• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dags för protest mot alla parkeringsförbud

F

F.d. 14483

Guest
Varje år kommer det fler och fler skyltar med förbud för husbilar och husvagnar på vad som annars är en helt vanlig 24 timmars parkering. Det går att överklaga till respektive kommun, men för att få någon effekt måste många skriva under.
Är det inte dags för ett upprop?
/Lotta

Tomten 560

FD HBK Medlem
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Dags för protest mot alla parkeringsförbud

Glöm inte att de flesta husbilar är personbilar och inte berörs av falska skyltar om husbilsförbud. Vi parkerar som personbil och följer dessa regler utan att någon har med att göra vad vi har för oss inne i bilen.

F

F.d. 3077

Guest

Så sant.För någon vecka sen åkte vi från Dals Långed -Högsbyn-Tisselskogens Naturreservat över Glyckshult till Håverud,där tänkte vi parkera som förr om åren och turist ,men förbud för husbilar och husvagnar att ens köra in på parkeringen.Nåväl vi gjorde så i alla fall och frågade damen i kiosken var vi fick parkera,"på parkeringen så klart" sa hon,vi upplyste om skyltarna,det hade hon inte en aning om,däremot att den väg vi kom skulle HUSBILSTRAFIK FÖRBJUDAS på för det hade hänt olyckor på den vägen med husbilar????????????.
Nåväl vi sade till henne att vi kände oss väldigt DISRIMINERADE med detta förbud och inget alternativ till P,Hon blev verkligen upprörd och menade att vi skulle trotsa förbudet och parkera ändå för det var inte många bussar på parkeringen.
Vi avböje och åkte därifrån till hennes stora sorg,även vår.
Bernt

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Glöm inte att de flesta husbilar är personbilar och inte berörs av falska skyltar om husbilsförbud. Vi parkerar som personbil och följer dessa regler utan att någon har med att göra vad vi har för oss inne i bilen.

Den som skriver ut en parkeringsbot ser knappast om husbilen är reggad som PB2 eller LB men jag förmodar att det hade varit enklare och gjort ett rent P-förbud nattetid .

Hur verkar förbudet mot husvagnar ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det var i følge en av våre naboer i Dals-Långed en kolisjon mellom en 25m vogntog og en minibuss på bakveien til Håvelsrud. Det skal være generellt forbud mot biler med slep på strekningen, men med mulighet for dispensasjon ved tømmerhenting. Det var i vår korrekt skiltet I Långed enden, også en advarsel om at veien ikke er egnet for kjøretøy over 10m. Hva som finnes i andre enden har jeg ikke sett.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Så sant.För någon vecka sen åkte vi från Dals Långed -Högsbyn-Tisselskogens Naturreservat över Glyckshult till Håverud.

Var det den så kallade över brudfjället eller liknande ? Där körde vi också och den var ju visserligen smal och krokig men man fick ju köra där efter och hålla sig på sin sidan ,när det blev kö bakom så var det ju bara stanna till och släppa förbi dom svårare behöver det ju inte vara .

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025

Jag säger bara en sak - åk utomlands. De vill ha turister och försöker serva dem på bästa sätt.

MVH

Home-car
Åk utomlands i stället, till platser/ställen där den hand som föder dig inte biter dig !!!!!

Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Vem eller vilka bryr sig om vi husbilsåkare protesterar mot alla parkeringsförbud som dyker upp lite här och var? Jag tror inte att vi har några som helst förutsättningar till att få gehör från varken den breda allmänheten eller av kommunpolitiker. De kommer absolut inte att tycka synd om oss, eftersom det finns alternativ enligt deras syn på saken.
Det finns alltid ett skäl till varför en skylt sätts upp som begränsar möjligheterna till nattparkering. Det kan t.ex. bero på att någon eller några har missbrukat tidigare möjligheter, någon kan ha blivit störd på något sätt och det kan finnas andra intressen som t.ex. ekonomiska för en campingägare.
Om vi ska nå framgång och istället få utökade möjligheter till nattparkeringar så måste vi först ta reda på orsakerna till varför ett förbud kommer upp.
Därefter ta direktkontakt med respektive kommun och försöka föra en konstruktiv dialog som förhoppningsvis leder fram till en annan lösning eller till alternativa parkeringsmöjligheter. Det kan vara en fördel att då även försöka intressera en lokaltidning när kontakten är etablerad med aktuell kommunen för att på så sätt höja trycket i frågan. Det kan förhoppningsvis leda till ett snabbare ställningstagande och beslut.
Den stora frågan är som alltid, vem som gör vad och när?
V-backen :)

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Godmorgon.
Jag har här i Varberg försökt att föra en konstruktiv dialog med ansvariga i kommunen, det är som att slå huvudet i väggen, dom vet inte vad jag talar om, det finns ju campingar.
Nej ett Franskt temperament tror jag är det enda som gäller, dom skiter i oss annars.
Hade varit underbart om man kunde genomföra en riktig protestaktion samordnad i denna klubben och de andra klubbarna.
Töm toan vid riksdagshuset.
MVH KEJO

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Men Kejo, vi har ju två alldeles utmärkta ställplatser i Varberg, dels en stadsnära vid Apelviken på behagligt promenad eller cykelavstånd och den på Getterön.
På dessa ryms ju ca 70 bilar!
Det är bättre än på många andra platser i landet

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Hej igen.
Jo vi har några platser, men hur länge, du har väl följt skriverierna i HN.
Sen är ju vissa campingägare släkt med personer i kommunstyrelsen vilket försvårar det ytterligare.
Att platserna ligger långt från stadskärnan är också ett stort minus inte minst för alla resturanger och handlare, det finns ju gott om tomma asfalterade planer på skolgårdar centralt som skulle kunna användas.
Jag har personligen suttit i möten med turistchefen i Varberg och där diskuterades att ta fotbollsplanen ute på Getterön till ställplatts, nu blev det tydligen inte så utan det ordnades på grusplanen istället, helt ok tycker jag.
Däremot protesterar ju stugägarna villt där ute.
Det är bara att hoppas att de som finns får vara kvar.
Har nu i sommar kört runt i sex veckor bl.a. i Norrland - Lappland, där finns massor av kanonfint ordnade platser, det är väl dessa jag jämför med.
Man blir ju lite bortskämd. :))
Ha en fin dag.
MVH KEJO

Toppen