• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

D-O diskrimineringsombudsmannen.

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Teddi

Guest
detta brev har jag tänkt skicka iväg privat!!

Hej.Mitt namn är Ove Johansson. Är ägare av en personbil klass2. Även kallad husbil.
Under senare år har dessa personbilar ökat markant i omfattning. Men parkeringsmöjligheter minskat under samma tid. Jag anser mej diskriminerad på många ställen runtom i landet när de gäller parkering. I allra högsta grad gäller detta gotland-öland-ock runt den svenska kusten.
Ett flertal kommuner vill dirigera oss in på deras campingplatser.Men vi har ingen som helst anledning att ta in på dessa . Vi sysslar inte med camping utan bara kräver ett rättvist parkeringssystem som vi också kan ta del av.

Ofta kör vi långa sträckor ock är därmed i behov av vila.En vila som är nödvändig ock lagstadgad.
Med tanke på att våra p- möjligheter försämras i rask takt så ser jag mig själv med många andra i samma situation nödgad att skriva till er.

Som skattebetalare erlägger vi mycket mer än en vanlig personbilist.

Ser fram mot ett svar. Vänliga hälsningar Ove Johansson.

finns de nåt här som saknas tycker ni?för övrigt kan många andra skriva också,,ja tycker detta är nödvändigt i dagens läge,,ha de,,

F

F.d. 30092

Guest
Sv: D-O diskrimineringsombudsmannen.

Kör på så får vi höra va dom säger:)
:applaus: krille

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Teddi, du har ju punkt på ditt tangentbord!
Om du rättar ock till och blir det perfekt!

T

Teddi

Guest

de blir för jobbigt anders:p ja har bara ansträngt mej lite extra inför myndigheten:D

i vanliga fall,,,, bara en hand ledig,, haha,,

T

Teddi

Guest

ja har skickat iväg detta nu,,de finns ingen garanti att dom tar upp det,, det måste handla om diskriminering,, utan tvekan så gör de detta,,så länge vi har problem att parkera där övriga parkerar så e detta ett fall för dom,,

ja ser andra aspekter så som kommunal #skyddstillsyn# av sina egna ock utarrenderade campingplatser,,om inte det ligger under D-O,,då får man ta tag i de på annat sätt,,

ja ser gärna fler som skriver,,nog så viktigt,,de kan sluta med S C R ,,ock då har i varje fall ja själv en husbil som är värdelös,,ja har inte dom ekonomiska förutsättningar att ta in på camping,,a-la 3-400 spänn, ,så skriv till D-O på mail,,,,

mitt svar lägger ja in när ja fått det!

F

F.d. 9344

Guest

Får nog göra dig besviken teddi men DO kommer nog inte att ta upp detta då vi som husbilägare inte räknas som en folkgrupp eller liknande. De kommer i bästa fall att hänvisa dig till Trafikverket.
Jag vet inte men om nu begreppet "Husbil" inte finns som svensk benämning på ett fordon i lagen så är det kanske att strunta i skyltar som har ett streck över bilden med en "husbil".
Det få bli för kommunerna att använda de godkända skyltar som finns och då blir väl tillägget under parkeringsförbudet "Gäller endast KL II fordon" eller något liknande.
Men är verkligen problemet så stort? Jag kanske har haft tur men inte råkat på att bli bötfälld för att jag parkerat min lilla 5,6 m på en parkering.
Och som det tidigare skrivits på detta forum, vad jag gör i min bil som står stilla är min ensak.
Vad är skillnaden på att sitta i en "vanlig" personbil med fram och baksäte och dricka kaffe, äta, ta sig en tupplur än om denna personbil är utrustad med bord och säng? :rolleyes:

Ta som jämförelse en USA-VAN som i regel har ett litet "bord" med hållare för koppar och i vissa fall plats för att sitta i den och inta en måltid, kanske även ett större säte så att det går att sträcka ut sig. Reagerar någon på att en sådan står på en pakering och passagerarna gör just det?

Det är enligt mig stor skillnad på att stå pakerad än att ha fällt ut markis och ställt ut bord och stolar för att stå där över natten, då kan jag gå med på att det lutar åt att man campar.

T

Teddi

Guest

hej vingen,,ja håller med dej i de stora hela,,men,,ja har inte fått svaret ännu,,

kika på detta,, för nåt år sedan tog borgholms energi hand om många ställplatser på öland,,ett energi bolag,,varför detta? vi har svaret här nu,,borgholms energi ägs av borgholms kommun,,alltså äger kommunen alla den mark ställplatserna ligger på,,

nu slutar dom med detta,,dom vill inte #konkurrera# med campingplatser runt omkring,,

dom kallar dessa för lokala arbetsgivare,,ock då kan man ju undra varför inte alla dessa hamnar driver ställplatserna i stället eller hur?
dom är väl också lokala entreprenörer,,se detta ur ett annat perspektiv,,vädigt många kommuner driver campingplatser själva,,eller nån entreprenör på kontrakt,,

där finns mycke mer skattepengar att plocka in än motsvarande på en privat ställplats,,

en ställplats på öland,,130 spänn,,en campingplats på öland,,de tredubbla,,

så matchen pågår,,vill vi vara med?,ja tycker detta,,

detta kanske drog iväg lite från ämnet,,men sak samma med p- möjligheter,,alla har ju inte en husbil som får plats på en vanlig p-ruta,,men förutsättningarna,,? dom är satta ur spel,,därför tycker ja själv att viktigast i dagsläget är att få legitima parkeringsmöjligheter,,vi har inte detta,,enbart till dom bilar som får plats på en standardruta,, långtifrån alla,,

