• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig laddning när vi kör trots DCDC laddare

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Tjenare. Vi har en adria där jag installerat en victron DCDC 30A laddare enligt alla konstens regler, har dessutom kvar den interna laddningen som sker via ett skiljerelä i elblocket.

Tycker att vi får väldigt dålig laddning trots detta, testade nyss och har ställt kylen i gasdrift så denna går inte över på 12v vid start. Totala laddningen (läst på smart shunten) är runt 10-12ampere med bilen igång.

Förbrukarna i bodelen var inte många, max ett par ampere. Batteriet laddat till 80%

Varför blir det såhär? Batteriet borde väl klara av att ta emot mer laddning än såhär vid ~80% (leoch xc blykol 100ah agm)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Du är nästan inne på en variant av evighetsmaskin som ingen har lyckats med hittills.
Starbatteriet/generatorn och bobatteriet är sammankopplat till en enhet med skiljereläet.
Därifrån tar du strömmen för att ladda bobatteriet................ och också ditt sammankopplade startbatteriet som matas med ström från generatorn, som skall ladda bobatteriet o.s..v.
Du lyckas att fullständigt lura DC/CD laddaren för den kan inte alls läsa av bobatteriet och tror troligen att det är nästan fulladdat.

Samma fenomen kan inträffa även om man försöker att ladda ett batteri med flera laddare samtidigt. Den intelligentaste laddaren brukar vara den som blir lurad och drar ner på laddningen så bara den dummaste laddar.
Men det går med vissa fabrikat som är gjorda för att samarbeta med kanske typ en DC/DC laddare och ex. en solcellsladdare i samarbete.

M.v.h. JANKRO.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Oj tack.. Detta har jag inte funderat det minsta över.

Ska prova koppla bort skiljerelät direkt, ser i elschemat att det finns en 50A säkring "fiat power connector" som kommer ifrån startbatteriet / ngn 60A shunt i elblocket. Det borde räcka att dra denna säkring känns det som.

Internal charger är väl bara på 230v, additional charger har jag en säkring på 25A men den har nog ingen funktion för det finns ingen extra laddare

Edit: hittar inte denna säkring.. Får leta vidare

Min solcellsregulator Mppt 100/30 är också kopplad direkt på bodelsbatteriet men på något annat sätt kan man väl inte göra. ingången i ebl är begränsad till 10A tror jag så via den kan jag inte koppla det.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, Om du menar 50Amp.en så kan den sitta i närheten av startbatteriet eller i motorrummet för att även skydda för ev. skador på den kraftiga sladden.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Sedan har du ju lite val på inkoppling av din nya DC/DC laddare, bäst är ju om den hamnar så laddningen från den syns på din panel och helst också kommer med i panelens beräkning av A/tim. innehåll i bobatteriet, men det kanske redan är fixat. Det du sett hittills kan ju vara ordinarie laddning från generator via skiljereläet.
Sedan är det ju inte säkert att laddningen någonsin orkar upp till 30A. det beror på flera faktorer och laddstatus i batteriet m.m. även om ditt batteri skall ha bra egenskaper.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Hej, Om du menar 50Amp.en så kan den sitta i närheten av startbatteriet eller i motorrummet för att även skydda för ev. skador på den kraftiga sladden.

M.v.h. JANKRO.
Stämmer nog.. Tyvärr sitter det två 50A säkringar där, båda anslutna med röd 10mm2 kabel så jag vet inte vilken som går till elblocket.. Kan inte summra kretsen heller eftersom att elblocket är monterat med kontakten nedåt ganska tight mot golvet.. Ska se om man kan hitta något i adria instruktionsboken men misstänker att de inte står där. Men jag hoppas att jag har fel. (har skummat igenom den ganska många gånger)

Kanske kan hitta någon fiat ducato instruktionsbok och se vilken av dom som sitter där ifrån fiat fabriken och rycka den andra :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Stämmer nog.. Tyvärr sitter det två 50A säkringar där, båda anslutna med röd 10mm2 kabel så jag vet inte vilken som går till elblocket.. Kan inte summra kretsen heller eftersom att elblocket är monterat med kontakten nedåt ganska tight mot golvet.. Ska se om man kan hitta något i adria instruktionsboken men misstänker att de inte står där. Men jag hoppas att jag har fel. (har skummat igenom den ganska många gånger)

Kanske kan hitta någon fiat ducato instruktionsbok och se vilken av dom som sitter där ifrån fiat fabriken och rycka den andra :)
Bör väl inte vara någon fara att ta bort den ena säkringen och se om bodelen slocknar?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Min solcellsregulator Mppt 100/30 är också kopplad direkt på bodelsbatteriet men på något annat sätt kan man väl inte göra. ingången i ebl är begränsad till 10A tror jag så via den kan jag inte koppla det.

