• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Därför stöder Husbilsklubben Husbilskampen

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vilken tidning avses? Mycket bra formulerat, hoppas det går fram till de politiker som har makten att göra något vettigt!

Tack, här behövs nog en förklaring.

Det är vi själva som kallar våra inlägg på vår egen 1:a sida för just ”artiklar”. Förstår att det är missvisande.

Men om Leif och HRF vill kan vi skicka ut den som en pressrelease till relevanta media.

Edit. Ser att jag var 2:a på bollen, men Bosse och jag svarade i alla fall identiskt. :)

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack för snabb info. Hoppas den får spridning utanför våra kretsar, tror inte att t ex dagstidningarna har en susning om detta. Kan jag vidarebefordra artikeln t ex till Sydsvenskan?

Här är pressinformation från HRF som ni är välkomna att distribuera till press och personer som ni tycker borde känna till vad som håller på att ske.


Pressinformation fritt till förfogande från HRF, Husvagnsbranschens Riksförbund:
Dubblerad skatt riskerar att slå ut husbilen som semesterform

Husbilsbranschen, campingvärdarna och husbilsägarna har ilsknat till över den nya, orättvisa, beskattningen av husbilar, personbil klass II. I ett nafs får en liten 3,5-tons husbil en beskattning i klass med en 16-tons tung lastbil. Kontrasterna blir ännu större mot bakgrund av att en husbil i snitt puttrar runt 688 mil per år, medan lastbilen rullar 24-7.


I september träder den nya beskattningen av nya husbilar i kraft. I sig drabbas alla nya fordon av denna skattemodell, men husbilar drabbas exceptionellt om man ställer skatteuttaget i proportion till årlig körsträcka. Fordonsskatten för en ordinär husbil har gått från cirka 5000 kr/år till för närvarande cirka 14 000 kr/år. Efter 1 september fördubblas skatten, enligt nuvarande beräkningsmodell som utgår från att husbilen är ett specialfordon – varje husbil är unik, till cirka 28 000 kr/år.

Höjningen sker trots att Transportstyrelsen tidigt uttryckt för Finansdepartementet att den är ”olycklig” för husbilen.

Den nya skatten är både oproportionerlig, oskälig och är ett dråpslag mot svensk husbilsindustri, en rejäl smäll för husbilägarna och landets campingvärdar, menar Husvagnsbranschens Riksförbund, Caravan Club, Husbilsklubben.se och Svensk Camping i ett debattinlägg publicerat i Göteborgs-Posten 12 juli: https://www.gp.se/debatt/ny-lagstiftning-ett-hårt-slag-mot-husbilen-1.16205880

– Vi söker rim och reson i frågan, det kan inte vara skäligt att en husbil, personbil klass II, ska ha en skatt som ligger på samma nivå eller högre än en 16-tons tung lastbil som rullar dygnet runt och 10 000-tals mil per år. Utan vi vill ha en skatteberäkning som utgår från husbilens särart, tar hänsyn till dess årliga körsträcka samt väger in att husbilssemester är en av de mer hållbara semesteralternativen efter att sitta hemma på balkongen, säger Tomas Haglund, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF.

Han berättar att HRF framfört ett önskemål till Finansdepartementet och beredande Transportstyrelsen om korrigering av beräkningsformen med 50 procent. Detta för att kompensera husbilsägarna för den ringa körsträckan och för husbilens mindre totala miljöpåverkan.

– Vår önskade korrigering innebär att skatten ligger kvar på nuvarande nivåer, men att det fortsatt finns incitament för att minska de klimatpåverkande utsläppen genom att utveckla nya och miljösmartare produkter, säger Tomas Haglund.

Han säger att husbilsbranschen kommer att påverkas negativt av denna skrivbordsprodukt från Finansdepartementet, uppemot 500 arbetstillfällen ligger i farozonen på grund av den nya skattemodellen. Börje Svärdström, ordförande för Caravan Club, befarar att många kommer att välja bort husbilen som semesterform, medan Peter Jansson, tf vd för Svensk Camping, menar att besöksnäringen framför allt på landsbygden kommer att påverkas negativt och Leif Edström ordförande i Husbilsklubben poängterar att det föreslagna ökade skatteuttaget är orättvist och oproportionellt jämfört med andra fordonstyper.

