• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt tryck ur varmvattenkranen

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Hej Kamrater! Jag har ett vattenburet system med Alde300 panna.
Jag har läst mig till i detta forum att det kan vara någon backventil som inte fungerar.
så om jag köper en sådan för montering på varmvattenledningen var ska jag sätta den?
eller har ni något annat förslag på lösning?
kallvatnet funkar bra men när jag vrider balndaren över till varmvattnet så sjunker tryket och vattenoumpen stannar och sedan går den igång en kort stund för att sedan stanna igen osv. jag blir inte klok :) det borde inte vara fel på pumpen eftersom den går bra på kallvattnet, det är en tryckvatten pump bör tilläggas. Husbilen är en S-liner 710 årsm, 00.
tacksam för alla förslag och idéer
Mvh. Morgan... :mh2::swoon::mh:...
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Dåligt tryck ur varmvattenkranen

Det verkar som du fått ett "veck" på slangen. Antingen mellan pumpen och varmvattenberedaren, eller beredaren och kranen.
Calle
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt tryck ur varmvattenkranen

Hej Calle! tack för ditt svar. kan man få veck på slangen utan att man rört dem? Problemet upptäcktes/uppstod närjag var till Mora föratt se på målgången på Vasaloppet. Det var ca -10 grader
och det är ett ventilationshål precis under vattenpumpen där slangen för utgående vatten går ut.
det frös för mig men när jag täppte till hålet så funkade kallvattnet men inte varmvattnet. hm...
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Dåligt tryck ur varmvattenkranen

"Veck på slangen" får du se som en allmän diagnos. Något är det som hindrar genomlopp i alla fall. En oarmerad slang kan vara felaktigt fastsatt så att den helt enkelt av tyngden viker sig. En armerad slang kan efter tex. en frysning kollapsa invändigt så den blir tät. Mycket kan hända.
Om du kommer åt beredaren så lossa utgående slang, montera dit en annan och kör pumpen. Får du tryck där, så är felet längre fram innan kranen, och har du dåligt tryck, så är felet innan. Det är bara att pröva sig fram.
Calle
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt tryck ur varmvattenkranen

Hej Calle! Tack för ditt svar. jag ska kolla men det är inte lätt att komma åt att se. Slangarna är armerade. Det verkar vara rimligt att det är som du säger eftersom pumpen bara går korta stunder. Tack igen! återkommer med resultat.
...:mh4::swoon::mh:...
 
Toppen