• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

D+, kylskåp som dumplast

Tom

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Jag installerade just 2x 14cm fläktar med en tempersturbrytare till mitt Thetford AES kylskåp.
Då såg jag att det fanns en liten kabel som heter D+. Vad jag förstår så är det en liten spänning på den när generatorn laddar? Så kylskåpet ska veta att den ska ta kyla med 12v.
Tas den "kraftiga" spänningen från bodelens ström, eller bilbatteriet?
Om det går från bodelsbatteriet tänker jag att jag borde kunna ha en esphome enhet med ett relä, och låta bodelsbatteriet driva kylen från 100 till 90% laddning när batteriet ligger på 100%.
Eftersom jag har 600w solceller borde det kunna dra ned en hel del på gasförbrukningen, samtidigt som mitt LiFePo4 batteri mår bättre av att inte stå fulladdat hela tiden.

Eller har jag gjort en tankevurpa?

När jag tänker efter, så är det inte så bra om den strömsladd som går till elementet kommer från bilbatteriet heller, för då riskerar ju fläktarna att slita ut mitt startbatteri.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.479
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Startbatteri och bodelsbatteri är sammankopplade när motorn är igång och laddar = D+

Har du solar-ingång på EBL så kan man lägga en mindre ström där från regulatorn, då växlar EBL in den på kylskåpet, funkar väl inte optimalt då strömmen ofta varierar stort från panelerna, skugga m.m.
 

Tom

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Startbatteri och bodelsbatteri är sammankopplade när motorn är igång och laddar = D+

Har du solar-ingång på EBL så kan man lägga en mindre ström där från regulatorn, då växlar EBL in den på kylskåpet, funkar väl inte optimalt då strömmen ofta varierar stort från panelerna, skugga m.m.
Eftersom min EBL-99 inte klarar 600w solceller, så är regulatorn direktkopplad till batteriet. Tror max var 15A eller något sånt.

Min tanke var som du säger, att inte bara driva kylen på el när solen lyser. Om jag gissar att kyl/frys drar 300w, så borde det vara trivialt att med den lilla esp32-datorn slå på relät i en timme.
Tror som du inte det är så bra att pytsa på några watt hit och dit, utan ha någon sorts hysteres.

Om kylen ska "luras" att drivas på bodelsbatteriet, gissar jag att D+ bryggas med Batteriets +? (Dvs den ska inte kortslutas med negativ pol)

Sen undrar jag varifrån strömmen kommer när bilbatteri och bodelsbatteriet inte är sammankopplade i samma krets.
Det ser ut som om fläktarna inte dragit ned bilbatteriets laddning, så jag antar att det kommer från bodelsbatteriet.

Om jag orkar ska jag se om jag kan läsa av batteris status från smartshuntens Bluetooth med esphome.
Har satt en 3A säkring på D+ för säkerhets skull nu. En diod vore kanske bra, men det har jag inte med i bilen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.269
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Eftersom min EBL-99 inte klarar 600w solceller, så är regulatorn direktkopplad till batteriet. Tror max var 15A eller något sånt.

Min tanke var som du säger, att inte bara driva kylen på el när solen lyser. Om jag gissar att kyl/frys drar 300w, så borde det vara trivialt att med den lilla esp32-datorn slå på relät i en timme.
Tror som du inte det är så bra att pytsa på några watt hit och dit, utan ha någon sorts hysteres.

Om kylen ska "luras" att drivas på bodelsbatteriet, gissar jag att D+ bryggas med Batteriets +? (Dvs den ska inte kortslutas med negativ pol)

Sen undrar jag varifrån strömmen kommer när bilbatteri och bodelsbatteriet inte är sammankopplade i samma krets.
Det ser ut som om fläktarna inte dragit ned bilbatteriets laddning, så jag antar att det kommer från bodelsbatteriet.

Om jag orkar ska jag se om jag kan läsa av batteris status från smartshuntens Bluetooth med esphome.
Har satt en 3A säkring på D+ för säkerhets skull nu. En diod vore kanske bra, men det har jag inte med i bilen.
Att säkra upp D+ är inte bra, hellre montera ett minirelä om man behöver mera ström därifrån.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.479
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har tidigare lurat kylen att gå på bobatteriet med motorn avstängd.
Jag tog ur säkringen för aes på ebl99 och växlade manuellt till 12V på kylen, då gick den på bobatteriet.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det finns "lurkoppling" för D+. Jag ville ha så att det skulle gå att köra kylen på 12 volt på tex färjeöverfarter, detta avrådde Dometic för då 12 volt kräver "fartvindskylning" för att klara av att fungera optimalt. Nu har jag kopplat så att kylen kan gå via inverter och 230 V i stället.

Edit: Här tex D+ Simulator Votronic®
 

Tom

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Att säkra upp D+ är inte bra, hellre montera ett minirelä om man behöver mera ström därifrån.
Jag hade inte tänkt ta energi från D+, min tanke var att med ett relä koppla ihop den "stora" plus-kabeln som driver kylens värmeelement med kylens ingång för D+. säkringen är alltså för att det inte ska komma in för hög spänning på D+.
Så, med reläet simulerar jag för kylen att motorn är igång.

Försöker bara förklara hur jag resonerar, hoppas jag inte tänker fel.
 

Tom

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Det finns "lurkoppling" för D+. Jag ville ha så att det skulle gå att köra kylen på 12 volt på tex färjeöverfarter, detta avrådde Dometic för då 12 volt kräver "fartvindskylning" för att klara av att fungera optimalt. Nu har jag kopplat så att kylen kan gå via inverter och 230 V i stället.

Edit: Här tex D+ Simulator Votronic®
Aha, visste inte att det fanns. Det verkar ju ganska likt vad jag försöker åstadkomma. Fast min "simulator" försöker jag koppla upp med blåtand mot en Victron smartshunt, så simulatorn försöker hålla laddningen nere på 90%
13.0v som den där slår ifrån vid, motsvarar att batteriet är nere på 50-40%.
Fartvindskylningen tror jag de två stora fläktarna löser
 

Olavi

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
36205
Medlemskap
2024
Enkel/billig lösning?

A30 U1 30 A DC 99,9 V, spänningsövervakningsmodul, spänningsdetektering, styrrelä med fördröjningsbatteri, urladdningstimer med överspänning, underspänningskontroll​

Amazon.se
 
Toppen