• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig kyla vid gasoldrift, bra vid 220v drift

F

F.d. 25175

Guest
Hej

Jag har ett Electrolux kylskåp RM 4230 , när jag kör det på 220v så kyler det bra, men vid gasoldrift kyler det mycket dåligt

Hoppas någon kan ge mig tips på hur man åtgärdar detta

mycket tacksam för svar

Med vänlig hälsning/pilot56
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55677

Guest
Sv: Dålig kyla vid gasoldrift, bra vid 220v drift

Sota brännaren. Det kan ligga sotflagor så att det stryper lågan.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Dålig kyla vid gasoldrift, bra vid 220v drift

En nybörjargrej jag stötte på var att husbilen måste stå plant, tänkte jag efter så var det väl logiskt men inte när jag stod och svor :rolleyes:

Peter :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dålig kyla vid gasoldrift, bra vid 220v drift

En nybörjargrej jag stötte på var att husbilen måste stå plant, tänkte jag efter så var det väl logiskt men inte när jag stod och svor :rolleyes:

Peter :)

Brukar väl inte vara så kinkigt när det gäller någorlunda moderna kylskåp? Enligt El-lux hemsida så skall detta skåp tåla 6* lutning.
Annat var det för några decennier sedan, då krävdes justering av bilen med vattenpass.

aake
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Dålig kyla vid gasoldrift, bra vid 220v drift

Tror i detta fall som föregående skrivare. Öppna upp bak. koppla loss gasolröret som sitter bak skyddsplåen. var försiktig med munstycket,,,,Blås rent överallt, sedan kommer det att fungera
:spinny::spinny::spinny::spinny:
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Dålig kyla vid gasoldrift, bra vid 220v drift

Hej

Jag har ett Electrolux kylskåp RM 4230 , när jag kör det på 220v så kyler det bra, men vid gasoldrift kyler det mycket dåligt

Hoppas någon kan ge mig tips på hur man åtgärdar detta

mycket tacksam för svar

Med vänlig hälsning/pilot56

Hej
Samma problem hade vi, fick ett munstycke utbytt hos Electrolux service.

Tommy R
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.616
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dålig kyla vid gasoldrift, bra vid 220v drift

Ja när det kyler bra på ström, så är det troligen "bara" något litet problem med gasolbrännaren. Kan t.o.m. räcka med att blåsa rent vid själva brännaren där lågan brinner.

M.v.h. JANKRO.
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Sv: Dålig kyla vid gasoldrift, bra vid 220v drift

Hej! Jag har precis haft samma problem. Orsaken var att gasmunstycket var något igensatt. Jag gjorde misstaget att peta upp det med en knappnål,då blev hålet för stort och lågan brann som en blåslampa. Hålet är väldigt litet och munstycket är i form av en kupad plåt med hål i. Det tål ingen mekanisk rengöring. Luft eller vatten är det som gäller. Nya munstycken finns att köpa hos gasolmästarna,finns i GBG och jönköping bla.

MVH Jarl
 
Toppen