• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2024
Vi har köpt en 2024 Adria Coral Supreme och nu när jag för första gången skulle tvätta taket så ser jag detta
Screenshot 2024-10-05 at 15.49.37.png
Långa sträckor på taket, där hörnprofilen mötet takplåten, så saknas det tätning(?) Säkert 3-4m totalt. Anmärkningsvärt att montören (tror inte Adria kör med robot för detta moment) bara skiter i att det inte kommer något tätningsmassa. Då vi inte kan åka till där vi köpte bilen (Umeå, och vi bor norr om Sth) så har jag mailat olika verkstäder som finns på Adrias hemsida enligt instruktion från försäljaren, helt utan svar från någon(!). Försöker att ringa nu för att se om jag för tag i någon som vill svara.

Det är inga problem förstås för mig att täta detta, men det är fel för en sådan dyr bil tycker jag, blir en principsak. Allmänt tycker jag att allt dolt montage verkligen är dåligt utfört, allt kablage ser ut att vara utslängt utan minsta försök till avlastning. Vet inte om det är så på alla husbilen, men det hade aldrig funkat på en bil att bara slänga ut kablage hur som helst utan adekvat avlastning/fastsättning.

Ni med Adria, känner ni till någon vettig verkstad norr om Stockholm som är godkänd av Adria?

Finns förstås mer på listan att åtgärda (många saker har jag redan har fixat själv). Jag uppfattade inte Adria som ett lågkvalitetsmärke tidigare, men måste nu ändra min uppfattning. Vår första husbil, man lär så långe man lever.

Beda & Botvid

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2024
Tänk så olika det kan vara, vi köpte en ny Adria supreme 640 plåtis..2019.. 4600 mil, hittills har vi inte hittat något vi varit missnöjda med eller föranlett återbesök till säljaren.. skäms nästan för att vi inte tydligt återkopplat till dem att vi varit så nöjda..
Vi hade väl tur..???

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Man ska ju inte måla fan på väggen, men egentligen ska profilerna väl läggas i tätmassa och överskottet ska tryckas ut - det är väl det som sen slätas till. Frågan är ju om profilerna måste lyftas och tätningen göras om. I vilket fall som helst - om fuktgarantin ska gälla sen då måste Adria fixa/ta ansvar för detta. Felet måste reklameras till säljaren som är din juridiska motpart.

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2026
Vi har köpt en 2024 Adria Coral Supreme och nu när jag för första gången skulle tvätta taket så ser jag detta
Visa bilaga 236285
Långa sträckor på taket, där hörnprofilen mötet takplåten, så saknas det tätning(?) Säkert 3-4m totalt. Anmärkningsvärt att montören (tror inte Adria kör med robot för detta moment) bara skiter i att det inte kommer något tätningsmassa. Då vi inte kan åka till där vi köpte bilen (Umeå, och vi bor norr om Sth) så har jag mailat olika verkstäder som finns på Adrias hemsida enligt instruktion från försäljaren, helt utan svar från någon(!). Försöker att ringa nu för att se om jag för tag i någon som vill svara.

Det är inga problem förstås för mig att täta detta, men det är fel för en sådan dyr bil tycker jag, blir en principsak. Allmänt tycker jag att allt dolt montage verkligen är dåligt utfört, allt kablage ser ut att vara utslängt utan minsta försök till avlastning. Vet inte om det är så på alla husbilen, men det hade aldrig funkat på en bil att bara slänga ut kablage hur som helst utan adekvat avlastning/fastsättning.

Ni med Adria, känner ni till någon vettig verkstad norr om Stockholm som är godkänd av Adria?

Finns förstås mer på listan att åtgärda (många saker har jag redan har fixat själv). Jag uppfattade inte Adria som ett lågkvalitetsmärke tidigare, men måste nu ändra min uppfattning. Vår första husbil, man lär så långe man lever.
Engströms husvagnar Uppsala

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Hoppas Du återkopplar för det är ett väldigt snyggt avslut på tätningen, som om den faktisk är gjord på som någon tänkt sig!

Nall1

HBK Medlem
Kommun
Ystad
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2024
Tänk så olika det kan vara, vi köpte en ny Adria supreme 640 plåtis..2019.. 4600 mil, hittills har vi inte hittat något vi varit missnöjda med eller föranlett återbesök till säljaren.. skäms nästan för att vi inte tydligt återkopplat till dem att vi varit så nöjda..
Vi hade väl tur..???
Min Adria plåtis är lite äldre och under åren har jag hittat en del slarv men om det är bättre eller sämre än andra märken vet jag inte. Mycket står ju utanför fabrikantens kontroll, motor, chassi, kyl, värme m.m. ansvarar ju andra producenter för. I fjol upptäckte jag att det inte kom ngt vatten när jag spolade på toaletten men vattenpumpen gick. Monterade ner toaletten och upptäckte att montören inte monterat slangklämma på slanganslutningen till stolen. Under åren hade den nu krupit loss. Några år tidigare så upptäckte jag under ett oväder att det läckte in vatten mellan fönster och tätningslisten på toaletten. Ser att montören vänt listen fel, utsidan inåt. Lätt gjort att vända listen. På alla fönstren drar man ner mörkläggningsgardinerna med undantag för ett där kassetten är felvänd och den dras uppåt. Elkablarna är bara inslängda bakom panelerna i en röra och överskott på några meter kabel har tryckts in. Detta är slarv som säkert förekommer hos andra och kanske åstadkommits av en lat montör som nu kanske jobbar hos en konkurrent.
Sämre är det med tankefelen hos utvecklarna. Hur har man tänkt när man låtit ytskikten på skåp och väggskivornas sidor vara baserade på papper. I skarven mellan golv och vägg sugs vatten upp och löser lim och papper från plywooden. Borde varit vattenfast material. Varför monterar man inte fästöglor i lastutrymmena m.m.
Slutsats, skulle jag köpa en nya Adria igen? Ja, om den passar mina behov, men jag skulle kolla allt väldigt noga.

