• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dålig kräm i batteriet

F

F.d. 8464

Guest
Vi har ett 80 Ah batteri men panelen som sitter ovanför dörren visar att det är 63 Ah när det är 100% laddat. Borde inte panelen tala om att jag har åtminstone nästan 80 Ah när det är fulladdat? / Bodelsbatteriet / Tacksam för svar. Robert & Jeanette
 
F

F.d. 8464

Guest
Sv: Dålig kräm i batteriet

Tack för svaret Gunillas Kenth. Jag behöver fler Ah och funderade på att köpa ett 115 Ah istället men det är kanske bortkastat att byta ut ett 80 Ah som verkar vara i bra form och jag kanske istället skulle ha två batterier och behålla mitt gamla? Jag är läst en del trådar i forumet men hittar inget svar som passar just mig så jag frågar i denna tråd istället och hoppas att det är ok. Om jag ska ha två batterier så undrar jag om jag kan behålla mitt 80 Ah och komplettera med ett 100 Ah och få dom att ladda på rätt sätt? Tacksam för hjälp. (ska iväg med bilen nästa helg och måste få fler Ah då jag ska fricampa.)
 

Björn R

HBK Medlem
Inlägg
1.617
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Dålig kräm i batteriet

Hej.
I husbilsklubben är detta ett mycket infekterat ämnesområde. Du kommer att få en massa vetenskapliga svar. Dom är säkert korrekta. Det skall vara lika batterier från samma tillverkningsserie. Säkert är det det optimala, javisst!

Men sen har vi verklighet. Se Skyllermarks | Dubbel laddning – moderna elsystem. Om hur batterier laddar ur varandra. Sedan har jag erfarenhet från hundratals båtinstallationer.

Slutsats: köp ett ex. Biltema AGM 95Ah, koppla in det parallellt, du har tillfört Ah. Halvårsvis, koppla isär batterierna efter laddning, vänta minst 12 timmar, kolla att varje batteri håller >12,6 volt. De som inte kan hålla upp spänningen får användas till annat... Denna praktiska slutsats finns inom andra forum med runt 500 Ah i batteribanken, hälsar Björn.
 
F

F.d. 8464

Guest
Sv: Dålig kräm i batteriet

Tack för svaret Björn och Lena. Så enligt er så kan jag ha mitt gamla fräscha 80 Ah och ett nytt 95 Ah om jag uppfattar det rätt? Klarar alla laddare av det eller måste jag kolla vad jag har för laddare. Är ingen nörd... vill bara att det ska funka. Nörderi är säkert bra och roligt för dom som har tid men det har jag inte. Kontrat med en fråga. Du/ni föreslog ett 95 Ah men skulle ex ett 110 Ah fungera på samma sätt?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Dålig kräm i batteriet

Tack för svaret Björn och Lena. Så enligt er så kan jag ha mitt gamla fräscha 80 Ah och ett nytt 95 Ah om jag uppfattar det rätt? Klarar alla laddare av det eller måste jag kolla vad jag har för laddare. Är ingen nörd... vill bara att det ska funka. Nörderi är säkert bra och roligt för dom som har tid men det har jag inte. Kontrat med en fråga. Du/ni föreslog ett 95 Ah men skulle ex ett 110 Ah fungera på samma sätt?

Personligen hade jag inte kopplat ihop ett gammalt med ett nytt ....
Kontrollera om du nu gör det ändå att det i alla fall är samma typ, d.v.s två stycken AGM. Ett råd i all välmening.

Ett AGM ska inte ha 12.6V vilospänning, snarare 12.8V, mitt Banner har 12,8V, ska inte uttala mig om Biltemas.

Peter :)
 
F

F.d. 8464

Guest
Sv: Dålig kräm i batteriet

Hej Peter. Det kan vara så att det "gamla" batteriet bara är 6 månader eftersom vi inte haft bilen längre och har för mig att det nämndes när vi köpte den.
Jag tar alla råd som är i välmening :) Det är ett Exide Gel 80 Ah som sitter där och det är kanske inte någon höjdare av vad jag läste på husbilsklubbens forum för ett par minuter sen... 2860kr är vad ett sådant batteri kostar.. Jag fricampar
alltid fr fredag till söndag och har en Tv som drar väääldigt lite. Är det någon som vågar gissa på vad jag behöver i Ah minst för att ha värme och tv och ledlampor igång en helg? Ska säga att jag har en lufburen truma.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig kräm i batteriet

For best prestanda uten bytte av befintlig batteri så bør du bruke et med samme type kjemi - i ditt tilfelle et GEL batteri. Nest beste er å bruke et AGM - disse tåler endel mer missbruk ;) Men om du kobler et 95Ah AGM i parallell med et GEL og forsetter å lade som GEL så bør du ikke regne med stort over 80% ladning av AGM - for deg vil de si knapt 80 Ah.

