• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig kyla i kylskåp

Caravaner

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Åtvidaberg
Tjena!

Har en Elextrolux C30 skåp i våran Dethleffs -00a. I helgen märkte vi att det inte kylde riktigt som det skulle på gasol. 12V & 230 fungerar utmärkt. Det blev aldrig riktigt kallt. Frysfacket däremot fungerar klockrent! Jag tänkte i min vildaste fantasi att det är dags att städa ur brännaren. Sagt och gjort, sedan fick skåpet stå igång i ca 3- 4 timmar. Återigen, frysen är perfekt men kylskåpsdelen är knappt kall. "Elementet" som sitter längst in i skåpet är kallt, inte överdrivet, man kan lätt hålla i det utan att frysa ihjäl. Men ändå kallt. Lågan är blå och "fyllig", jag tycker den ser fint ut. Dock är allt bakom gallrena ganska rostigt utseende mässigt, tror inte det spelar någon roll men. Vart sitter den där berömda tempgivaren som kan gå sönder som alla pratar om på google?

Någon som har några ideér?
 

Caravaner

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Åtvidaberg
Det blev till det bättre. Jag sotade ur allt som rörde gasolen, bytte munstycke och satte dit en fläkt som hjälper till att avleda värmen. Det fungerar men jag vill gärna tro att det kylda bättre förr. Nästa steg för mig är att byta brännaren helt. Det får isåfall bli till nästa säsong. Mvh
 

Daniel-s

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
40560
Medlemskap
2024
Är på camping nu, så har ej möjlighet att göra stora ingrepp. Tog bort locket på frysfacket, får hoppas att det ger något resultat så länge.

Vad jag hunnit läsa mig fram utöver det du skrev som kan hjälpa är ny kylpasta

Många nämner fläktar på baksidan men vart exakt ska dessa fläktar sitta? Någon som kan förklara med bilder?
 

Caravaner

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Åtvidaberg
Är på camping nu, så har ej möjlighet att göra stora ingrepp. Tog bort locket på frysfacket, får hoppas att det ger något resultat så länge.

Vad jag hunnit läsa mig fram utöver det du skrev som kan hjälpa är ny kylpasta

Många nämner fläktar på baksidan men vart exakt ska dessa fläktar sitta? Någon som kan förklara med bilder?
Det beror på hur det ser ut på just din vagn, i beskrivningen jag fick med till min fläkt fanns det tre olika alternativ beroende hur kylskåpet utseende.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
558
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Fläktar bak i kylen är inte en felsökning eller någon form av reparation, utan en möjlig hjälp den dagen det är extremt varmt ute.
Så problemet skall lösas först, sen kan man tänka på en fläkt, och önska sig en varm sommar.

Du nämnde rostigt.
Ja bak kylen finns ju en massa rör och en kylare längst upp.
Den svarta färgen leder bort värme bättre.
Rost kan göra hål i rören och då blir det att köpa nytt.
Med Biltemas sprayfärg för att svartmåla varma saker kan man förlänga livstiden.
Dvs men bromsar rostandet, och förbättrar marginellt värmeavledningen.
rengöring, blåsning och sopning av damm, damsugare, tryckluft...

Visst låter det lite baklänges, först krävs tillräckligt med värme, från gaslågan, elelr 12 V 230 V. Sen skall värmen avledas från kylaren.
Men principen är komplicerad, och långt ifrån linjär. Så rätt värme behövs, sen rätt kylning.
För mycket kylning gör ju att det inte blir tillräckligt varm, dvs på vintern då det krävs täta luckor.

Roysan
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
916
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
later som att kylpastan torkat bakom kylskaps "elementet" montera bort, rengor och lagg i ny kyl pasta. finns att kopa pa burk hos de som servar liknande kylskap.. jag gjorde det pa mina skap, blev som nya igen.
 

Caravaner

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Åtvidaberg
later som att kylpastan torkat bakom kylskaps "elementet" montera bort, rengor och lagg i ny kyl pasta. finns att kopa pa burk hos de som servar liknande kylskap.. jag gjorde det pa mina skap, blev som nya igen.
Kan mycket möjligt vara så, är det själva "klossen" i skåpet du menar då? Hur tar man bort den? Förstår att det kan se olika ut, men "generellt"?
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Mitt råd för bättre kyla här hemma :
Jag stoppade den extrafläkten jag monterade i undre facket för några år sedan - har bara haft ca -15 grader i frysen sen dess men nu -22 grader på lägre vredinställning. Monterade även 2 kylfläktar på övre gallrets insida - sämre igen. Tydligen blir det inte varmt nog. Rätt värme behövs!
Om du reser ner i Europa med 35-45 grader då kan extra värmeavledning med fläktar behövas. Inte i Sverige enligt mln erfarenhet.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
916
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Kan mycket möjligt vara så, är det själva "klossen" i skåpet du menar då? Hur tar man bort den? Förstår att det kan se olika ut, men "generellt"?
Japp, sjalva kylflansen inne i kylen. Brukar sitta sma skruvar mellan flansarna, sen kan man forsiktigt vicka bort den, dock kan en temperatur sensor sitta nagonstans pa den, sa man maste kolla att man inte skadar den.

jag skar aven bord en del isolering som hamnat mellan kylror och flans, och fyllde med mer kylpasta..
efter det blev det for kallt i kyla, sa man kunde vrida ner effekt vredet lite..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.450
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Så tänkte jag med, därför jag sotade ur och bytte munstycket. Det är kvar som sagt att byta brännaren ifall den nu inte gör sitt jobb längre av någon anledning.
Beläggning/restriktioner skapas på två ställen.
I dysan, före brännaren.
Samt i själva brännaren, det kan vara svårt att få helt rent här mekaniskt, möjligen med blötläggning i lämplig vätska, därför byts ofta hela brännaren ut mot en ny.
 
Toppen