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest

Vi har nog samma åsikter i detta ämne. Det är väl så att de inversteringar som gjort i campinplatser kostar mer än att fixa till en plan yta där det finns en brunn för avlopp/gråvattentömmning är större. Därav den konflikt som har uppstått Husbilar viavis vanlig camping.
Vad jag noterat är ex. i Tyskland där vi stod både på ställplats och campingplats var följande.
Campingplats i Tyskland, dessa låg långt ute på landet Husvagnarna var ställda där permanent men verandor och ja, som en sommarstuga. Det kan jag förstå att det för de flesta Tyskar är enda alternativet till en sommarbostad.
Alltså egentligen inget alternativ för oss husbilsåkare.
Där ligger nog skillnaden i "tänket" här i Sverige. Åka på semester det är att åka till en Camping och tillbringa någon/några veckor där, vi har inte tagit till oss det nya med Husbilar, som är gjorda för att resa omkring.
Nu skall jag och gumman ta en tur ner till Kiviks marknad men på vägen kommer vi att besöka andra platser, stanna en dag/natt där, fara vidare och ja, så håller vi på.
Inget är hugget i sten resplanen kan ändras från ena stunden till den andra.
Jag tror att detta sätt att turista kommer att "sjunka in" även i Sverige så småningom.

F

F.d. 29925

Guest

Läste, eller hörde häromdagen att turistnäringen på Öland har under senare år haft en negativ utveckling. Kanske de är rent av desperata men troligen vänder man inte tränden med nuvarande inställning till besökarna.

F

F.d. 9344

Guest

Ja så är det nog, frågan är varför? Har verkligheten kommit ifatt även Öland.
Kanske är den tid förbi då husvagnen och tält var det dominerande sättet att tillbringa sin fritid?

Jag är benägen att tro det efter att med egna ögon sett vad jag möter (och blir omkörd av) på våra vägar här och ute i Europa Husbilar!
På vår senaste resa ner till Ungern nu i juni ca 400 mil ToR så garanterar jag att vi inte såg 10 ekipage bil+husvagn på hela vägen dit och hem. Husbilar och åter husbilar var det som gällde.:)

T

Teddi

Guest

det är ju en ganska tråkig utveckling,,öland beter sej märkligt,,ja tror att ställplatser inom borgholm,,kommunala sådana,,avvecklas med tiden,,detta är ju borgholms kommunala mål,,
dom vill ha in oss på c-platser,,likaså gotland,,aldrig i livet,,

på gotland finns en plats där barn till föräldrar driver en ställplats,,naturligtsvis på privat mark,,en 50-lapp,,va säger man,,
dessa privata aktörer skall uppmuntras,,de finns hur mycke som helst,,hamnar ska ju också prioiteras,,men då måste dom få en chans att vara självständiga,,oavsett markägare,,dom har ju också kostnader,,
men ja kommer att prioitera park-möjligheterna bättre,,idag är vi ifrågasatta på grund att vissa aktörer ser en självklarhet att de ska kosta pengar att sova i sitt egna rum,,vi kan inte ha de så,,

för övrigt har ja fått ett brev från våran styrelse,,dom har nåt på gång,,ser med spänning fram mot detta!! ha de gött vänner,,

T

Teddi

Guest

här är svaret från DO,,hade knappast väntat mej nåt annat:D men att vanliga personbilar har sin självklara parkering överallt,,men inte husbilar,,detta omfattas inte,,då får vi kalla de nåt annat,,
hur som helst,,finns ingen anledning att acceptera detta förhållningssätt från våra myndigheter,,ja gräver vidare,,
de blev lite okomprimerat,,men bra för oss gamlingar med dålig syn:p:p

Hej!
Tack för ditt mejl till Diskrimineringsombudsmannen, DO. Det du beskriver omfattas inte av diskrimineringslagen.

Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering som har samband med kön, könsidentitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Vill du veta mer om DO, vad diskrimineringslagen omfattar och vårt arbete? Besök gärna vår webbplats: www.do.se.

Med vänliga hälsningar
Kristina Wassén

Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest

ja kommer att skicka exakt samma brev till kommunförbundet ock den statliga motsvarigheten vad gäller kommunala p-bestämmelser,,vi kan f-n inte ha de på detta vis..

i början på maj månad blev vi bortchasade från en parkering i majorna,,ja stod på mej,,ja betalar för en plats,,ja har bara en bil,,du tar upp två platser sa #lisa#,,vi gick o handlade,,får ja böter så tänkte jag att ja måste driva detta vidare,,men ja fick inte detta!!!
vi är en växande grupp bilister som betalar lika skatt i förhållande till våra fordon,,

T

Teddi

Guest

haha jojje,,tänk om vi alla skulle byta till #plåtis#? skulle vi få mer parkeringsmöjligheter för de? p-platser hänger inte med nyregistreringarna,,

ock ihop med detta ,,husbilplatser hänger inte heller ihop med kommunalt förnuft,,klart att detta kostar en massa pengar att ge oss den möjligheten,,kommunernas problem, vi betalar hela tiden,,så länge bilar är i trafik,,

för övrigt gillar ja humor--ironi:p de får vi va rädda om,,,annars tryter krafterna:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen