• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Då höll vi andan (!)

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Autobahn i närheten av Ulm i början av juni.

Det lunkar på i 130 när bromsljusen plötsligt sticker i ögonen och alla slår på varningsblinkers, bromsar in och så är det totalstopp.
Unfall?
Nej, ingen olycka, men det hade kunnat bli ond bråd död för en mor och hennes 6 barn.
Gräsandhonan hade förirrat sig ut på autobahn men två bilister gjorde det vi knappt trodde var möjligt i tanken, ens.

Dom stannade sina bilar, blockerade trafiken helt i norrgående körfält, gick ur bilarna och började samla in ungarna, vilket tog minst tio minuter. Ungarna droppades i ett djupt vattenfyllt dike 50 meter bort och andhonan hittade snart sina små.
Så fort aktionen var över, rullade trafiken på igen.

Inte en enda hyttande näve i luften.
Inga sura blickar eller miner.
Inte ett enda brölande signalhorn!
Fantastisk historia egentligen.

Att vi sedan inte har en aning om ifall andmamman på nytt bestämde sig för att gräset var grönare på andra sidan motorvägen, får vi leva med.
För oss var detta ett oförglömligt reseminne

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Då höll vi andan (!)

Jo det var fint gjort och jag håller med om att ingen tutat på mej heller när vi åkt i Tyskland men så fort vi kom hem till Sverige så var det en som skulle givetvis tuta på IKEA´s parkering i Helsingborg .

Sen är det otroligt att bilisten hann reagera på andmamman och hennes ungar för att det är ju allt lite stoppsträcka också .

ps: Kikade på din husbil i ditt garage och det är otroligt hur mycket det skilljer på samma modell och samma tillverkningsår .

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag gjorde något liknande i Stenungsund häromdagen när en skatunge hade förirrat sig ut på en väg. Jag lyckades få bort skatungen från vägen efter lite besvär och det hela tog nog bara 2 - 3 minuter. Jag har aldrig tidigare fått så många "fingrar", arga blickar, tutningar och utskällningar i hela mitt liv.

Möjligen kan påverkan av utsläppen från industrin i det fagra Stenungsund ha bidragit till mina medtrafikanters reaktion.

Fackling Snu bb.jpg

Jappe

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Skall man verkligen riskera livet på sina medtrafikanter pga en skatunge?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Anders! Detta med skatungen inträffade på en 50-väg i samhället och min bil med varningsblinkers på syntes mycket väl. Du kanske menar att jag riskerade livet på medtrafikanterna såtillvida att dom riskerade att få hjärtinfarkt eller stroke på grund av att dom tvingades stå stilla i ett par minuter? Är man så stressad och har så himla bråttom så får man väl ta något lugnande. Ofta blir det ju faktiskt stopp i trafiken även utan skatungar.

Jappe

Senast ändrad:
B

Boxer

Guest

Det är detta som jag upplever som det farligaste med Autobahnkörning. Det händer ganska ofta att man kommer ångande i ca 120 (kanske inte riktigt så fort med husbil men den väger å andra sidan mer) och helt plötsligt står trafiken stilla. Då gäller det att vara vaken och desstom hoppas att den som åker bakom också är det.
Tyskarna är visserligen snabba med varningsblinkers något som är mycket bra.
Annars gillar jag att köra i Tyskland, det går visserligen fortare än hemma men dom följer trafikreglerna.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vad jag menar är att häftiga stopp orsakar så allvarliga skador om den bakomvarande inte är uppmärksam och kör in i fordonet framför. Det är i regel de påkörda som får allvarliga pisksnärtskador med livslångt lidande även om olyckan inträffar vid låg hastighet.

Det gäller att titta i backspegeln först om man tänker tvärbromsa pga en skatunge!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det verkar som att en del inte är vana vid "stau" för när vi åkte från Gränna mot Jönköping så var det vägarbete nästan vid A6 och vid infarten vid huskvarna var det varningsskylt samt senare var det även skylt om att det bara var 1 fil .

När jag såg skylten och på avstånd såg att det var stillastående kö så saktade man ju in och på med varningsblinkers och jag hade ju bra avstånd till bakomvarande bil men vet i 17 vad han höll på med för han närmade sig utan att sakta in för att sedan tvärnita .... Vad gör folk under tiden som dom kör bil ?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

"Vad gör folk under tiden som dom kör bil"?

Bengt-Äke! Du skulle inte tro mig om jag talade om vad jag gjorde ibland när jag körde expressbuss mellan Uddevalla och Rävlanda. :D:D:D

Jappe

Toppen