• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig gas i alutankflaskan

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Vi har haft problem med att kylskåpet sotade igen och lukt kom in i bilen. Fick hjälp av en Dometicverkstad här i Tyskland så nu luktar det inte längre. Kör nu på den spanska propanflaskan, men vad gör man med gasen i alutankflaskan? Den är till 60% fylld nu med en blandning av fransk och spansk LPG.
Ingemar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig gas i alutankflaskan

Regner med at dere har fått nesten ren butan, LPG er en blanding av propan og butan. Butan fungerer dårlig når det er kjørlig. Om sommeren kan en bruke butan, men er det under 5 grader så trenger en propan.

Om du fyller opp hos noen som har høyt propaninnhold i sin LPG (fleste steder i Norge og Sverige) så får du brukbar blanding for sommerbruk.

Selv passet jeg på å fylle LPG så langt nord som mulig, 60/40 blanding butan/propan er normalt om sommeren i syd Tyskland mens en i nord bytter om på gassene. 95/5 propan/butan er typisk nordisk blanding.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Dålig gas i alutankflaskan

Du måste tömma flaskan helt och hållet gissar jag: Åk till en gasolpåfyllare så ordnar dom säkert det.

(Iofs, när jag var i en liknande situation tyckte hon (jajamen) att jag skulle gå en bit bort och tömma själv. Gjorde jag inte, antagligen inga problem, rinner väl ut?).
 
J

Jarn

Guest
Sv: Dålig gas i alutankflaskan

Så här har jag skrivit tidigare och det har jag hämtat från ett tyskt Husbilsforum:

En annan nackdel med så hög andel Butan, med sitt annorlunda energi innehåll, är att kylskåpet då får en fetare blandning och därför lättare sotar igen med störningar som följd.
Detta är känt av Dometic i Tyskland som säger att deras förbränningsmunstycke är anpassat för Propan och kan därför inte göra mycket åt det.
På tyska husbilsforum kan man därför hitta förteckningar över de LPG fyllningsställen som säljer LPG med ett innehåll av Propan på 95 eller 100% just för dem som vill vara på säkra sidan.
Typiskt är att många av dessa ställen också är sådana som fyller på vanliga gasolflaskor.

Dessutom skriver de stora bensinbolagen att de har samma LPG blandning i hela Tyskland, ingen skillnad på nord o syd. Bara mellan sommar o vinter.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.386
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Dålig gas i alutankflaskan

Det du beskriver Ingmar har jag också upplevt med kylskåpet.
Det blir kallt på 12v och 220v men håller inte kylan på gasol, plus att det luktar vid förbränningen.
Jag upplevde inte problemet i Portugal fast jag tankade lpg (gpl) vid tre tillfällen där, men när jag tankat hos Repsol i Spanien upptäckte jag problemet.
Jag trodde felet satt i brännaren, så jag bytte den på en husbilsfirma i Cartagena utan att det hjälpte.
Hoppas det löser sig när jag tankat i Helsingborg.
Krister.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Dålig gas i alutankflaskan

Vi har haft problem med att kylskåpet sotade igen och lukt kom in i bilen. Fick hjälp av en Dometicverkstad här i Tyskland så nu luktar det inte längre. Kör nu på den spanska propanflaskan, men vad gör man med gasen i alutankflaskan? Den är till 60% fylld nu med en blandning av fransk och spansk LPG.
Ingemar
Jag skulle koppla på en brännare (som takläggare, ogräsbekämpare använder)
och elda upp gasen.
Släppa ut gas utan att bränna den är farligt, då den är tyngre än luft och rinner till lägsta punkt och blir liggande där.
bosse b
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.630
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Dålig gas i alutankflaskan

Truma har en form av filter att montera mellan alutankarna och slangarna ut till förbrukningsställena t ex kylskåpet för att ta bort de orenheter som finns i den gasol vi köper söderut... kostar ju såklart en del men kan vara värda pengarna
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Dålig gas i alutankflaskan

Om det var mitt inlägg du syftade på, så med Ingmars fråga så insåg jag lösningen på mitt problem.
Tack Ingmar.
Krister.

Ditt inlägg? Självklart inte. Trådskaparens naturligtvis, han har ett problem med blandad gas i flaskan:

Alltså till ursprungsfrågan - Det gäller att tömma flaskan antar jag.
I naturen? Nja, tror det är bäst att ta hjälp av en gasolfyllarfirma och deras faciliteter!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig gas i alutankflaskan

Med 60% i flaskan så vil en påfylling med ren propan med stor sannsynlighet fjerne problemet :D - har ikke hatt problemer med 40/60 (tysk sommerblanding) i de årene jeg hadde tankflaske før jeg monterte stor tank. Med stor tank passer jeg på å fylle så langt nord som mulig. Klarte en hel overvintring i Spania med gass fra Norge/Tyskland (95-100%) og etterfylling i Frankrike med fransk vinterblanding :D. Fint med Alde og camping med el inkludert :D
 
Toppen