Jag installerade just 2x 14cm fläktar med en tempersturbrytare till mitt Thetford AES kylskåp.
Då såg jag att det fanns en liten kabel som heter D+. Vad jag förstår så är det en liten spänning på den när generatorn laddar? Så kylskåpet ska veta att den ska ta kyla med 12v.
Tas den "kraftiga" spänningen från bodelens ström, eller bilbatteriet?
Om det går från bodelsbatteriet tänker jag att jag borde kunna ha en esphome enhet med ett relä, och låta bodelsbatteriet driva kylen från 100 till 90% laddning när batteriet ligger på 100%.
Eftersom jag har 600w solceller borde det kunna dra ned en hel del på gasförbrukningen, samtidigt som mitt LiFePo4 batteri mår bättre av att inte stå fulladdat hela tiden.
Eller har jag gjort en tankevurpa?
När jag tänker efter, så är det inte så bra om den strömsladd som går till elementet kommer från bilbatteriet heller, för då riskerar ju fläktarna att slita ut mitt startbatteri.
Då såg jag att det fanns en liten kabel som heter D+. Vad jag förstår så är det en liten spänning på den när generatorn laddar? Så kylskåpet ska veta att den ska ta kyla med 12v.
Tas den "kraftiga" spänningen från bodelens ström, eller bilbatteriet?
Om det går från bodelsbatteriet tänker jag att jag borde kunna ha en esphome enhet med ett relä, och låta bodelsbatteriet driva kylen från 100 till 90% laddning när batteriet ligger på 100%.
Eftersom jag har 600w solceller borde det kunna dra ned en hel del på gasförbrukningen, samtidigt som mitt LiFePo4 batteri mår bättre av att inte stå fulladdat hela tiden.
Eller har jag gjort en tankevurpa?
När jag tänker efter, så är det inte så bra om den strömsladd som går till elementet kommer från bilbatteriet heller, för då riskerar ju fläktarna att slita ut mitt startbatteri.