Detta är lite svårt att svara på för det beror helt på var shunten till avläsningen sitter vilket skiljer på både fabrikat, årsmodell m.m.
En del originalshuntar liksom shuntar från eftermarknaden till mätning av Amp. in och ut samt totalt innehåll i bobatteriet sitter vid batteripolen (ofta minuspolen) och då är det bara att allt skall vara kopplat efter shunten och ingenting inkopplat mellan batteripolen och shunten, så allt som händer går genom shunten.
På originalsystem så kan det ibland kanske vara omöjligt att få till det på det sättet, och om man då vill ha full koll på batteriet så kan det vara enklast med en ny batterimätare från eftermarknaden och shunten direkt på bobatteripolen, samt strunta i originalet.

Det går ju ev. att koppla in DC/DC laddaren på bef. laddsladd efter skiljereläet som ju inte längre skall användas...... Men ibland kan det vara onödigt att krångla för mycket om man skulle vilja återställa av någon anledning.... Kanske försäljning.

M.v.h. JANKRO.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Detta är lite svårt att svara på för det beror helt på var shunten till avläsningen sitter vilket skiljer på både fabrikat, årsmodell m.m.
En del originalshuntar liksom shuntar från eftermarknaden till mätning av Amp. in och ut samt totalt innehåll i bobatteriet sitter vid batteripolen (ofta minuspolen) och då är det bara att allt skall vara kopplat efter shunten och ingenting inkopplat mellan batteripolen och shunten, så allt som händer går genom shunten.
På originalsystem så kan det ibland kanske vara omöjligt att få till det på det sättet, och om man då vill ha full koll på batteriet så kan det vara enklast med en ny batterimätare från eftermarknaden och shunten direkt på bobatteripolen, samt strunta i originalet.

Det går ju ev. att koppla in DC/DC laddaren på bef. laddsladd efter skiljereläet som ju inte längre skall användas...... Men ibland kan det vara onödigt att krångla för mycket om man skulle vilja återställa av någon anledning.... Kanske försäljning.

M.v.h. JANKRO.
Shunten jag menar är en eftermarknadsshunt, victron. Tror inte det sitter någon original (husbilen är ifrån 2011) .

Provade att rycka ena säkringen som jag var nästan helt säker på att det var efter lite googling på bilder av säkringarna som sitter på batteriet med lite större huvudsäkringar etc, de andra kablarna (en 50A och en 70A) hade dessutom krympslang monterade på sig så det kändes som att denna utan krympslang var monterad i efterhand men det gjorde ingen skillnad, man kan se att laddningen börjar hoppa upp runt 25A någon sekund sen ner igen och landar på mellan 9-12A. Testade även lägga på kabeln på pluspolen medans bilen var igång men ingen skillnad i laddning. Märkte inget konstigt med bilen heller, så som varningslampor eller liknande.

Kanske kan vara den andra 50A säkringen då mot alla odds..
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
På bifogad bild är elschemat på vår husbil, inringat borde ha med koppling mellan start och bodelsbatteri att göra.. Det som verkar väldig skumt är att kabeln heter " +starter battery 10mm2 red" detta läser jag som Plus matning 10mm2 men sen efter " fiat power connector 50A". Blir kabeln svart och landar på minuspolen på bodelsbatteriet?
Antingen är det felskrivet eller så är jag helt ute och cyklar och det där "fiat power connector" är något helt annat.

eller så betyder det att det går en jord ifrån power connector (startbatteriet) direkt till bodelsbatteriet och en plusmatning till EBL 226. Lite otydligt isåfall eftersom att det ser ut som att det kommer ifrån samma punkt, hade varit enklare eller mer logiskt om man ritat ett startbatteri i schemat..
Får se om jag hittar något...
 

Bilagor

  • 1000004664.jpg
    1000004664.jpg
    3,2 MB · Visningar: 47

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Shunten jag menar är en eftermarknadsshunt, victron. Tror inte det sitter någon original (husbilen är ifrån 2011) .

Provade att rycka ena säkringen som jag var nästan helt säker på att det var efter lite googling på bilder av säkringarna som sitter på batteriet med lite större huvudsäkringar etc, de andra kablarna (en 50A och en 70A) hade dessutom krympslang monterade på sig så det kändes som att denna utan krympslang var monterad i efterhand men det gjorde ingen skillnad, man kan se att laddningen börjar hoppa upp runt 25A någon sekund sen ner igen och landar på mellan 9-12A. Testade även lägga på kabeln på pluspolen medans bilen var igång men ingen skillnad i laddning. Märkte inget konstigt med bilen heller, så som varningslampor eller liknande.

