Sv: Dagens bortskämda husbilister
Jag har tyvärr inga bilder från detta som jag nu skall berätta:
Vi var tre glada gossar från scouttiden som skulle åka till Island och lifta rund i landet. Vi hyrde ett tremanna lättviktstält. Jag ville, innan vi reste, sätta upp tältet för att se att det inte var något fel på det och att alla delar var med.
—Nänä, det behövs inte, det är ju ett helt nytt tält! fick jag som svar av en unison duo.
Nåväl, vi reste med Smyril Line från Bergen till Seyđisfjördur. Vi vandrade iväg en bra bit tills det var dags att slå upp tältet för första natten. Efter att ha krängt av 23kg ryggsäck gick jag en sväng bakom busken.
Full fart på Triangaköket och så skulle tältet upp. Tror ni jag blev glad när vi upptäckte att det fattades en del av en tältstång? Sur som ättika var jag och började mina tirader om att kontollera innan avfärd osv. Då kröp det fram, under mycket skratt, att mina kamrater gömt stången och allt var frid och fröjd.
Men vänta nu, såg inte innertältet lite litet ut för att vara ett tremannatält? Mäta, mäta och kontrollmäta. Jodå, vi hade fått ett tvåmannatält!
Gissa vem som inte låg i absiden en enda natt under de tre veckorna vi var i landet?