• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dagens bortskämda husbilister

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Så här såg det ut när vi campade utanför campingplatsen i Basel 1965. Vi kom efter stängningsdags, men det gick lika bra utanför och det kostade ju inget. Barbro som var med den gången ser minst sagt betänksam ut, men det var ju ett tvåmanstält, så det skulle ju fungera!

Det kanske finns flera här som har gamla bilder från den tiden det begav sig?

Jappe

Med Barbro i Basel.jpg

Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Dagens bortskämda husbilister

Jappe, vad var det för häftig bil du hade då?
Ser döfräck ut.

F

F.d. 3778

Guest

Ja du jappe var sak har sin tid. Har du kvar den röda pärlan?
Inger o Anders

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det var en MGA, en bil som ständigt provocerade andra bilister att köra som galningar för att "tävla" med mig. MG-n var ju en engelsk sportbil, den gick inte särskilt fort, axade inget vidare, men den lät rätt och den var vacker och den passade bra på småvägar precis som husbilar gör, enligt min mening.

Jag skulle gärna haft den kvar i dag, men sålde den, tyvärr!

Jappe

Senast ändrad:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025

Jag behöver inte gå så långt tillbaka i tiden för att hitta en tältbild :)

Det här är taget 1999 i Caorle, Italien. Vi var två familjer, tillsammans tretton personer och all mat lagades på spritkök. Jag tror att övriga på campingen tyckte att vårt läger var lite av en sevärdhet för det var många som sågs promenera förbi vårt hörn!

Till sommaren åker vi på semester tillsammans igen men nu med husbilar, man blir lite bekvämare med åren :)

//Kicki

Caorle.jpg

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har tyvärr inga bilder från detta som jag nu skall berätta:

Vi var tre glada gossar från scouttiden som skulle åka till Island och lifta rund i landet. Vi hyrde ett tremanna lättviktstält. Jag ville, innan vi reste, sätta upp tältet för att se att det inte var något fel på det och att alla delar var med.

—Nänä, det behövs inte, det är ju ett helt nytt tält! fick jag som svar av en unison duo.

Nåväl, vi reste med Smyril Line från Bergen till Seyđisfjördur. Vi vandrade iväg en bra bit tills det var dags att slå upp tältet för första natten. Efter att ha krängt av 23kg ryggsäck gick jag en sväng bakom busken.

Full fart på Triangaköket och så skulle tältet upp. Tror ni jag blev glad när vi upptäckte att det fattades en del av en tältstång? Sur som ättika var jag och började mina tirader om att kontollera innan avfärd osv. Då kröp det fram, under mycket skratt, att mina kamrater gömt stången och allt var frid och fröjd.

Men vänta nu, såg inte innertältet lite litet ut för att vara ett tremannatält? Mäta, mäta och kontrollmäta. Jodå, vi hade fått ett tvåmannatält!

Gissa vem som inte låg i absiden en enda natt under de tre veckorna vi var i landet?

F

F.d. 4879

Guest

Undrar om inte Barbro trots allt tyckte det var bekvämare att sova i ett tvåmanna tält än i MGAn? En klar milstolpe i sportbilarnas historia! Nej det var ingen snabb bil i orginalutförande men med en annat topplock, kamaxel, kolvar, avgassystem mm så fick man ut ca 140 hp och då dj--ar var det inte mycket som tog den på den tiden. En medlem i klubben, Peter, har idag som hobby/livsnäring att renovera sådana bilar. Googla på Octagon (tror jag) så hittar du MGs "Mecka" Jappe!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det är fina bilder från förr och första tanken var att det kunde varit en VW Karman Ghia cab men sen såg jag ju svaret längre ner .

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Denna MB 206D från -74 inredde jag -79 och vi körde sedan slut på två motorer. Bilen blev fullt vinterduglig (-36*C som kallast vid övernattning i Jämtlandsfjällen). Så här efteråt förstår jag inte hur vi utan att gnälla lyckades bo på detta utrymme två vuxna och två barn. Det blev förutom fisketurer ett flertal resor till Medelhavet (och där nere kom förtältet till god användning). Bilden från en fisketur i Norge på 80-talet.
En liten diskret husbil hade sina poänger; det var sällan ngn förstod att bilen var bebodd. Husbilar var inte vanliga på den tiden.

Nordtröndelag ca -91.jpg

Toppen