• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dåligt omdömme

solliden

FD HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
2608
Medlemskap
2021
. Vi övernattade på Strängnäs ställplats mellan Lördag 2-3 juni lördag till söndag.Fin ställplats på torget. VI var 6-7 husbilar där varav en gammal Amrikansk husbil. Denna startade kl.halv fyra på morron med att rusa motorn uder 10 minuter :mad: Den morronen var förstörd.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt omdömme

Det var ju mycket kallt och troligen tog strömen till värmaren slut. Detta har hänt när jag stått på ställplatser också dvs att någon startar och kör en stund för att få litet ström till värmaren. Inte så mycket att göra åt tyvärr. Alla har inte nya fina bilar med solpaneler tyvärr och i lördags gav de nog inte så mycket ändå. Gilla läget och somna om.:)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vet man om att det kan inträffa på grund av att man inte har tillräckligt med batterikapacitet, bör man kanske tänka på vart man parkerar på natten och se till att man inte riskerar att störa någon. Ingen vill väl bli väckt fyra på morgonen i onödan.

F

F.d. 9068

Guest

Hej!
Vi med den gamla Amerikanska husbussen som var i Strängnäs i lördagsnatt. Visst är det tråkigt att bli väckt vid 4 tiden av rusande V8..

Vi blev det också! Men att tro att vår gamla Kanadensiska buss skulle kunna låta som en bil som kör på "strippen" är nog inte att tänka på. Det var nog en bilburen Strängnäsungdom..Jag tittade ut och såg bilen, mycket bättre än att skylla på gammal "Amrikansk?" som stod vid El-stolpe och sov. Vår Cummins diesel är en rätt tystlåten kamrat..Betydligt trevligare än att bli beskylld av att vara en dragster.. Hoppas vi träffas under trevligare former ute på vägarna.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det kan vi också skriva under på. Och att vi inte skapar egna regler i HBK som vi sedan förväntar oss att resten av europeiska husbilsåkare skall rätta sig efter.

Det bästa är om vi kan följa de lagar. förordningar och praxis som gäller. Och för att veta vilken praxis som gäller får man kanske gå ur husbilen och fråga lokalbefolkningen.

F

F.d. 55337

Guest

Vi har valt bort Strängnäs ställplats på grund utav att det varit ganska stökigt på nätterna när vi varit där, dock inget stök från husbilarna. En natt vaknade vi av att hela bilen stod och gungade, det var ett gäng ungdomar som sen sprang därifrån, på morgonen låg även elsladden på backen urdragen ur bilen. Synd på en sån fin ställplats.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det här är så typiskt att bara slå.

Tänkte när jag läste första inlägget att varför är det säkert att dom bara skulle starta för att djävlas?? Kan ju faktiskt vara så att man mer eller mindre är tvungen av olika anledningar.
Att bli väckt halv fyra i 10minuter är väl inget problem.

Kan man aldrig tänka sig att det finns nödsituationer utan att slå först:confused:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det var ju mycket kallt och troligen tog strömen till värmaren slut. Detta har hänt när jag stått på ställplatser också dvs att någon startar och kör en stund för att få litet ström till värmaren. Inte så mycket att göra åt tyvärr. Alla har inte nya fina bilar med solpaneler tyvärr och i lördags gav de nog inte så mycket ändå. Gilla läget och somna om.:)

Inte behövs det "nya fina bilar" för att ha ordning på batterierna, och eventuellt ha solceller? :)

I

Ice-Man

Guest

Oj, någon har pruttat lite i det blåa skåpet här...

En V8 låter gött oavsett varvtal och oavsett tid på dygnet :)

Personligen hade jag lätt stått ut med 10 min oljud oavsett ljudkälla och oavsett tidpunkt. Snackar vi däremot timmar av störande ljud så hade jag säkerligen sagt till vederbörande - hjälper ju inte mycket att knyta näven i byxfickan.

