• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Då fick Burstnern eget wirehus på tomten

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Funderat fram och tilbaka hur vi skullle göra för att använda " nya" hb mer under vintermånaderna.
Tidigare har jag haft vinteruppställning i Morjärv MFAB I gamla husfabriken ca 7 år som kund och det har funkat jättebra, bestämda datum ut/in pga stor belastning. Men då har ju bilen varit inlåst kortaste tiden dec-mars pga utlämningsreglerna

Till slut tog vi beslut om markplanering,trädfällningen m.m för att ställa upp ett wirehus bredvid huset i Kallax även vinterdäck och fälgar inhandlades KM Däck Haparanda ( bra priser där)
Många års vinterförvaring för dom pengarna men på köpet fick vi extra parkeringar och röjt på ett fult skogsområde på tomten som inte ens klipptes tidigare och att hb alltid är gripbar eller kan användas som gästrum

Så nu ska det vintercampas

Bilagor

• IMG_1355.JPG
    IMG_1355.JPG
    3,3 MB · Visningar: 57
  • IMG_1360.JPG
    IMG_1360.JPG
    252,4 KB · Visningar: 39
  • IMG_1371.JPG
    IMG_1371.JPG
    172 KB · Visningar: 46
  • IMG_1399.JPG
    IMG_1399.JPG
    412,5 KB · Visningar: 37
  • IMG_1403.JPG
    IMG_1403.JPG
    606,6 KB · Visningar: 45
  • IMG_1406.JPG
    IMG_1406.JPG
    569,6 KB · Visningar: 38
  • IMG_1400.JPG
    IMG_1400.JPG
    477,2 KB · Visningar: 46
Senast ändrad:

Hjulia

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8866
Medlemskap
2025
Sv: Då fick Burstnern eget wirehus på tomten

Vilken storlek är detta ? Inkörnings höjd ca 3,20 m pga anten o ac . ser mycke trevligt ut

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Jag skickade in mina mått på bilen till Jarex och fick ett rekommenderat
L260/1000
bredd 3.60
höjd sidan 2.60
frigång blir då 3.10
Men frigången går ju att öka på mitt tält tex sätta impregnerat rundtimmar under ramen som förankring då kommer ju överliggaten minst 10 cm högre
Är ett fint kvalitetstält för husbilen
Med frakt och alla sidor/ remmar kostade det ungefär 45000kr

Senast ändrad:

Hackef

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025

Jag skickade in mina mått på bilen till Jarex och fick ett rekommenderat
L260/1000
bredd 3.60
höjd sidan 2.60
frigång blir då 3.10
Men frigången går ju att öka på mitt tält tex sätta impregnerat rundtimmar under ramen som förankring då kommer ju överliggaten minst 10 cm högre
Är ett fint kvalitetstäkt för husbilen
Med frakt och alla sidor/ remmar kostade det ungefär 45000kr

Jag håller med. Har också ett Wirehus som jag köpt av Jarex och det fungerar utmärkt bra som skydd för HB. Har lagt impregnerade stockar från Byggmax i botten som ramen står på. Skruvat fast ramen i stockarna med Fransk träskruv. Har stått på plats under rejält blåsiga perioder.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Så här skulle jag också vilja ha det, men vad sade kommunen i bygglovet?

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Vinterförvaring av husbil, ungefär som när man vinterförvarar båten på tomten
Tar sen bort sidorna på sommaren blir då som en carport

Har inga grannar på den sidan bara skog och grannen mittemot fick bredare väg och parkeringsficka för besökare
Bor ute i en by

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

PudelRäser har du ett wirekryss i båda gavlar? Jag har bara ett till mitt !!:confused::confused:

Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest

Vi hade bara wirekryss "där bak" för att kunna köra ut och in i vårt wirehus.
Vi drabbades av en rejäl storm för några år sedan - det blåste 43 m/s på Hanö ett par mil härifrån. Då drogs några wirefästen sönder och tältet började svaja okontrollerat, så vi valde att ta ner taket för att undvika totalhaveri.
Därefter, efter renovering av skadade delar, monterade vi wirekryss även framför bilen.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Vi hade bara wirekryss "där bak" för att kunna köra ut och in i vårt wirehus.
Vi drabbades av en rejäl storm för några år sedan - det blåste 43 m/s på Hanö ett par mil härifrån. Då drogs några wirefästen sönder och tältet började svaja okontrollerat, så vi valde att ta ner taket för att undvika totalhaveri.
Därefter, efter renovering av skadade delar, monterade vi wirekryss även framför bilen.

Ja ert skrivande resulterade i ett Wirehus,
https://www.windguru.cz/
Bestämmer när vi skall "Kryssa" inkörslen!

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Vårt Wire hus står på en bra och lugn plats så vi har inte fäst det i botten. Vi liksom kör in oss på var vi ska ha det. Vi har tänkt att hårdgöra där det ska stå och ställa det på impregnerade slipers (nya som bygghandeln har) och sedan förankra med jordankare. Men ska man ha kryss även vid infarten måste väggarna vara fastsatta annars drar man ju in väggarna och får inte spänn på banden. Hur har ni gjort som har kryss även där ni kör in?

F

F.d. 52943

Guest

Vårt hus var skruvat i en träram, som i sin tur satt fast i marken med 8 plintar. Vi skruvade också fast en tvärslå i träramen framför bilen som ytterligare förstärkning vintertid - körde bara sommartid med husbilen under senare år.

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Har till bägge kortsidor, byggde och satt dit på bägge sidor för att stabilisera och få det rakt. Har även pressening dit.

Tar bort när jag använder hb och spänner upp det vid längre parkering

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Vårt Wire hus står på en bra och lugn plats så vi har inte fäst det i botten. Vi liksom kör in oss på var vi ska ha det. Vi har tänkt att hårdgöra där det ska stå och ställa det på impregnerade slipers (nya som bygghandeln har) och sedan förankra med jordankare. Men ska man ha kryss även vid infarten måste väggarna vara fastsatta annars drar man ju in väggarna och får inte spänn på banden. Hur har ni gjort som har kryss även där ni kör in?

Även jag kommer nog att lyfta upp det på planade slipers nästa sommar, hann inte allt denna höst.
För att få det lite stabilare och lite mer höjd vid gavlarna ( infart)
Har nu ca 5-10cm frigång ytterkant/sida/gavel

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

PudelRäser har du ett wirekryss i båda gavlar? Jag har bara ett till mitt !!:confused::confused:

Har till bägge kortsidor, byggde och satt dit på bägge sidor för att stabilisera och få det rakt. Har även pressening dit.

Tar bort när jag använder hb och spänner upp det vid längre parkering

Toppen