• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dålig kyla i kylskåp

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har kletat om två skåp med kopparpasta istället.
Funkar inte riktigt lika bra som den riktiga pastan men betydligt billigare och finns på nästan alla mackar.
Tänk bara på att kopparen kan börja ärga och bli grön om det kommer till fukt. Vad sedan materialet i röret är vet jag inte, men det ser ut som aluminium i mitt skåp, och aluminium och koppar är inte bästa kompisar.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Tänk bara på att kopparen kan börja ärga och bli grön om det kommer till fukt. Vad sedan materialet i röret är vet jag inte, men det ser ut som aluminium i mitt skåp, och aluminium och koppar är inte bästa kompisar.
Rören är stål, har åtminstone varit det i de skåpen jag jobbade med under de åren jag var kyltekniker.

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Har tidigare varit TV tekniker och då använde vi något som hette kiselpasta till effekthalvledare som monterades mot kylflänsen. Borde fungera till kylskåp också. Ett annat alternativ är aluminiumpasta. Finns på biltema. Det kanske fungerar?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har tidigare varit TV tekniker och då använde vi något som hette kiselpasta till effekthalvledare som monterades mot kylflänsen. Borde fungera till kylskåp också. Ett annat alternativ är aluminiumpasta. Finns på biltema. Det kanske fungerar?
Metallpasta är inte så lämpligt i sammanhanget, det är risk att den oxiderar om/när det blir fukt i skåpet.
Varför inte bara använda det som är avsett för ändamålet?

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Ja eller Zinkpasta, inom elektroniken. Det var ju sådana produkter jag länkade till tidigare.
Men återigen frågan: vad händer med gammal kylpasta? Hur ser det ut och varför behöver det bytas?
Inom elektroniken har vi ju vanligen ganska släta ytor som det krävs mycekt lite kylpasta för att få god värmeledning. räcker med att man gnider ut ett tunt skikt bara.
Hur ser det ut i kylskåpen? Fyller kylpastan millimeterstora gap?
eller ruttnar kylpastan? Torkar?
Och varför är kylpastan viktigare om kylen inte går på gas? Gas ger störst effekt normalt, jämfört med 12 V eller 230 V.

Roysan

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja eller Zinkpasta, inom elektroniken. Det var ju sådana produkter jag länkade till tidigare.
Men återigen frågan: vad händer med gammal kylpasta? Hur ser det ut och varför behöver det bytas?
Inom elektroniken har vi ju vanligen ganska släta ytor som det krävs mycekt lite kylpasta för att få god värmeledning. räcker med att man gnider ut ett tunt skikt bara.
Och varför är kylpastan viktigare om kylen inte går på gas? Gas ger störst effekt normalt, jämfört med 12 V eller 230 V.

Roysan
Du ställer samma frågor om och om igen, läser du inte tråden..? ;)
Och ja, pastan torkar och därigenom tappar kylröret kontakten med kylflänsen. Eftersom det är samma kylkrets oberoende av vilket värmemedia
som används, påverkas alla tre driftsätten.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025

Roysan
På min var det torkat hårt kylen är från 2017. Det är ett rör som ligger an mot en slät yta så det går åt ca typ 1 1/2 dl

Toppen