• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig laddning från EBL99K + LAS 1218-2

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Har mätt upp laddningen via min Victron BMV shunt och är inte nöjd med vad de orginalmonterade laddarna ger. Installationen är EBL99K med tillsatsladdare LAS 1218-2 som är kopplad via EBL. Läser jag manualerna skall laddarna ge 18A var minus 2A som går till startbatteriet alltså bör det bli 36A - max 10%. Jag kommer inte i närheten av detta, tänkte först att det berodde på batterierna men nu har jag installerat nya Litium och det ser lika illa ut.
SoC ca 80% och 12V avslaget på panelen ger som mest 24,3A med båda laddarna sammankopplade, endast EBL ger 17,4A vilket är helt ok medan endast LAS stannar på urkassa 10,5A.
Mätningarna gjorde jag på enkelt sätt, tog endast ur säkringarna på elblocket, men jag lutar mot att LAS är defekt. Har någon erfarenhet av detta?


Hälsningar
Peter
1706122725408.png
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag hade en likadan uppsättning original, de laddade ca. 36A till mina dåvarande blybatterier, senare råkade min käresta tappa en öppen vattenflaska över las'en sen var det ajöss me den.
Men jag skulle kolla upp anslutningar från Las, känn så du inte får varmgång i någon anslutning, amperen borde ta vägen någonstans.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Mät spänningsfallet mellan laddare och batteri. Tycker att laddspänningen verkar låg och det kan bero på för klena kablar eller resistans i kopplingar mellan laddare och batteri.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag hade en likadan uppsättning original, de laddade ca. 36A till mina dåvarande blybatterier, senare råkade min käresta tappa en öppen vattenflaska över las'en sen var det ajöss me den.
Men jag skulle kolla upp anslutningar från Las, känn så du inte får varmgång i någon anslutning, amperen borde ta vägen någonstans.
Mät spänningsfallet mellan laddare och batteri. Tycker att laddspänningen verkar låg och det kan bero på för klena kablar eller resistans i kopplingar mellan laddare och batteri.
Har mätt lite mer idag. Först konstanterade jag att laddaren var utbytt till en LAS 1218 Bus men funktionen ihop med EBL99K är densamma så det kvittar.
Spänningsfallet är 0,23V mätt med min fluke så spänningen ligger lite högre än vad shunten visar men jag kan hålla med om att den är låg.
Kopplade därför loss LAS och kopplade den mot ett externt batteri som hade 12,35V i vilospänning med korta 6mm2 kablar. Den slutliga laddspänningen ska vara 14,45V och är då 13,75 V när laddningen startar. Det är kanske normalt men den presterar inte mer än max 13A, mätte med två olika strömtänger och fick samma tråkiga resultat.
Kollade samtidigt alla kontakter och anslutningar, allt ser bra ut, faktiskt som nytt men jag kommer att skaffa bättre polskor i alla fall.
Så jag konstanterar att LAS underpresterar mot spec och att något gör att strömmen begränsas ytterligare när den passerar EBL. Men jag kan inte se någon större värmeutveckling någonstans.
Slutsatsen blir att jag kollar om jag klarar mig med detta annars monterar jag en bättre laddare som går direkt mot batterierna.
Hälsningar
Peter
 
Toppen