• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Danska specialregler

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Kan inte låta bli att berätta, trots att det kommer att framgå att jag av och till använder andra transportmedel än husbil.

I Danmark gäller inte bara egna kontokort, eget regelverk kring kniv i bil, och lite annat som tidigare berättats här.

I veckan var jag tvungen att flyga från Kastrup. I väntan på avgång togs en öl, inte billig, men OK.

Pensionist som man är kontrollerar man naturligtvis kvittot, och vad finner man? Jo en post på 1Dkr som pant för flaskan. Går till kassan och lämnar in flaskan och får min krona utan ett ljud.

Hur många kontrollerar kaffékvittot, och hur många (utlänningar) förstår vad pant är.

Men det fanns en fördel. Bord men tomma flaskor städades av snabbare än snabbt av personalen.

Personalen är numera till huvuddel svensk då danskarna inte vill ha sådana skitjobb. En löneförmån att panta flaskor för en låg lön?

Tur man är skåning och varit med på den tiden datumet räknades in i notan på köpenhamnsbåtarna.

Historierna är många om risken med att göra affärer med dansken.

Hoppas att alla tar detta som det knabb som alltid förekommer mellan brödrafolken ;), men finns det någonstans en distinkt kulturell gräns mellan Europas länder så går den genom Öresund.

Håkan

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Danska specialregler

Förstår inte helt frågan - påstanden.

Skillnad fron Sverige/ Norge - Sverige / Finland - Sverige / Tyskland - etc. :confused:

- eller är det endast en subjektiv förhållanda at Skandinavien var bättre - mer enhetlig, förutan Danmark :confused:

Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Förstår inte helt frågan - påstanden.

Skillnad fron Sverige/ Norge - Sverige / Finland - Sverige / Tyskland - etc. :confused:

- eller är det endast en subjektiv förhållanda at Skandinavien var bättre - mer enhetlig, förutan Danmark :confused:

Nejdå, danskarna är i många avseende bättre än vi svenskar. Speciellt på att reagera på knasiga påbud :"De ger vi faen i!".

Mitt inlägg var en reaktion på att man försökte lura varje ölköpare på Kastrups flygplats på en krona. Principen alltså.

Sen blev det i bara farten lite mer.

"Efter en affärsuppgörelse med dansken, räkna fingrarna på vägen ut".;)

Håkan

F

F.d. 55451

Guest

Förstås - men Kastrup är en förtag - business - inta allt Danmark.
Så är det troligen med lufthamne'.

Besök Syd Fyn en solskinnsdag - och livet i Danmark är bra.

När barnen var små, ​​och jag hade en allvarlig plikt i pedagogigen', sagde jag ofta:

Säg inte om jag blir' fuskad - jag vill ha en bra erfarenhet från vår resa.

Det var ganska naturligt att säga det - men är meningsfullt i backspegelns' visdom 20 år efter.

Toppen