Kanske kan vara den andra 50A säkringen då mot alla odds..
Din laddning stämmer väl överens med blybatterier enligt mej.
Samt en dc/dc-laddare ger inte en högre ström (A) än utan, oftast lägre beroende på storlek såklart, oavsett batterityp.
Den optimerar bara spänningen till bobatteriet.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Din laddning stämmer väl överens med blybatterier enligt mej.
Samt en dc/dc-laddare ger inte en högre ström (A) än utan, oftast lägre beroende på storlek såklart, oavsett batterityp.
Den optimerar bara spänningen till bobatteriet.
Borde inte min 30A dcdc laddare ge mer än 9-11A till ett 100AH batteri som är laddat till 65%.. ? Vet att när jag körde utan DCDC laddare så kunde vi få enbart några få ampere laddning ifrån generatorn via EBL blocket så det verkar inte vara att jämföra med en normal skilereläsetup.. Har utöver adrian en hemmabyggd renault trafic L2h2 campervan med ett skiljerelä och där får jag ju upp mot 70A laddström, har dock ingen smartshunt i den så har inte haft lite lätt att följa laddningen som jag har nu i adrian.
Vi har dock ingen modern smartgenerator vad jag vet (2011, eller byggår av bil 2010) och generatorn är ju på runt 110-140A iallafall så det är ju något i EBL eller på vägen dit som begränsar kraftigt. Har dessutom ganska konstig laddspänning ifrån generatorn efter en stund, så lågt som 13.5-13,6 kan jag läsa av i victron appen vilket med mina mått känns ganska lågt för en dum-generator så det kanske är den som börjar bli lite trött också.. Men när jag skaffade adrian så verkade det vara ett ganska känt problem att husbilarna över lag har ganska dålig laddning av bodelsbatteriet när man kör.. (vilket det ju inte borde vara om det är dumgenerator och vanligt skiljerelä) men men.. Nu är man ju sugen på litium snart annars hade jag nog byggt en ny skiljerelä-setup.

EDIT: Provade starta bilen igen nu när batteriet var nere på 70% enligt min smartshunt (original skiljerelä fortfarande aktivt) och då flög laddningen inledningsvis upp på 36A för att efter en liten stund sjunka ner mot 30-25A . Nu är batteriet på 74% och laddströmmen är på 15A och sjunker fortfarande. Är detta ett fenomen som skapas pga att skiljerelät fortfarande är inkopplat?

Kanske är min smartshunt också ställd lite för högt, ser endast 100% batteri när jag har 230V laddningen i bilen, annars är det högsta runt 94% när man stått med tex solpaneler och laddat en hel dag och det "borde" vara fullt.

Tråkigt om detta är "rätt" med tanke på batterisetup osv för då har ju DCDC laddaren varit en ganska dyr investering i förhållande till vad (hur många extra ampere laddning) man får för pengarna.
Edit: just nu 76% och 11,8A laddning.

Ska se om jag kan hitta rätt säkring till skiljerelät (om det inte var rätt innan då) och se om jag kan få maxladdning under längre tid än nu eller om det helt enkelt inte blir bättre.

tar litiumbatterier emot mer laddning ?
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vilken batterityp har du inställt på din dc/dc, samt i vilken fas ligger den vid dina mätningar?
Stiger spänningen snabbt, vilket den gör på blybatterier vid lite kraftigare laddning, så växlar dc/dc'n till nästa fas i laddprogrammet.
Det kan vara det du ser.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Vilken batterityp har du inställt på din dc/dc, samt i vilken fas ligger den vid dina mätningar?
Stiger spänningen snabbt, vilket den gör på blybatterier vid lite kraftigare laddning, så växlar dc/dc'n till nästa fas i laddprogrammet.
Det kan vara det du ser.
Jag har valt programmet gel victron deep discharge 2 men ställt in absorption och float voltage efter min tillverkares spec (14,4 / 13,7)
bulk time limit 10h, re-bulk voltage offset 0,40v , adaptiv absorbtion time= ON" Tror att den gärna lägger sig i absorption och att det är där den legat när jag mätt/kollat appen.

Värt att nämna är att när jag säger att laddningen på batteriet är 70% så är det 70% av inställt discharge floor värde, dvs att jag inte ska dra ut banken mer än 35%. Dvs att 0% i victron appen = 35% batteri kvar.

