• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig värme i Dethleffs

Murjek

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Jokkmokk
HBK-Nr
26671
Medlemskap
2024
Hejsan!
Är ägare till en Dethleff Magic Edition årsmodell -17, helintegrerad men värmen i förarhytten är dålig. Redan vid +-0 så får man sitta med varma kläder på sig och vid - 10 grader är det uteslutet att vara ute och köra.
Är det någon som har förslag på vad man kan göra för att få bättre värme.

Hälsningar
Sture Larsson
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Jag hade samma problem på vår Frankia. Det blev som ett vakum så efter tips från en annan Frankiaägare kapade jag slangarna o drog de framåt istället. Nu har vi inga problem att få värme i kupén. Frankia har ändrat dragningen på senare modeller efter påpekande från flera kunder.
På vår XLi så sitter slangarna dragna nedåt precis i underkant av fronten. Själv har jag vart inne på att korta mina slangar, men ditt inlägg får mig att fundera ytterligare en gång. Har du bild på hur dina slangar sitter efter att det nu fungerar?
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
På Knausen sitter det Aldesvärmeväxlare, Aldes booster. Har legat i -24 Inga bekymmer. Om det blir kallt i hytten då du parkerat så rekommenderar jag ett vintertäcke Och folierad golvtäckning. Att hytten blir kall under färd vintertid har jag inte upplevt. Vi höll 23 i hytten vid -24 ute
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Börja med att skaffa en separat termometer för att mäta kylvattentemp. Finns säkerligen hos Biltema etc.

Jag skulle istället rekommendera att skaffa en billig OBD-läsare samt ladda hem torque-appen gratis, sen kan man läsa av t.ex motortemp. + en massa andra värden i bilen, även ev. felkoder

t.ex denna Köp OBD2 felkodsläsare Bluetooth - för Android/Windows Black | Fyndiq

länk till Torque Torque Lite (OBD2 & Car) – Appar på Google Play
 

Murjek

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Jokkmokk
HBK-Nr
26671
Medlemskap
2024
Vi kan uppleva samma fenomen när man kommer upp i hastighet. Det har visat sig att slangarna för luftintag inte sitter optimalt, med följd att luftflödet blir begränsat. Så snart jag stannar eller kör långsamt fungerar luftflödet och massa värme pumpas in i kupén. Det saknas inte mao inte värme. Sommartid så öppnar vi taklucka i aktern för att öka ventilationen och därmed få effektivare luftväxling vid kylning.
Vi kompenserar numera med högre fläkthastighet när vi ligger på marschhastigheter.
Edit: Jag utgår ifrån att TS inlägg berskriver problem vid färd
Hejsan!
Jo det är när vi kör som det är kallt när farten sänks så känner man att det blir varmare.
Har klagat hos försäljaren men inte har dom nämt något om att slangarna är problemet.
Tack för tipset nu är det bara att gå på dom
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För mej låter det som termostaten på motorn inte fungerar som tänkt.

Eller att motorn kyls för mycket av fartvinden vid högre hastighet, så att motorvärmen inte räcker för att värma kupe'n, så var det hos oss. 92 graders termostat och förtäckning av kylluftintagen vintertid så har vi alltid tillräcklig värme i bilen.
 
Senast ändrad:

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Hejsan!
Jo det är när vi kör som det är kallt när farten sänks så känner man att det blir varmare.
Har klagat hos försäljaren men inte har dom nämt något om att slangarna är problemet.
Tack för tipset nu är det bara att gå på dom
Det är min slutsats att slangarna sitter tokigt i fronten. Tror nog inte att Dethleffs delar min åsikt, för då hade de nog redan ändrat intag för luft.
När det gäller motortemp så tror jag inte du har sämre utfall än mig, då aldeväxlaren skickar ut värme i bilen för övrigt utan bekymmer.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Frankia har dragit ner slangarna till kupe intaget så de mynnar ut bakom främre spoilern. När man kör i 80-100km/h så bildas det ett vakum. Testa om ni har samma problem genom att sätta fläkten på låg nivå, styr luften till mittre utsläppen. Tejpa fast hushållspapper ovanför utblåsen. När ni står stilla kommer pappret att lyfta från utblåsen. Kör upp i 100km/h. Mitt papper sögs fast mot luftutsläppen när jag kom upp i fart.

