• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt tryck i vattnet

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Hej, tänkte checka om någon kan hjälpa mig med följande:

- Vattenfiltret fryste sönder under vintern
- Ersattes med ett kopparrör av mig då vi inte behöver något filter enligt bifogad bild tidigare under sommaren men trycket i diskhon är väldigt dåligt
- Frostvakten hade löst ut så vattnet rann ut genom dräneringsröret under bilen innan jag kom underfund med vad det var.
- Tror ni att det beror på att kopparröret är för smalt eller vad kan det vara? Vattnet kommer stötvis på något sätt med.

X8lSVyH.jpg


- Tacksam för tips från medlemmar på det utmärkta forumet.
- Tack på förhand. /Anders
 

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Hej, sen uppdatering: tämligen säker på att vattenpumpen gått och skall skruva loss och demontera den och se om man kan upptäcka orsaken. Är det någon som bytt delar i en vattenpump? Är det värt det eller lika bra att byta ut hela pumpen?
 

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Prova koppla loss den vita slangen från kopparröret och stoppa den i en hink och kör sedan pumpen. Om vattentrycket är normalt finns felet efter pumpen, om vattentrycket är dåligt finns felet före eller i pumpen.
Hej igen, sen uppdatering: kopplade loss vattenpumpen och körde den via ett 12V batteri samt kopplade och satte ner inkommande slang i en spann med vatten. Fungerar hur bra som helst. Dags att prova det som du säger med att koppla loss utgående till en spann. Någon annan som har någon idé vad orsaken kan vara. När man sätter på kranen så hörs det ett brusande ljud från området kring vattenpumpen men det är svårt att lokalisera
 

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Min slutsats är att felet på något sätt berodde på att vattenpumpen slutade fungera i samband att jag inte tömde ur allt vatten inför vintern. Efter det att jag kopplade loss den och monterade isär och testkörde den i mitt garage så fungerade den och sedan även i husbilen. Skumt men så är fallet.
 
Toppen