Om bilens lader kan stilles om til AGM så ville jeg kjøpe 2 stk Biltema 95Ah fot vinterbruk og sette tilbake 80 Ah GEL for de perioder hvor en ikke bruker så mye strøm.

Et alternativ 3 er det tryggeste, men mest komplisert - en ekstra DC-DC lader til et batteri som står standby og som kan vendes in som bruksbatteri for hånd. Nå er en ikke i nærheten av konflikter på ladekurver.
 

Björn R

HBK Medlem
Inlägg
1.617
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Dålig kräm i batteriet

Personligen hade jag inte kopplat ihop ett gammalt med ett nytt ....
Kontrollera om du nu gör det ändå att det i alla fall är samma typ, d.v.s två stycken AGM. Ett råd i all välmening.

Ett AGM ska inte ha 12.6V vilospänning, snarare 12.8V, mitt Banner har 12,8V, ska inte uttala mig om Biltemas.

Peter :)

Än så länge tycker jag att alla inlägg är bra. Visst är det bättre med nya grejer av samma sort. Men vad händer om man kopplar in ett nytt batteri bredvid de gamla? Det nya blir absolut inte förstört utan det tillför bara Ah till banken. Inte heller kan det märkas någon kortare livstid. Tvärtom, ju större bank desto fler Ah, desto mindre procentuell urladdning under en viss tid, färre djupurladdningar ger längre livstid.

Men visst, 12,8 bör det vara i viloläge. 12,6 betyder att det inte vill ta laddning som tänkt. Men skall det kasseras? Självklart säger en del medan andra behåller det ett tag till, det tillför Ah till banken. En del skänker batteriet till någon som har mindre kapacitet...

Erfarenheterna kommer från bankar med i snitt fem batterier. Där uppstår frågan "skall vi byta alla samtidigt eller..." Självklart är det bäst att byta alla samtidigt, till samma sort etc. Men om man kollar de gamla så är det nästan alltid något som är sämre och något som är bättre. Att då byta det sämsta gör att hela banken lever vidare. Det nya kommer normalt också att vara det som varar längst. Dessutom får du fördelat batterikostnaden över tiden...

Det var kanske lite förhastat att föreslå Biltema AGM, det berodde bara på att jag uppfattar det som ett prisvärt batteri. Att fortsätta med samma batterityp som tidigare är lämpligast med hänsyn till inre resistenser, laddspänning etc.

I detta forum finns flera bra beräkningsmodeller för strömförbrukning. Med de förbrukare du nämner så är det få användare som klarar sig med ett bobatteri, under en vinterhelg. Vanligast är nog två batterier. Om inte annat för att då är det lättare att undvika djupurladdningar, som normalt förkortar livslängden.

Så jag håller med tidigare inlägg. Du skall absolut utöka din batterikapacitet och bäst med ett batteri av samma typ, även om annat funkar. Hälsar Björn.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Dålig kräm i batteriet

Problemet er vel ikke batteriet, men at ladesystemet sannsynlig fungerer akkurat slik det er laget, og det er ganske enkelt ikke bra nok. Og slik er det i svært mange bobiler. Jeg har også prøvet mange tips og ideer gjennom 13 år nå. Og det er en løsning som løste alle mine problemer med dårlig kapasitet på batterier, Ctek DCDC lader.

Om jeg nå i tillegg til denne DCDC lader skulle brukt penger på mer el. kraft ville det bli en Efoy til å holde og løfte spenningen litt om kvelden og natta, så kan DCDC og solceller toppe på dagen.