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2024
Jag har jobbat i 40 år med produktutveckling/produktion (japp, gammal som gatan och numera pensionär) och aldrig sätt något liknande gällande eldragning! Allt huller om buller, inga förankringar, för långa kablar intryckta, för korta kablar som nästan redan är av vid anslutningar, osv.

Förvisso jobbade jag mest med försvarsprodukter/medicinteknik/flygplan och där skulle det förstås aldrig se ut på detta vis, inte på produkter som när det gäller måste fungera. En husbil är förstås inte ett flygplan, men det finns ju en anledning att man inte gör som i vår Adria, tillförlitlighet. Gör man en konstruktion/tillverkning som min bil så kommer det bli elproblem över tid, garanterat, det är bara en fråga om när.

Att mitt tak har långa sträckor utan yttre tätning får väl tillskrivas brister hos tillverkning/kvalitetssäkring och nu återstår om Adria godkänner mitt tak som ett garantiärende eller inte (här är Adria smarta, det finns mig veterligen inget sätt att ha en kontakt med dem direkt, utan allt går via deras agenter. Säger Adria nej, så har man en mellanhand till kund som inget kan göra).

Nu undrar jag förstås, vad mer är klandervärt ?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
nu återstår om Adria godkänner mitt tak som ett garantiärende eller inte
Det är ju återförsäljaren som är din avtalspart, och som ska ansvara för garantin. Därefter har han regressrätt mot importören och/eller tillverkaren – men det är ju återförsäljarens problem, inte ditt.

Pålle

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2026
Jag har jobbat i 40 år med produktutveckling/produktion (japp, gammal som gatan och numera pensionär) och aldrig sätt något liknande gällande eldragning! Allt huller om buller, inga förankringar, för långa kablar intryckta, för korta kablar som nästan redan är av vid anslutningar, osv.

Förvisso jobbade jag mest med försvarsprodukter/medicinteknik/flygplan och där skulle det förstås aldrig se ut på detta vis, inte på produkter som när det gäller måste fungera. En husbil är förstås inte ett flygplan, men det finns ju en anledning att man inte gör som i vår Adria, tillförlitlighet. Gör man en konstruktion/tillverkning som min bil så kommer det bli elproblem över tid, garanterat, det är bara en fråga om när.

Att mitt tak har långa sträckor utan yttre tätning får väl tillskrivas brister hos tillverkning/kvalitetssäkring och nu återstår om Adria godkänner mitt tak som ett garantiärende eller inte (här är Adria smarta, det finns mig veterligen inget sätt att ha en kontakt med dem direkt, utan allt går via deras agenter. Säger Adria nej, så har man en mellanhand till kund som inget kan göra).

En gissning är att Adria säger nej/ har haft litegrann med dom att göra.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag har också köpt husbil på distans. Tyvärr tror jag att det finns en risk att hanteringen av ett garantiärende kan skilja sig mellan säljande bolag och en annan återförsäljare. Säljande bolag riskerar alltid mer - ultimativt hävning av köpet - där en annan återförsäljare förmodligen utan att bråka med - som i detta fall Adria - utför den åtgärd som Adria godkänner och så klart får ersättning för det arbetet, men inte riskerar nått om åtgärden är otillräcklig.

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024

hej
Jag har en gammal Adria (18 år ) och i början av vårt nyttjande så krånglade elsystemet en del och min säljare var rätt okunnig !! så efter utebliven åtgärd så mailade jag direkt till Adria i Slovenien och då blev det fart på gensvaret och Adrias tekniske Sverigechef hörde av sig .
Visst blev återförsäljare sur men jag fick problemet löst .
mvh
Bengt

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
hej
Jag har en gammal Adria (18 år ) och i början av vårt nyttjande så krånglade elsystemet en del och min säljare var rätt okunnig !! så efter utebliven åtgärd så mailade jag direkt till Adria i Slovenien och då blev det fart på gensvaret och Adrias tekniske Sverigechef hörde av sig .
Visst blev återförsäljare sur men jag fick problemet löst .
mvh
Bengt
Det är exakt så man ska göra. Gå så högt upp i hierarkin som möjligt. Då händer det saker! Jag har gjort så själv ett par gånger vid andra anledningar för länge sedan och det fungerade utmärkt.

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Kikade in på Adrias officiella facebooksida Adria Mobil och det finns en del rätt kritiska kommentarer om kvaliteten och dålig/obefintlig service o support. Kanske ett litet gäng högljudda gnällspikar? Men ändå lite märkligt och oroväckande att företaget inte gått in och bemött kritiken.

Toppen