• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dalaresa med förhinder

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Den 15 juni är vi på väg in mot Ludvika. När jag ska växla ner inför en rondell går kopplingspedalen i golvet. Jag lyckas plocka upp den med foten och återfår tryck i pedalen. Vi tar oss till en fiatverkstad som tror att felet kan bero på luft i systemet. De har inte tid men ringer en verkstad i Borlänge som kan ta emot oss dagen därpå. Kopplingen fungerar, om än lite mjuk, så vi tar in på en camping för att åka och få kopplingen luftad dagen därpå. Så sker och vi fortsätter vår planerade resa mot Ockelbo.

Det håller till efter Falun, då går pedalen i golvet, petas upp med foten och får tillbaka trycket igen. Tar oss in på en parkering och ringer Länsförsäkringar och anmäler maskinskada. Vi kommer överens med handläggaren om att försöka ta oss hem då jag ju kan få igång kopplingen.
Denna gång håller det till rondellen vid infarten till Hedemora. Nu går inte pedalen att få upp och vi hackar oss ut på väg 70. Får slå av motorn för att kunna lägga i en lämpligare växel. Startar och kan ta oss in på en avkörningsficka något hundratal meter längre fram och kan ringa efter assistans.

Assistanskåren från Hedemora är hos oss redan efter en dryg kvart och drar oss till Björkmans Bil i Hedemora.
Där går bärgarmannen in för att förklara läget. Då är klockan c:a 15.30.
Nu blir det fart. Ut kommer chefen, kundmottagaren och försäljningschefen. och börjar köra undan bilar så vi kan få plats utanför deras bilhall. De beställer delar, den övre och nedre kopplingscylindern.
Vi kommer överens om att bo kvar i husbilen och de lovar hjälpa oss så fort delarna har kommit. Man visar oss en så fantastisk vänlighet och vilja att hjälpa oss. På lördagen, då de har stängt, kommer det ner personer från firman vid fyra olika tillfällen för att se hur vi har det och om vi behövde något, t.ex fylla vatten, tömma toan osv.
Vi fick låna bil vid två tillfällen så vi kunde se oss om i Hedemora och handla. På tisdag middag kom delarna. Man byter den övre cylindern på plats ute där vi står. Luftar och provkör. Det verkar ok och vi kör iväg hemåt.
Denna gång går det någon kilometer så går pedalen i golvet igen. Vi lyckas hacka oss tillbaka till samma plats som vi nyss lämnat. Den övre cylinder var helt slut och hade tydligen fått ner packningsmaterial i den undre.
På onsdagsmorgonen tar man in bilen direkt och börjar ta ned växellådan för att byta den nedre cylindern.
Framåt 14.30-tiden är allt på plats och nu har kopplingspedalen en helt annan spänst. Nu får vi tacka för oss och åka hem och nu fungerar det precis som det ska!
Vi kommer aldrig att glömma bärgaren Peter och all personal hos Björkmans Bil i Hedemora. Vilken fantastisk vänlighet och hög serviceanda man visade oss.
Nu har vi skickat in kopior på våra utlägg till Länsförsäkringars handläggare som vi också haft trevlig kontakt med under tiden.:spinny:

F

F.d. 56455

Guest
Sv: Dalaresa med förhinder

Ser ut som ni har en Fiat Ducato?
Jag råkade ut för samma problem förra året men då på resa i Danmark. Efter bra arbete av verkstaden kunde jag fortsätta och uträtta det jag skulle men sträckkörde sedan hem.
Besökte ny verkstad vid hemkomst för åtgärder, ja lufta systemet det var de som danskarna hade gjort så det gjorde denna verkstad också. Efter lite körning hände samma sak igen för andra gången inge koppling. Var till ny verkstad som luftade så det fungerade ett tag igen. Var på resa i Småland då det hände på nytt och besök på verkstad. Där trodde det att det kunde vara den sk slavcylindern som sitter i växellådan, de hade tydligen varit med om detta tidigare. Var tillbaka på verkstad hemma men då blev det semester och inget hände på drygt 3 veckor.
Efter byte av slavcylinder blev det som nytt och nu fungerar det perfekt. Betalade en självrisk men resten gick på maskinskadeförsäkringen.
Förstår er, det var inte roligt kan jag säga, framför allt inte i Danmark men de var mycket hjälpsamma.

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Dalaresa med förhinder

I vårt fall så började reparationskedjan med det billigaste. Luftning - byte av övre cylindern - byte av slavcylindern.
När vi anmälde maskinskadan så kollade vi med verkstäder runt där vi bor. Det var ingen verkstad som kunde tänka sig att ta sig an oss inom rimlig tid.
På så sätt kan vi ju säga att vi hade tur i oturen som kom till Hedemora och att Björkmans Bil tog sig an oss på ett så bra och välvilligt sätt.

Toppen