• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Dags att börja diskusionen, jag skall bygga ett LiFePo4-AGM hybridsystem

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som rubriken säger.
Jag skall bygga ett 8 eller 12 cells LiFePo4 batteri och kombinera det med mitt befintliga Bly-kol AGM
435 Ah batteri.

För den som är intresserad bifogar jag en länk med teorin bakom ett sådant system.
Jag låser tråden nu, men öppnar den i morgon, så ni som vill bidra i diskusionen kan läsa på.

Hybrid Battery Bank - Introduction
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ok låt oss starta diskusionen.

Jag tänker mig 8 eller 12 celler på 280/300+ Ah.
Detta i hybrid med mina befintliga AGM batterier.

Då jag (som bekant) har en separat bodelsgenerator är det inte okomplicerat att ladda ett LiFePo4 batteri med BMS direkt från denna.
När laddningen stoppas kommer generatorn att ta stryk.
För att undvika detta kommer AGM batteriet förhindra att generatorns laddström klipps tvärt.

Hur systemet kommer att fungera i praktiken återstår att se.
Syftet är att kunna köra tak ACn parkerad utan tillgång till extern 230v, i många timmar.

Jag har bra laddningsresurser, 230v batteriladdare på90A (som kan drivas av det inbygda bensindrivna elverket under färd) och motormonterad generator som kommer kunna ge ca 150A.
Det kommer att bli möjligt att ladda upp bateribanken igen med ca 220-240A.


Tankar, kommentarer?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta är spännande (för oss nördar), själv har jag inte fördjupat mej i detta upplägg, men det diskuterades för flera år sedan här i forumet vet ja, minns inte trådnamn.
Hymer har detta som ett option sedan några år, men jag har inte hört om någon som valt det.

Jag misstänker att du fördjupat dej ordentligt i vad som krävs i ett sådant här montage eftersom du har separat generator för 12V-systemet.
Egentligen så gäller det väl bara att dimensionera BMS, kablage efter de strömmar som blir aktuella i ditt fall.
Men jag har en misstanke om att din generator ev. skulle kunna ta skada av de höga strömmar som kan uppstå ifall batteribanken är tömd relativt djupt, kanske du har något emellan som "skonar" generatorn (?), förutom bms'et som inte borde vara strömbegränsaren.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Är du intresserad av att fixa lite själv med styrningen så kan jag bidra med lite förslag.
Någon DC-DC är väl knappast aktuell vid dessa strömmar och skulle bli i kostsammaste laget och inte tillföra så mycket.
Jag bytte för ett tag sedan till en 200A JK-BMS och den har jag kontakt med via blåtand på en ESP32 med ESPHome som sedan är kopplad till HomeAssistant.
Jag ser alla värden och kan ställa av/på en hel del :
1701536904871.png
Brytarna ovan kan man slå till manuellt eller automatisera via HomeAssistant.
Samma ESP32 samlar också in data från Victron enheter via blåtand men dessa kan jag inte ändra via blåtand men vissa data i Victron går att ändra via Modbus som också är kopplat till HomeAssistant.
1701537087440.png

Varför visar jag detta då?

Jo laddning av AGM sköter ju sig självt i stor utsträckning när du kör och de mår inte illa av att ha spänning på sig under körtiden även om de skulle vara fulladdade. Däremot LiFePO4 mår inte så bra av att hela tiden få mer än c:a 13.8V när de är fullladdade..
Man bör därför helst slå av laddningen till LiFePO4 när de är fulladdade efter någon timmes absorption.
Detta är då möjligt att göra som syns i bilden ovan där jag slagit av laddningen manuellt men kunde lika gärna använt State of Charge från Shunt eller även JK.Bms själv. Detta kan då ske helt lokalt i ESP32 och jag antar att du tänker ha separata BMS för varje grupp om 4 celler för att minska problemen med balansering av enskilda celler.