Har tyvärr inte någon bild eller husbilen hemma så kan inte ta bild. Men öppna motorhuven, leta efter 2 grova "Truma slangar" som går till kupélufts intaget. På vår bil gick de över motorn och ner på vänstersidan i körriktningen och mynnade ut bakom spoilern.

Jag kapade av slangarna och drog de rakt fram över motorn o lät de gå ner framför kylaren. Satte på insektsskydd för att inte dra in större flygfän. Efter den ombyggnaden så försvann undertrycket o värmen under körning fungerar som den ska.

Frankia har gjort samma dragning på nyare årsmodeller.

Lycka till.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Stoppa tvångsventilationen i takluckorna. Kommer motorn upp i arbetstemp? 80-90 Grader?
Låter inte som något bra förslag. Ventilationen är viktig och den ska man inte laborera med.
Kolla så motorn blir riktigt varm. Om den blir det så ska det komma riktigt varmt från utblåsen. Kan behövas en justering av värmreglagen.
 

Murjek

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Jokkmokk
HBK-Nr
26671
Medlemskap
2024
Frankia har dragit ner slangarna till kupe intaget så de mynnar ut bakom främre spoilern. När man kör i 80-100km/h så bildas det ett vakum. Testa om ni har samma problem genom att sätta fläkten på låg nivå, styr luften till mittre utsläppen. Tejpa fast hushållspapper ovanför utblåsen. När ni står stilla kommer pappret att lyfta från utblåsen. Kör upp i 100km/h. Mitt papper sögs fast mot luftutsläppen när jag kom upp i fart.

Har tyvärr inte någon bild eller husbilen hemma så kan inte ta bild. Men öppna motorhuven, leta efter 2 grova "Truma slangar" som går till kupélufts intaget. På vår bil gick de över motorn och ner på vänstersidan i körriktningen och mynnade ut bakom spoilern.

Jag kapade av slangarna och drog de rakt fram över motorn o lät de gå ner framför kylaren. Satte på insektsskydd för att inte dra in större flygfän. Efter den ombyggnaden så försvann undertrycket o värmen under körning fungerar som den ska.

Frankia har gjort samma dragning på nyare årsmodeller.

Lycka till.
Hejsan!
Tusen tack för tippset ska kolla när jag tar ut bilen från garaget.
Häls: sture
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Låter inte som något bra förslag. Ventilationen är viktig och den ska man inte laborera med.
Kolla så motorn blir riktigt varm. Om den blir det så ska det komma riktigt varmt från utblåsen. Kan behövas en justering av värmreglagen.

Kör ni med bilen på vintern när det är minusgrader? I sådant fall gå bakåt i bilen när den rullar i lite fart så förstår du varför. F.ö. under under körning
trycker den ordinarie ventilationen in många kubikmeter luft per timme, så någon risk att avlida av syrebrist finns inte! Vi klarar oss f.ö. med motorvärmen i all vinterkörning, som kallast ned till ungefär -25 grader!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
nder körning
trycker den ordinarie ventilationen in många kubikmeter luft per timme, så någon risk att avlida av syrebrist finns inte

Helt annat blir det om man lägger sig för att sova i bilen i tron att ventilationen uppfyller gällande krav för husvagn/husbil, och det sedan visar sig att den enda ventilationen består av en taklucka som INTE är ventilerad.

Sedan finns det en annan aspekt med att mixtra med säkerhetsventilationen: Den dag du säljer din husbil kanske du glömmer bort att informera köparen om att säkerhetsventilationen är satt ur spel. Inte roligt att ha den familjens liv på sitt samvete, om det värsta skulle inträffa...

Pålle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Helt annat blir det om man lägger sig för att sova i bilen i tron att ventilationen uppfyller gällande krav för husvagn/husbil, och det sedan visar sig att den enda ventilationen består av en taklucka som INTE är ventilerad.