Om jag kör utan adaptiv absorbtion så kanske den kommer ligga i bulk under längre tid? Får pilla lite med dessa inställningarna imorgon.

la till lite text i inlägget åvanför också.1000004665.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag får känslan att du är mer påläst än mej på bly-kol batterier.
Nu vet jag inte ifall dc/dc'n tar hänsyn till DoC-värdet (tror inte det) utan styrs helt av batterispänningen samt hur snabbt den ökar, men vill du ha lång bulk så är gel det bättre valet.

Gör gärna ett test med ännu lägre laddtillstånd (SoC) gör även ett test att tillfälligt höja batteristorlek (Ah), och se ifall Victron ligger kvar längre i bulk. Gelbatterier är ju känsligare för ev. gasbildning och victron kan ta rejäl hänsyn för det.
Du kan ju även testa i vått batteri ifall Victron öser på mer i bulk.

Lycka till :)
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Jag har ingen dcdcladdare men traditionell generator och blykol 100 Ah och tycker mig känna igen siffrorna ungefär, utan att ha kollat så noga. Dcdcladdaren skulle väl se till att det blir fullt snabbare genom att spänningen kan gå över de cirka 14,2 V som min bil laddar med på sommaren? Men det gör väl ingen enorm skillnad. Dock tycker jag att blykol är ett steg bättre än de fritidsbatterier som jag ofta bytte varje år tidigare. Kanske är det inte så fel, eller att det finns bättre laddprogram att ta till i laddaren. Tänker, kanske felaktigt, att dcdcladdaren sänker spänningen under 14,2 V när det är fullt och att det bevarar batteriet. Intressant om man kör mycket och det blir fulladdad långt innan man slutar köra, kanske.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Om bodels och startbatteriet vid färd sitter ihop med ett vanligt skiljerelä i elblocket, borde jag inte se dcdc laddarens laddspänning även på startbatteriet (den högsta spänningen) Startbatteriet/generatorspänningen är ganska mycket lägre än bodelsbatteriet vid körning nämligen.
 
Senast ändrad:

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2024
Borde inte min 30A dcdc laddare ge mer än 9-11A till ett 100AH batteri som är laddat till 65%.. ? Vet att när jag körde utan DCDC laddare så kunde vi få enbart några få ampere laddning ifrån generatorn via EBL blocket så det verkar inte vara att jämföra med en normal skilereläsetup.. Har utöver adrian en hemmabyggd renault trafic L2h2 campervan med ett skiljerelä och där får jag ju upp mot 70A laddström, har dock ingen smartshunt i den så har inte haft lite lätt att följa laddningen som jag har nu i adrian.
Vi har dock ingen modern smartgenerator vad jag vet (2011, eller byggår av bil 2010) och generatorn är ju på runt 110-140A iallafall så det är ju något i EBL eller på vägen dit som begränsar kraftigt. Har dessutom ganska konstig laddspänning ifrån generatorn efter en stund, så lågt som 13.5-13,6 kan jag läsa av i victron appen vilket med mina mått känns ganska lågt för en dum-generator så det kanske är den som börjar bli lite trött också.. Men när jag skaffade adrian så verkade det vara ett ganska känt problem att husbilarna över lag har ganska dålig laddning av bodelsbatteriet när man kör.. (vilket det ju inte borde vara om det är dumgenerator och vanligt skiljerelä) men men.. Nu är man ju sugen på litium snart annars hade jag nog byggt en ny skiljerelä-setup.

EDIT: Provade starta bilen igen nu när batteriet var nere på 70% enligt min smartshunt (original skiljerelä fortfarande aktivt) och då flög laddningen inledningsvis upp på 36A för att efter en liten stund sjunka ner mot 30-25A . Nu är batteriet på 74% och laddströmmen är på 15A och sjunker fortfarande. Är detta ett fenomen som skapas pga att skiljerelät fortfarande är inkopplat?

Kanske är min smartshunt också ställd lite för högt, ser endast 100% batteri när jag har 230V laddningen i bilen, annars är det högsta runt 94% när man stått med tex solpaneler och laddat en hel dag och det "borde" vara fullt.

Tråkigt om detta är "rätt" med tanke på batterisetup osv för då har ju DCDC laddaren varit en ganska dyr investering i förhållande till vad (hur många extra ampere laddning) man får för pengarna.
Edit: just nu 76% och 11,8A laddning.

Ska se om jag kan hitta rätt säkring till skiljerelät (om det inte var rätt innan då) och se om jag kan få maxladdning under längre tid än nu eller om det helt enkelt inte blir bättre.

tar litiumbatterier emot mer laddning ?
Som svar på frågan om litium.
Lifpo4 litium tar emot max laddström A nästan ända tills det är 100% fullt om man har en dcdc laddare.
 
Toppen