Ska vi fortsätta spåna på detta eller vill du bara ha "of the shelf" lösningar?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Oj, 200A generator, och du har en satans rejäl kabel :swoon: även om den är 10m.
Har du något bms du kikat på extra mycket?
När det gäller bms så skulle jag själv ta i rejält, gärna ett som klarar dubbla strömmen mot vad som kommer att bli "normalström", för att undvika onödig värmeutveckling.
Eller styra strömmen över externa reläer, men dessa drar tyvärr ström i drift, själv går all ström i mitt bygge via 123Smartreläer, strömsnåla som bara den, men klarar "bara" 240A per relä.
Hur stor blir din ström ur batteribanken, på ett ungefär?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har du något bms du kikat på extra mycket?
Jo jag har tänk mig 200A JK-BMS som även Håkan nämner ovan.

Jag kommer att koppla 2-3 celler parallellt så jag får ett 12 volt system.

Hur stor blir din ström ur batteribanken, på ett ungefär?
Det blir inte så stor faktiskt. Ca 80-90A.
JK med 200A.

Nackdelarna med att ha 2-3 parallellkopplade LiFePo4 BMSer tycker jag är större än att ha en BMS med parallellkopplade celler.
(2-3 batterier och BMS VS 2-3 parallellkopplade celler och en BMS.)

Min tanke är att använda BMS för att slåifrån laddningen när en viss spänning uppnås.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om du bara ska låta BMS slå av vid en viss spänning så kommer du inte att få tid att absorbera och balansera celler.
Strömmen behöver sjunka ner vid slutspänningen för absoption och det kan inte BMS sköta själv med bara spänningen.
Att köra 2-3 4-serie cellpack parallellt med bara en BMS kommer att ge obalans mellan celler.
Det är samma sak som Andy bara skulle haft 1 BMS i stället för 3 i sitt stora batteripack.
Jag betalade 950:- för en 200A JK-bms på Ali så priset spelar ingen roll.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo jag har tänk mig 200A JK-BMS som även Håkan nämner ovan.

Jag kommer att koppla 2-3 celler parallellt så jag får ett 12 volt system.


Det blir inte så stor faktiskt. Ca 80-90A.
JK med 200A.

Nackdelarna med att ha 2-3 parallellkopplade LiFePo4 BMSer tycker jag är större än att ha en BMS med parallellkopplade celler.
(2-3 batterier och BMS VS 2-3 parallellkopplade celler och en BMS.)

Min tanke är att använda BMS för att slåifrån laddningen när en viss spänning uppnås.
BMS är ju inte tänkta att användas för att reglera laddspänningen, det skall ju rätt inställda laddare göra. BMS skall bara skydda batteriet och
balansera cellerna.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Oj, 200A generator, och du har en satans rejäl kabel :swoon: även om den är 10m.
Har du något bms du kikat på extra mycket?
När det gäller bms så skulle jag själv ta i rejält, gärna ett som klarar dubbla strömmen mot vad som kommer att bli "normalström", för att undvika onödig värmeutveckling.
Eller styra strömmen över externa reläer, men dessa drar tyvärr ström i drift, själv går all ström i mitt bygge via 123Smartreläer, strömsnåla som bara den, men klarar "bara" 240A per relä.
Hur stor blir din ström ur batteribanken, på ett ungefär?
Mina 123Smartreläer klarar bara 120A per styck? Har du dubbla?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ett sådant system byggde jag på förra husbilen då jag var osäker på hur generator och laddare skulle bete sig med bara litium.
Senare byggdes systemet ut med en batteri frånskiljare där jag kunde välja vilket batterisystem som skulle användas eller vara hopkopplade.
Då upptäcktes att systemet fungerade utan blybatteriets funktion (fanns ju ändå i startbatteriet) så då åkte blyet ut helt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo jag tänkte också den tanken, men jag tycker det är slöseri att kasta ut ett fem år gamalt bly-kol AGM på 435Ah.
Ja för tusan behåll dit fina bly-kol, det måste vara en nästan perfekt kombo på bly/lfp, då det är den enda bly-kemin som fixar någorlunda snabbladdning (vad jag vet).
 
Toppen