Sedan finns det en annan aspekt med att mixtra med säkerhetsventilationen: Den dag du säljer din husbil kanske du glömmer bort att informera köparen om att säkerhetsventilationen är satt ur spel. Inte roligt att ha den familjens liv på sitt samvete, om det värsta skulle inträffa...

Pålle

Jag förutsätter naturligtvis att du själv vet vad du har gjort med din egen husbil och använder den därefter, det där med eget ansvar tycks komma långt ned på listan? Sedan tycks det finnas någon slags övertro på hur stor syreförbrukningen hos en människa är. Om vi förutsätter att bilen i övrigt är hermetiskt tät, vilket den inte är, klarar man sig minst ett par dygn på det syre som finns i bilen även om man inte öppnar dörrar eller fönster under den tiden, vilket verkar högst orealistiskt.
När det gäller det sista i ditt svar skulle man ju egentligen låta bilen förbli helt i originalskick för att man kan glömma att informera en köpare
om det ena eller det andra, det kallas väl med ett modernt uttryck "whataboutism"? :)
F.ö. vet jag inte vad din liksom andras erfarenhet av användning och fricamping med husbil under riktig vinter är, jag uppfattar många påståenden
som ganska teoretiska snarare än baserade på erfarenheter av husbilsanvändning vintertid när det är minusgrader och ibland ganska många sådana..! :)
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
jag har inte vid något tillfälle nämnt syrebrist!

Det är ökningen av halten koldioxid som är det farliga, och det är just koldioxidhalten man mäter om man rent praktiskt fastställer huruvida en säkerhetsventilation uppfyller gällande krav eller ej.

Pålle (som varit med och gjort åtskilliga gasol- och ventilationstester i husvagnar och husbilar)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
jag har inte vid något tillfälle nämnt syrebrist!

Det är ökningen av halten koldioxid som är det farliga, och det är just koldioxidhalten man mäter om man rent praktiskt fastställer huruvida en säkerhetsventilation uppfyller gällande krav eller ej.

Pålle (som varit med och gjort åtskilliga gasol- och ventilationstester i husvagnar och husbilar)

Jag har faktiskt också varit med och gjort sådant test på vår bil, men jag har också massor av erfarenhet av vintercamping med husbil eftersom vi har kört året runt sedan 2007 med ett antal besök i fjällen varje vinter med upp till fyra personer i bilen plus användning i övriga Sverige vintertid, och vi lever fortfarande och har inte heller någonsin vaknat med några symtom på någon förgiftning, så något måste väl vi göra rätt ändå?
Det verkar finnas väldigt lite kunskap om problematiken vid vintercamping med husbil, men mycket antaganden.
Kort sagt lite mera erfarenhet och inte bara teori vore nog nyttigt.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.388
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är inte syre eller koldioxid nivån man ska oroa sig för precis som Pålle skriver.
De olyckor som har inträffat har berott på kolmonoxid förgiftning (CO) ihop med tex blockerad ventilation på vintern. Ofullständig förbränning kylskåp är en orsak.
Det kan vara att taket är täckt av snö på vintern.
CO larm är en billig livförsäkring.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är inte syre eller koldioxid nivån man ska oroa sig för precis som Pålle skriver.
De olyckor som har inträffat har berott på kolmonoxid förgiftning (CO) ihop med tex blockerad ventilation på vintern. Ofullständig förbränning kylskåp är en orsak.
Det kan vara att taket är täckt av snö på vintern.
CO larm är en billig livförsäkring.

De fall av co-förgiftning jag har sett har berott på att man använt en lös förbränningsvärmekälla inne i bilen, eller att man har skottat upp snö runt husvagnen i missriktade försök att spara värme, om panna och kylskåp är riktigt installerade tar dom alltid sin förbränningsluft från utsidan av bilen och avger också sina avgaser dit, och om dom täpps till stannar också apparaterna men ett gaslarm ar ju aldrig fel, sådant har vi naturligtvis också.
 
Toppen