• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig mottagning på radion i en helintegrerad HB

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har en Dethleffs Esprite från 2017. Vi har en dålig mottagning på radion, pratade med killarna på AutoVendo i Falkenberg. De sa att det sitter en antenn i höger sidospegel men att den inte är jordad därför dålig funktion, någon som vet om det kan vara så?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I delintegrerade bil sitter antennen i backspegeln,dålig mottagning är vanligt,jag monterade en yttre antenn på min förra bil detta löste problemet.
Helintegrerade bilar har normalt inte Fiat standardspeglar men om er bil har antenn i spegeln så är byte till ny yttre antenn bästa lösningen,på min bil sitter antennen på taket,tänk på att du måste ha jordplan (metallplatta) under om taket inte är av metall.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Tidigare skrev jag följande i en tråd som heter ”Bilradiostörningar”. Kolla den tråden.

När min bil var ny strulade radion ordentligt. Mottagning bara nära sändare. Så fort man kom ut på landet försvann mottagningen helt. Under ett år pågick undersökning utan att det blev bättre. Man bytte radio, bytte antenn, satte in störningsfilter, drog om kablar. Någon klurig individ hos leverantören hade läst att vissa DRL-installationer skapade liknande störningar, varför man helt sonika bytte hela DRL-systemet och vips, nu funkade det som det skulle. Detta kostade mig inget men vad frustrerad jag var under tiden.

Länken är: Bilradiostörningar
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Brus från ledlampor och framför allt solpanelens regulator kan störa ut mottagningen när man kommer längre bort från sändaren.
Dimmers till lampor kan äventyra mottagningen. Ibland används antennförstärkare till en enkel antenn och den kan störas ut av mobiltelefonnätet om den inte har filtrering. Men andra ord, det finns många störkällor i en modern bil som fodrar spectrumanalysator och andra instrument med en erfaren tekniker för att finna orsaken. Börja med att släcka och koppla ur utrustning efterhand, så kan man hitta orsaken själv om man är envis. En yttre antenn är oftast gjord att sitta i en metallyta, vilket är svårt i en plastkaross. En kopparfolie i kontakt med antennfoten förbättrar mottagningen i vissa fall.
Mvh
Conny J
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
I delintegrerade bil sitter antennen i backspegeln,dålig mottagning är vanligt,jag monterade en yttre antenn på min förra bil detta löste problemet.
Helintegrerade bilar har normalt inte Fiat standardspeglar men om er bil har antenn i spegeln så är byte till ny yttre antenn bästa lösningen,på min bil sitter antennen på taket,tänk på att du måste ha jordplan (metallplatta) under om taket inte är av metall.
Jag har läst här i HBK om några som monterat en aktiv bilradioantenn från Biltema innanför grillen i motorrummet och löst problemet på så sätt, jag hade lite fundering på att göra så.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har råkat ut för detta vid två tillfällen. Första gången hade jag gps kopplad mot en lös batteribank, när batteribanken levererade spänning ut så dog radion. Innan jag kom på detta hade jag hunnit byta både stereo och antenn!
Nu i höstas kom problemet tillbaka vis sedan tidigare kollade jag om vi kopplat in något och visst var det så. En liten universal USB plug satt i cig uttaget, bort med den sedan funkade radion perfekt igen.
Den antenn jag har nu är en enkel sidoantenn från Biltema med en aluminiumplatta på ca 100x100 mm på insidan som jordplan eftersom den sitter monterad i den del av taket som är av glasfiber.
Hälsningar
Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Strømforsyninger jobber internt med firkantpulser, om de ikke er godt nok skjermet og filtrert så er de effektive støysendere på veldig mange frekvenser som varierer litt over tid. Og mange led lamper har hver sin lille strømforsyning men minimal mulighet for skjerming det krever veldig bra filtrering. Nesten all elektronikk i en husbil jobber på lavere spenning enn 12V og har dermed hver sin egen strømforsyning som regulerer ned til de 3,3 eller 5 volt som elektronikken bruker.

Søking etter EMS støy i en husbil kan være en spennende jobb :D det er veldig mange steder det kan oppstå støy.
 
Toppen