Kör själv ibland några minuter på tomgång för att få lufttryck till bl.a. dörrarna. Varannan dag sommartid brukar det behövas några minuter på tomgång, vintertid ca 1 gång per dygn. Allt beroende på hur mycket man nyttjar dörrarna givetvis. Lufttrycket håller dessutom dörrarna låsta när vi är inne. Har vi sällskap förlägger jag helst dessa minuter dagtid.

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025

trist när trycket försvinner. själv funderar jar på att ha en billig elkomressor med mig. kan iaf användas om man har elstolpe.

I

Ice-Man

Guest

trist när trycket försvinner. själv funderar jar på att ha en billig elkomressor med mig. kan iaf användas om man har elstolpe.

Jodå, jag har kompressor och använder den ibland när jag står vid elstolpe. Dessvärre har jag 11 st lufttankar så de rymmer en del luft vilket innebär hyffsat långa gångtider. Har tänkt skaffa någon form av tyst kompressor (kylskåpskompressor) som kan stå igång längre perioder utan att störa oss själva eller någon annan.

F

F.d. 9068

Guest

Hej alla glad husbil/buss ägare, tack för alla glada tillrop!

Allt blir mycket lättare om man håller sig till sanningen.. Med med alla
kommentarer så är vi på god väg!

Kör försiktigt och väl mött på ställplatser o vägarna!

Hälsar den gamla "Amrikanaren"

Kjell & Caroline

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Gick en kurs för många år sen som bl.a. innehöll psykoakustik.

Vi fick bl.a. ta del av en undersökning där man visade 3 olika filmer. Dessa filmer visade hur 3 olika bilar passerade samma gathörn. En var en vanlig personbil, nästa en ambulans och den sista en amerikanare (raggarbil)
Ljudnivåerna var exakt lika inställda men när man frågade försökspersonerna som sett filmen vilken bil som bullrade mest var man totaltöverens om att raggarbilen lät mest, sen kom ambulansen och tystast var svensonbilen.

Det är svårt det där med hur vi upplever saker och vilka slutsatser vi drar av tex det vi ser och vilka fördommar vi har.

Skulle säkert själv upplevt det lika om jag sett filmerna ovetandes.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det är svårt det där med hur vi upplever saker och vilka slutsatser vi drar av tex det vi ser och vilka fördommar vi har.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Det kanske är ännu värre att dra slutsatser utan att ens se vem den skyldiga är........:rolleyes:.

Dessutom så brukar ägande av amerikanska fordon många gånger hänga ihop med ett visst intresse för både bilar och teknik, vilket i sin tur ofta innebär att man har ordning på "skrotet" och kan sova lugnt med både fungerande laddning och väme :D.

M.v.h. JANKRO.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Får anta att man sett den "gamla amerikanska husbilen" redan innan man lagt sig och när man sen vaknar till av V8 brummande så gör man omedelbart slutsatsen att det är den där gamla amerikanaren man sett på parkeringen som startar och stör, troligen utan att ens gå ut och titta.

Visst har de flesta med USA bilar ett stort intresse och koll på prylarna men tyvärr finns även en grupp som egentligen inte har bilen som huvudintresse. Mer som ett verktyg eller skall vi säga ursäkt för att supa och svina och ge uttryck för allehanda sexistiska och främlingsfientliga åsikter. Oftast insvept i en sydstatsflagga med allt vad den står för.

Nu avviker vi från ämnet men det är tråkigt att många ser alla som har fordon av amerikanskt ursprung som fridstörarare men ovanstående beskriven subkultur har å andra sidan gjort allt för att skapa dessa fördomar.:mad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

fan vad trött jag blir ,på dessa skolordning män , innan man vet anledningen ,,varför bry sig stoppa in öronproppar eller ta in på camping ,har vi inte bättre inlägg i denna klubb,,, håkan

Senast ändrad:
Toppen