Mitt tips Ctek DCDC lader koblet korrekt og IKKE slik Ctek sier. Samt at bilens 230V lader byttes til en som leverer nok spenning til å løfte batteri til max.
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Dålig kräm i batteriet

Än så länge tycker jag att alla inlägg är bra. Visst är det bättre med nya grejer av samma sort. Men vad händer om man kopplar in ett nytt batteri bredvid de gamla? Det nya blir absolut inte förstört utan det tillför bara Ah till banken. Inte heller kan det märkas någon kortare livstid. Tvärtom, ju större bank desto fler Ah, desto mindre procentuell urladdning under en viss tid, färre djupurladdningar ger längre livstid.

Men visst, 12,8 bör det vara i viloläge. 12,6 betyder att det inte vill ta laddning som tänkt. Men skall det kasseras? Självklart säger en del medan andra behåller det ett tag till, det tillför Ah till banken. En del skänker batteriet till någon som har mindre kapacitet...

Erfarenheterna kommer från bankar med i snitt fem batterier. Där uppstår frågan "skall vi byta alla samtidigt eller..." Självklart är det bäst att byta alla samtidigt, till samma sort etc. Men om man kollar de gamla så är det nästan alltid något som är sämre och något som är bättre. Att då byta det sämsta gör att hela banken lever vidare. Det nya kommer normalt också att vara det som varar längst. Dessutom får du fördelat batterikostnaden över tiden...

Det var kanske lite förhastat att föreslå Biltema AGM, det berodde bara på att jag uppfattar det som ett prisvärt batteri. Att fortsätta med samma batterityp som tidigare är lämpligast med hänsyn till inre resistenser, laddspänning etc.

I detta forum finns flera bra beräkningsmodeller för strömförbrukning. Med de förbrukare du nämner så är det få användare som klarar sig med ett bobatteri, under en vinterhelg. Vanligast är nog två batterier. Om inte annat för att då är det lättare att undvika djupurladdningar, som normalt förkortar livslängden.

Så jag håller med tidigare inlägg. Du skall absolut utöka din batterikapacitet och bäst med ett batteri av samma typ, även om annat funkar. Hälsar Björn.

Jo, det är lätt att föreslå :oops:
Hade jag inte kunnat köpa 2st Banner Running bull för netto + moms på jobbet så hade kanske mitt val blivit ett annat, troligen ett till deep cycle till det halvårgamla som satt i. Nu får jag användning för det "gamla" batteriet ändå till trollingmotorn.

Peter :)
 
F

F.d. 8464

Guest
Sv: Dålig kräm i batteriet

Hej alla. Nu har jag monterat två st 100 Ah blybatterier. Jag har ändrat på laddaren fr Gel till blybatterier men är det ytterligare en brytare som ska ändras läge på? Allt står på Tyska och det är svårt att förstå allt. Jag har letat i trådarna här på forumet men jag blir inte klok på det. Det finns en brytare på laddaren / 14 Selector switch for the number of auxiliary charging units / ska denna ändras till två? Den står på en idag. Jag undrar också om jag ska ställa in det nominella värdet till 2*100*1,125=225? Hoppas att det är någon som har lust att svara på mina frågor. Är det något annat som jag bör/ska tänka på? Robert
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
Sv: Dålig kräm i batteriet

Hej alla. Nu har jag monterat två st 100 Ah blybatterier. Jag har ändrat på laddaren fr Gel till blybatterier men är det ytterligare en brytare som ska ändras läge på? Allt står på Tyska och det är svårt att förstå allt. Jag har letat i trådarna här på forumet men jag blir inte klok på det. Det finns en brytare på laddaren / 14 Selector switch for the number of auxiliary charging units / ska denna ändras till två? Den står på en idag. Jag undrar också om jag ska ställa in det nominella värdet till 2*100*1,125=225? Hoppas att det är någon som har lust att svara på mina frågor. Är det något annat som jag bör/ska tänka på? Robert
Den brytaren Selector switch for the number of auxiliary charging units som du frågar om, ska väl bara ändras om du har kopplat in en extraladdare!!??
Detta stämmer . 2*100*1,125=225?
 
F

F.d. 8464

Guest
Sv: Dålig kräm i batteriet

Tack Saxnäs. Jag tolkar det på samma vis men är väldigt osäker på om det bara är om man kopplar in extra laddare som den brytaren ska ändras.

Ok då ändrar jag nominella till 225
Tack. Tar gärna mer input
 
Toppen