• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig avrinning av diskvatten!

kjelleman

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
7004
Medlemskap
2024
Hej
Är det någon som vet ifall det finns vattenlås på "avloppet" från diskbänk ner till gråvatten tanken?
Jag har fått problem med avrinningen till tank.:mad:
Tips och ideer!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dålig avrinning av diskvatten!

Finns nog alltid någon form av vattenlås, i enklaste form som en böj på slangen. De vanligaste vattenlåsen i husbilar är förresten ganska känsliga för föroreningar.
Problemen som uppstår är att det kan bli feta avlagringar i de klena slangarna som leder till gråvattentanken.

Enklast är kanske att helt enkelt byta slang istället för att laborera med diverse kemikalier med tvivelaktigt resultat.
 

Gurli

FD HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023
Sv: Dålig avrinning av diskvatten!

I vår bil är det så, att om bilen inte står helt plant utan lutar åt "fel" håll rinner diskavloppet väldigt sakta. När lutningen är bra rinner det fint igen.
Solveig
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Dålig avrinning av diskvatten!

Har du provat med en sån där Sug Vacuumpump som Rörkrökarna använder ?
Finns på både ICA, Konsum och Willys liksom många andra firmor.
Kostnad under Hundringen.

Tant Ture
 
F

F.d. 1275

Guest
Sv: Dålig avrinning av diskvatten!

Provade borrade ett litet lufthål långt upp på tanken och nu rinner som bara attan och avslutas med ett slurp :) även om vi lutar lite.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Dålig avrinning av diskvatten!

Har en ny Rimor 69P med samma problem.
Funkar perfekt på toan men inte i diskhon, 1 meter längre bort.
Tror inte på övertryck i tanken mao.
Ska börja med att kolla om det är nåt veck på slangen nånstans.
 
F

F.d. 52979

Guest
Sv: Dålig avrinning av diskvatten!

:confused::confused: Vi har oxå dålig avrinning. Idag tog vi två 10- litershinkar varmt vatten och grönsåpa och hällde i diskhon, plötsligt sa det bara slurp och vattnet liksom sögs ur diskhon. Tror säkert det var avlagringar?? Hoppas nu det håller sig över "semestern"

:yes::yes::yes:
 

kjelleman

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
7004
Medlemskap
2024
Sv: Dålig avrinning av diskvatten!

Jag tror inte att det hade hjälp med någon sug eller liknande, det jag hittade i vattenlåset liknade "tuggummi" material.
Tips! Ifall ni har möjlighet att komma under bilen, lossa höljet för tanken"isoleringmaterial! typ friggolit, enkelt för min del 4 st skruvar sedan ser man allt vid tanken.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Dålig avrinning av diskvatten!

Vi har två hoar i vår köksvask. Sitter proppen i helt i den ena hon, rinner det väldigt sakta ur den andra. Tar jag ur proppen rinner det snabbt. /Jeanette
 
Toppen