• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

D250S Dual + SmartPass

F

F.d. 55451

Guest
Sv: D250S Dual + SmartPass

Eftersom det har inget svar på det ämne jag vågar mig till att svara på, men jag har ingen erfarenhet av produkten.
Som så mycket annan utrustning för husbil beror investeringsbehov.
Laddningen är förmodligen det bästa du kan få när du kör.
Frågan är hur mycket bättre än utan systemet.
Men minus jag ser av systemet.
Körs exempel. bara för en timme om dagen efter en relativt hög förbrukning uppnår laddare aldrig att vara användbara.Beroende ochså på solceller.

Det visade radio (walkie-talkie) och lampa med hög risk att förstöras när spänningen något stiger över 14,5 volt.
Om du inte kopplar bort temperaturgivaren (NTC motstånd?) - Ladda sedan bara upp till 14,3 volt.
Finns det ingen konsumtion och batteriladdning ensam - det verkar helt säkert.

Kanske besvaras tråden nu?
----------
Da der ikke er kommet noget svar på emnet drister jeg mig til at svare selv om jeg ikke har nogen erfaring med produktet.
Som så meget andet udstyr til autocamper, afhænger investeringen af behov.
Opladningen er antagelig det bedste man kan få under kørsel.
Spørgsmålet er hvor meget bedre end som uden systemet.
Dog finder jeg minusser ved systemet.
Kører man f.eks. kun i en time om dagen efter et relativt stort forbrug når opladeren aldrig at være nyttig. Afhængigt af solceller.
En anden skrev at kun de sidste 20% af opladningen blev gavnlig med selve opladeren.
Den viste radio ( walkie-talkie) og lampe har stor risiko for at ødelægges, da spændingen let kommer over 14,5 volt.
Med mindre man frakobler temperaturføleren ( NTC modstand ?) - så oplades kun op til 14,3 volt.
Er der ikke noget forbrug og batterierne alene oplades - virker det sikkert udemærket.

Måske kommer der svar nu ?

Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Är det någon som har erfarenhet av denna produkt ?
Är den värd att satsa på ?

JA!. :D :wink:

Men koble Ctec systemet så langt ut på anlegget at du -kun- kjører DCDC/Smartpass direkte på servicebatteri bank. Da får du best lading, samt at du da sikrer at alle husbilens komponenter fortsatt får spenningen fra generator (13,6-14,4V).

Ctec systemet vil i kulde gi sterk spenning for å kompensere vintertemperatur, og denne spenningen er for høy til EBL, Kjøler, varmeanlegg osv... (Ctec kan gi over 15V i kulde for å lade batteri tilfredstillende).

Slik ble mitt anlegg, jeg har foreløpig ett manuelt styrt rele som erstatter Smartpass.
CtecD250SDualItineoskjema-1-1.jpg

Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Hvorfor det?

Funksjonen i mitt anlegg med Ctek D250S og den oppkoblingen jeg har, har jeg aldri opplevet noen gang med generator lading, tross opptil 35 kvadrat sveis jordingskabler mellom generator og batteribank på en Knaus jeg hadde. Og jeg måler IKKE med ringampere meter, men over 2 stk shunt målere.

Og mitt inntrykk er at samme hva vi andre presenterer mht lading, så overgår din løsning alt..... Så jeg ser da ingen grunn mer til å bruke masse tid på dette mer når den optimale ladefunksjonen åpenbart er nådd med Ctec D250S...

:confused:

F

F.d. 55451

Guest

Der ser man at påstande om Ctek kun er snik-snak om gamle batterier.
Ingen har testet sagligt.
Subjektivt snik-snak.

Ctek dual og Sterling Power strøm reduksjon er nonsens med AMG er som kejserens nye klæder.

Latterligt :)

Det virker som den tomme påstand om at Kabe er bäst og dit køleskab er bedre end mit toilet - nonsens !

Ind til andet er bevist - betragter jeg positive påstande om Ctek dual m.m. som commercielt bedrag.
Mit arbejde med dokumentation og opfordring til Ctek brugeres dokumetation som grundlag.

Senast redigerad av en moderator:

annie783

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024

Har lest om SmartPass på Ctek sine sider, men skjønner ikke helt hva den gjør.

Er hensikten at om startbatteriet er tomt så henter den inntil 80A fra bodelsbatteriet slik at man får start på bilen?

Er det flere grunner til å kjøpe SmartPass og ikke bare D250S Dual?

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

For -min del- ser jeg ikke nødvendigheten med smartpass.

Pga en teknisk "bug" i mitt system ved start og stopp, bruker jeg ett manuelt styrt rele for å unngå denne "bug".

En bivirkning med dette rele er at jeg ved å aktivere det faktisk har en manuell "smartpass" funksjon siden generator ladingen da går direkte til bodel batteriet. Men min erfaring er at lading over 20A fra generator er skjelden og over svært kort tid.

Jeg ville absolutt montert D250S Dual og avventet med smartpass. Jeg vil også anbefale monteringsskjema som jeg har i innlegg i starten på tråden, men -ikke- monter det rele jeg har tegnet inn over service batteri.

Det rele skal KUN bruke om du får den "bug" mao bodel systemet slår seg av, ved start/stopp av motor.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Har lest om SmartPass på Ctek sine sider, men skjønner ikke helt hva den gjør.

Er hensikten at om startbatteriet er tomt så henter den inntil 80A fra bodelsbatteriet slik at man får start på bilen?

Er det flere grunner til å kjøpe SmartPass og ikke bare D250S Dual?

Smartpass skal brukes sammen med D250S og den gir muligheten for at batteriet/batteriene kan lades med inntil 80A og ikke bare 20A som D250S gir.

Min erfaring er også at Smartpass er bortkastet om man ikke har bodelsbatteri på over 150A eller lader batteriet veldig ut.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Dessutom riskerar man att skada en liten batteribank, som är kraftigt urladdad om man släpper på så kraftig laddning, normalt rekommenderas 1/10 av batteriets/batteriernas kapacitet som laddström.

Topsy12

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
131
Medlemskap
2025

Jag gjorde ett försök med D250s Dual med mindre lyckat resultat. Det visade sig att elblocket i bilen, Calira Verteilerbox VB06-1,inte var kompatibel med D250S Dual.
Konstaterandet gjordes av Ctek.
/Lasse

Topsy12

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
131
Medlemskap
2025

Jag lät en verkstad montera laddaren men de blev inte nöjda med resultatet. Efter flera konsultationer med Ctek med förslag till åtgärd, men ingen lösning var att finna.
Ctek blev intresserad av fallet och ville gå vidare i problemet.
En teckniker från Ctek konstaterade efter fyra timmars försök att det int skulle bli bra.
Jag la då ner mitt försök.

/Lasse

Toppen