• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dags att byta vattenpump?

F

F.d. 263

Guest
Jag är precis ny inom det här med husbil, har varit ute min första vecka och börjar inse att jag verkligen älskar husbilslivet, vilken frihet! :)

Men till mitt (ena) problem. Jag har köp mig en mindre, väldigt välskött med dock äldre bil. Bilen är en 86:a och bodelen är påbyggd -93 så den har ju sina 20 år på nacken.

Ägaren innan mig har mest haft bilen till diverse festivaler så han har knappt använt vatten mm. Jag däremot kommer fricampa en del så vill ju att allt ska fungera.

Nu är det så att det är otroligt dåligt tryck i vattenpumpen. Jag hör ju att den går igång och det kommer ju vatten, men en otroligt liten stråle, ungefär som om man sätter på det minsta som går i kranen hemma.

Är det dags att byta pump? Eller finns det något jag kan prova innan jag slänger ut den gamla?

Bifogar en bild på pumpen som sitter i nu. :)
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    50,7 KB · Visningar: 20

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Dags att byta vattenpump?

Den här typen av pumpar brukar ha ett filter på inloppet till pumpen. Det ser ut som det sitter ett filter i överkant på bilden. För att lossa detta så brukar det vara ett låsbleck som skall dras ut en bit. Sedan är det bara att dra ut filtret från pumpen. Försök att ta loss filtret och spola baklänges.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.637
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dags att byta vattenpump?

Hejsan. Beroende på hur vattensystemet är skött under åren så kan det finnas avlagringar på vattentankens väggar som lossnar som flagor, vartefter när de blir uppblötta.
Om du hittar skräp som täpper flödet enligt tidigare inlägg, så kanske du behöver göra någon handgriplig rengörning av tank och ev. slangar för annars kan det nog täppa igen sig rätt snart igen.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Toppen