• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig kyla i kylen o luktar avgaser inne i bilen

Jonas J

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
29752
Medlemskap
2024
Hej, vi har ett Dometic RMD8505 som fungerar perfekt på 220V men kyler dåligt på gasol. Har försökt att rengöra brännaren med tryckluft, det blev lite bättre. Men vi upplever en avgaslukt inne i bilen, är det vanligt? Detta är vår första bil, så vi är inte så kunniga på detta ännu. Står nu på Ekstakusten o frikampar det blåser en del rakt in på den sida som kylen sitter. Är det det som kan ge lukten?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du får övertryck på den sidan som ligger mot vinden och kan då trycka in avgaser i bilen. Blåser det mycket fladdrar lågan och värmer inte ordentligt vilket medför försämrad kylning.
Vänd bilen eller ställ något framför öppningarna så det inte blåser rakt in.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Ja, det är nog dålig tätning i bakänden av kylen det beror på. Vi har samma problem med avgaser när det blåser hårt mot sidan med vetilationsgallren. Jag har konstaterat att tätningen inte är bra och fundera fortfarande på hur jag ska komma åt att täta med kyl/frys på plats genom luckorna. Så om någon har gjort det, tipsa gärna (även vilken tätning man bör trycka dit). Vi har inga problem med kylningen dock.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Utrymmet bakom kylskåpet ska, enligt reglerna, vara gastätt åtskilt från boendeutrymmet (såvida man inte har separat utvändigt rökgasutsläpp – vilket knappast förekommer numera). Men det händer att tillverkare slarvar...

Prova först att vända bilen så att kylskåpssidan hamnar i lä. Blir det bättre då, har du lokaliserat felet. Kontrollera då i första hadn att vindskyddet sitter kvar över brännaren, så att inte lågan "blåses snett".

Mer råd än så kan jag tyvärr inte ge på distans, men kanske någon annan kan. Annars får du uppsöka en verkstad som kan hjälpa dig att lokalisera felet.

Pålle

Edit: Ser att två hann svara medan jag skrev.
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Du nämde om dålig kyla i kylskåpet och samtidigt avgaslukt, det tyder på att skrstenen i kylen borde sotas. Hade samma probem själv.
H. Kristian
Jag råkade ut för samma som Doghill pga att jag använde gas även när jag körde HB första säsongen, skorsten var full med sot. Det luktade väldigt fränt trodde att det var kylslingan som läckte, men efter soting tidigare beskrivit här på forumet, så har det fungerat.
Givetvis med A läget på kylen inställt.
 
Toppen