• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dött batteri bytt och 0% på panelen

Lisbo

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2024
Hej
Min bil Mc Louis 73G 2015
Batteriet ville inte starta bilen. Kopplade in el 220v o då gick det att starta 2ggr. 3'e gången startkablar o hemfärd utan stopp. Kollade panelen... bodel 100% Start batteri 0%
Köpt nytt batteri o kopplat in. Startar utan problem ! Datum tid mm ställdes in OK. Kollade panelen som fortfarande visade 0 % . Hur kan det komma sig ??? Startade igen ... inga problem fast fortfarande 0%

Pratat m autohallen som sa att det kunde vara en 50A säkring (av flera) som "satt ovanpå Batteriet +pol"
Jag såg inga säkringar alls ... sitter kanske någon annanstans, men var ?
(220v el är inkopplat men borde väl inte förändra något)

Tacksam för tips
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Är det en Fiat Ducato så skall det sitta ett antal säkringar på pluspolen i en plastplatta, batteriet sitter framför förarplatsen, 50 A säkringen kopplar startbatteriet till bodelens elblock.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om du tar bort golvmattan så ser du den stora luckan i golvet framför förarstolen som visas i filmen. Filmen visar en högerstyrd men placeringen av batteri är samma.
 

Lisbo

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2024
Om du tar bort golvmattan så ser du den stora luckan i golvet framför förarstolen som visas i filmen. Filmen visar en högerstyrd men placeringen av batteri är samma.
Har gjort detta dvs bytt batteriet men hittar inte någon säkring som gör att det på panelen där lyse/aux/vatten o BATTERIER kan avläsas där bodelsbatteriet visar 100 % o Startbatteriet 0% fast det är nytt o fullladdat.
VARFÖR är det så ? Är det en säkring som gått o var sitter den ?????
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
1723792902703.png
Det är någon av dessa säkringar och vilken det är får man mäta sig fram till. Ofta är det den som sitter till vänster men om den inte finns så har de monterat en säkring på den tomma platsen till höger.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.518
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ja det är två bruna , tre röda och en gul på bilden.
Det kan vara i princip alla utom den stora bruna. Bäst att spännings mäta efter alla säkringar.
eller så tar man en 12Volts lampa och en kabel att testa med.
Jag sökte på detta " mega säkring " i google och hittade en massa ställen som säljer dessa.
 

Lisbo

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2024
Visa bilaga 235440
Det är någon av dessa säkringar och vilken det är får man mäta sig fram till. Ofta är det den som sitter till vänster men om den inte finns så har de monterat en säkring på den tomma platsen till höger.
Tack Håkan ! Har hittat min yttersta röda som har gått.
Svårt att hitta i butik ex Biltema men finns på nätet o tar tid att få hem.
Vore väldigt bra om vi kunde pratas vid då du verkar ha koll på det mesta.
Skicka mig gärna ett SMS på 0731535510
 
Toppen