• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Düsseldorf

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Düsseldorf

Jag har varit där, men utbudet är så stort så det är svårt att peka ut något speciellt! :)

F

F.d. 10432

Guest

Hej, det fanns en del spännande. Chausson visade samma bil som förra året med mittplacerat kök men hade nu också en variant av denna med tvärställd säng i ett separat sovrum längst bak där man inte behövde klättra över varandra för att komma in i sängen.

Dethleffs visade sin Alpa, som inte lär komma till Elmia, men som är en bil byggd för ensamresande par. Mycket bra kök, bad och samvaroavdelning och med längsgående sängar i en alkov. Vi jämförde den med Frankias motsvarighet, jag minns inte modellbeteckningen, väsentligt dyrare och i vårt tycke sämre.

En annan i vårt tycke intressant nyhet, men den finns i Sverige, är Adrias långbäddare på Renaultchassie.

I övrigt håller jag med någon annan svarande, det var svårt att hålla ordning
på allt.

För vår del slutade det med att vi beställde en Alpa.

F

F.d. 1470

Guest

Dethleffs Alpa, Frankias A50 Plus, båda med u-grupp bak och långbäddar i alkov. Även Concorde har en liknande men med bakhjulsdrift. Suveränt om man kan acceptera alkov.

LMC I655 Explorer och Frankia FF4, också dessa med u-grupp bak men Frankian med avskiljbar hytt, dubbelgolv och bakhjulsdrift så den är mässans vinnare och uppfyllde mina förväntningar. För sommarbruk skulle jag utan tvekan köpa LMC´n. Går under 3,5 ton med viktcertifikat för varje fordon. Dock framhjulsdrift och begränsat med förvaring eftersom den saknar dubbelgolv.

Skönt med dessa nya (nygamla) planlösningar, en 6,5-7 meters bil känns rymligare än en 8-meters och flera personer, eller man kanske skall säga alla ombord, kan titta på tv bekvämare än i det absoluta mertalet av andra bilar på marknaden utan att behöva sitta kvar i förarstolen efter körning. Lättare att undvika att drabbas av kallraset i förarhytten.

Chausson med systermärken hade en rolig bil med köket mitt i bilen som en ö. Själva den placeringen ingen fördel, snarare tvärtom eftersom sittgruppen blir upphuggen i en massa småbitar, undrar hur man sitter och ser på tv bekvämt? Däremot hade man en öppningsbar stor lucka i sidan, i princip halva väggen öppnas upp. Som båtägare som avskyr instängd husbil och solstol på het parkeringsplan på sommaren kändes det som lite grann båtsittbrunn med denna lösning.

F

F.d. 50036

Guest

Skall det vara något vackert, då måste det vara en Bürstner! :spinny: :spinny: :spinny:

Min husbil är bäst (ända tills jag byter!!!) rulla lungt Torbjörn

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Jag bara undrar om någon är nere i Düsseldorf och har sett några Carthago eller Concorde som skulle vare värd en extra titt. Alltså ingen Kabe dom har väl knappt någon bil där.:D

B

Byggare Bob

Guest

Jag bara undrar om någon är nere i Düsseldorf och har sett några Carthago eller Concorde som skulle vare värd en extra titt. Alltså ingen Kabe dom har väl knappt någon bil där.:D
Nä, varför skulle dom ha det??? Kabe säljer sig själv, ha ha ha!:wink:

Toppen