• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Då blev man ägare till en gammal glasfiber camper

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Behövde ett projekt i Vinter och har införskaffat en glasfiber camper som gick under namnet "Supercamper"
ingen aning vem som gjort den eller årsmodell dock.
tanken är nu att blåsa ur den helt och börja med ombyggnad av den, den står på ett underede som skall kotas ner 7cm för att få den mer i rätt höjd från flaksidorna, samt att den fram skall kortas från botten och upp ca 50cm, kortningen blir 10cm, detta för att få den tajtare mot bakfönstret på dodgen.
sen blir det mycke pyssel med bland annat Aldepannan som måste flyttas 2 cm framåt för att få utrymme med 38cm kylskåp längst bak+ en massa andra förbättringar, men precis beställt 120ah lifepo4 batteri med 30amp laddare och allehanda elutrustning, bland annat blir det en touch skärm med alla tänkbara styrfunktioner som då kommer bli hjärtat i anläggningen.
campers har ju ofta väldigt små vattentankar så detta löses genom att montera specialgjorda tankar som passar i ramen under campern. dom blir dock bara 14cm höga så blir lotteri att säga vad som är kvar i tanken beroende på hur det lutar, men vattentanken blir på C.a 100l och gråtanken 30l
var för övrigt och vägde campern, och då med blybatteri och en thedford c200 kasett toa i campern, men inget vatten dock, 455kg, kommer försvinna lite vikt när ramen under kortas, lithium batteri och bly kylskåpet byts ut,
men tillkommer ju lite annat så det tar nog ut varandra, när jag körde hem campern så förvånades jag av att jag inte märkte den på flaket, krängde ingenting och inget vindbrus, glömde bort den ibland och vips så låg man på 110-120km, men som på räls, bilen är en Dodge 1500IMG_20200907_141628.jpg ecodiesel med luftfjädring.

Lite om vad som kommer hända här långt uppe i norr..=)
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
inhandlat en elcentral, men grunnar på vad knappen varit inkopplad till, och FH, inget jag känner igen?
 

Bilagor

  • IMG_20200911_151847.jpg
    IMG_20200911_151847.jpg
    3,3 MB · Visningar: 79
  • IMG_20200911_152503.jpg
    IMG_20200911_152503.jpg
    2,8 MB · Visningar: 78

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Idag har man varit en sväng till S-karosser i Dorotea, var väldigt roligt och intressant och jag fick 5 star hjälp med mina funderingar, och är otroligt tacksam för alla tips jag fick. passade på att titta in i dom campers som stod där och efter det så förefaller jobbet med att renovera campern verkligen som en utmaning, var smarta lösningar, bra materialval och helt enkelt snygga campers, men det som verkligen satt igång habegäret var deras nya glasfiber camper som hade förföriskt ljuvliga kurvor, försökte få igång det fotografiska minnet för att kunna få tips till min renovering.....alltså denna camper vill jag ha!!!!, är det dumt att ha 2 stycken?.. , iallafall det blev en hel del affärer, köpte en ny stege i aluminium, samt beställde en ny modern ytterdörr, hade turen att dom även hade plasttankar som hade dom perfekta måtten för mitt behov, dom är på 45 styck, blir 2 stycken vattentankar som då blir ihopkopplade, totalt 90L, blev även 2 stycken täcksidor som då täcker stödbenen bak, jo beställde nya stödben och dom var nya modeller som dom utvecklat och nu gör själva, såg verkligen fina ut, fick bara med mig fästena fram dock dessa ser ni på bilderna, även en del andra fästöglor och dylikt blev det åxå. IMG_20200916_190253.jpgIMG_20200916_190312.jpgIMG_20200916_190427.jpgIMG_20200916_190916.jpgIMG_20200916_190945.jpg
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Hej, jag har faktiskt haft en sån camper. Dom som tillverkade den håller hus i Göteborgstrakten. Hur vet jag det? Jo köpare till min var han som byggt den och ville överraska sin fru. Min hade faktiskt en Vallasvärmare.
Lycka till med projektet.
Hälsningar Thomas
 
Toppen