan uttrycker är den danska tullen inte mer restriktiva än den svenska.
Rädslan var troligen startades av den danska regeringens stöd parti, med euforiska uttalanden efter att lagen hade antagits - det togs bokstavligt.

Vad exakt är syftet med den svenska polisens beskäftighet mot för mycket vikt :confused:
Är det lagen för lagens skull ?
Vet inte det så fortfarande i andra länder.

Jag tyckes der er fler ristiktioner mot at besöke i Sverige. ( hund, seriöse stellplatser, vikt, beskäftig polisen, mobilt internet etc. )

Tyskland er mer vänligt - lett att besöke.

Så jag upplever situationen. :rolleyes:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vad exakt är syftet med den svenska polisens beskäftighet mot för mycket vikt :confused:
Är det lagen för lagens skull ?
Vet inte det så fortfarande i andra länder.

Jag tyckes der er fler ristiktioner mot at besöke i Sverige. ( hund, seriöse stellplatser, vikt, beskäftig polisen, mobilt internet etc. )

Tyskland er mer vänligt - lett att besöke.
Vektkontroller er det i alle land, for noen år siden jobbet jeg hver annen fredag i Hamar og bodde i Oslo. Nesten hver gang jeg kjørte opp på torsdags kvelden var det vektkontroll også av husbiler - så jeg ble kontrollert.

Transport av dyr over grenser har restriksjoner så lenge det er mulig å stoppe farlige sykdommer/parasitter - ta en tur til England.

Norge og Sverige har grunnet sin allemannsrett ingen tradisjon for stellplatser, selv om det er bygget ut endel i Norge. I Norge er det klart lovlig å overnatte på rasteplasser, det er det også i Sverige - selv om det der ikke er kommet noen offentlig utredning om dette.

En ser noe mer polis i Sverige enn i de andre nordiske land, men er det galt?

Mobilt internett og kontantkort finnes tilgjengelig fra flere leverandører i Sverige, men du kan ikke bestille på nettet om du ikke har svensk person-nummer. En må i en butikk som selger telefoner så får en fatt på dette, her er problemet litt større i Norge - har ikke forsøkt i Danmark. Om du tenker på dekningen så er de hvite fletene på 3G dekningskartene for Norge og Sverige større enn hele Danmark. Har og opplevd store områder i Tyskland uten 3G. Dyreste 3G kontantkortet jeg har kjøpt var det eneste som fungerte i Frankrike.

Heldigvis har vi for de 3 Nordiske land ICE.NET eller Net1 som det heter i Sverige, stor geografisk dekning på bekostning av total kapasitet innenfor et begrenset område.

F

F.d. 55451

Guest

Det finns en förklaring bakom allt - men fortfarande lättare att köra till Tyskland och mer.
Alla länder hävdar att deras land är det bästa turistmål - och färgglada annonser, allihop.
Men hur tillgänglig gegrafisk orienterade POI länkar? - Hitta sevärdheter längs vägen efter behov - en husbil alternativ.

Samtidigt som danskarna från Jylland, Fyn, etc. inte betalar för en bro eller färja.
Fakta är inte lätt för resten av Skandinavien att konkurrera med.
Så är landet'.

Toppen