Sv: Dålig kräm i batteriet
Personligen hade jag inte kopplat ihop ett gammalt med ett nytt ....
Kontrollera om du nu gör det ändå att det i alla fall är samma typ, d.v.s två stycken AGM. Ett råd i all välmening.
Ett AGM ska inte ha 12.6V vilospänning, snarare 12.8V, mitt Banner har 12,8V, ska inte uttala mig om Biltemas.
Peter
Än så länge tycker jag att alla inlägg är bra. Visst är det bättre med nya grejer av samma sort. Men vad händer om man kopplar in ett nytt batteri bredvid de gamla? Det nya blir absolut inte förstört utan det tillför bara Ah till banken. Inte heller kan det märkas någon kortare livstid. Tvärtom, ju större bank desto fler Ah, desto mindre procentuell urladdning under en viss tid, färre djupurladdningar ger längre livstid.
Men visst, 12,8 bör det vara i viloläge. 12,6 betyder att det inte vill ta laddning som tänkt. Men skall det kasseras? Självklart säger en del medan andra behåller det ett tag till, det tillför Ah till banken. En del skänker batteriet till någon som har mindre kapacitet...
Erfarenheterna kommer från bankar med i snitt fem batterier. Där uppstår frågan "skall vi byta alla samtidigt eller..." Självklart är det bäst att byta alla samtidigt, till samma sort etc. Men om man kollar de gamla så är det nästan alltid något som är sämre och något som är bättre. Att då byta det sämsta gör att hela banken lever vidare. Det nya kommer normalt också att vara det som varar längst. Dessutom får du fördelat batterikostnaden över tiden...
Det var kanske lite förhastat att föreslå Biltema AGM, det berodde bara på att jag uppfattar det som ett prisvärt batteri. Att fortsätta med samma batterityp som tidigare är lämpligast med hänsyn till inre resistenser, laddspänning etc.
I detta forum finns flera bra beräkningsmodeller för strömförbrukning. Med de förbrukare du nämner så är det få användare som klarar sig med ett bobatteri, under en vinterhelg. Vanligast är nog två batterier. Om inte annat för att då är det lättare att undvika djupurladdningar, som normalt förkortar livslängden.
Så jag håller med tidigare inlägg. Du skall absolut utöka din batterikapacitet och bäst med ett batteri av samma typ, även om annat funkar. Hälsar Björn.