Inte nog med att hela branschen, inklusive camping, kyls av på grund av beskattningen, utan den öppnar även upp för import av begagnade husbilar med sämre miljö- och trafiksäkerhetsprestanda samt klimategenskaper, kyla.

– Importen kan kosta staten stora summor av utebliven moms, förmodligen betydligt mer än vad den nya skatten skulle dra in till Magdalena Anderssons lador, avslutar Tomas Haglund, ordförande Husbilsbranschens Riksförbund.

I Sverige finns knappt 100 000 husbilar.

För ytterligare information, kontakta:
Tomas Haglund, ordförande Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF), 0705-19 70 79
Börje Svärdström, riksordförande Caravan Club, 0706-36 04 75
Leif Edström, ordförande Husbilsklubben.se, 070-3153013
Peter Jansson, tf vd Svensk Camping (SCR), 0703-47 32 46
 

janet66

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17147
Medlemskap
2024
k
Ingmar Albinsson
- Ronneby - igår


Har man råd att betala 1 000 000 kr för en husbil så är 10 000 kr extra i skatt endast 1 % av inköpspriset. Husbil är en lyxprodukt som släpper ut lite mer föroreningar än en vanlig personbil, därför är det rimligt att den beskattas lite hårdare. Jag själv har husbil och är tillräckligt upplyst om miljöpåverkan därför kommer jag inte att ställa mig bakom dessa gnällspikar som alltid klagar på våra skatter. (visa mindre)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Min kommentar är att det är inte alla husbilsägare som är miljonärer bara för att man har köpt sig en ny husbil. Ett stort antal av dessa har köpt för lånade pengar eller avstår från en massa annat för att ha råd. En del har sålt hus & hem & bosatt sig i husbilen. Själv har han ingen husbil men hans sambo har en Hobby Van från 2007 så den höga skatten drabbar inte dom & då går det bra att "sitta på läktaren" & ha åsikter. Det är ju inte bara skatten som är oskäligt hög utan också orättvisan i beräkningsmodellen. Men där har nog inte 25-öringen trillat ner för denne herr Albinsson
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
k
Ingmar Albinsson
- Ronneby - igår


Har man råd att betala 1 000 000 kr för en husbil så är 10 000 kr extra i skatt endast 1 % av inköpspriset. Husbil är en lyxprodukt som släpper ut lite mer föroreningar än en vanlig personbil, därför är det rimligt att den beskattas lite hårdare. Jag själv har husbil och är tillräckligt upplyst om miljöpåverkan därför kommer jag inte att ställa mig bakom dessa gnällspikar som alltid klagar på våra skatter. (visa mindre)

Respekterar självklart skribentens åsikt, men delar den inte av den enkla orsaken att det är en ogenomtänkt skrivbordsprodukt, som helt enkel är orättvis mot oss husbilsägare jämfört med andra fordonstyper, som Leif, vår ordförande framhåller i pressreleasen.

TommyD

PS. Tror inte skribenten är HBK’are..... det är en kopia på en kommentar i Göteborgs-Posten, som ”janet66” låtit oss att få ta del utav. DS.
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Har man råd att betala 1 000 000 kr för en husbil så är 10 000 kr extra i skatt endast 1 % av inköpspriset. Husbil är en lyxprodukt som släpper ut lite mer föroreningar än en vanlig personbil, därför är det rimligt att den beskattas lite hårdare. Jag själv har husbil och är tillräckligt upplyst om miljöpåverkan därför kommer jag inte att ställa mig bakom dessa gnällspikar som alltid klagar på våra skatter. (visa mindre)

Tycker det känns fel att kalla dom för gnällspikar. Snarare gör dom ett utmärkt jobb för att representera oss mobila fritidsfarare.

”...Tomas Haglund, ordf. Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF), 0705-19 70 79
Börje Svärdström, riksordförande Caravan Club, 0706-36 04 75
Leif Edström, ordförande Husbilsklubben.se, 070-3153013
Peter Jansson, tf vd Svensk Camping (SCR), 0703-47 32 46”...

Stort tack till de funktionärer som, blir valda, sätter sig in i frågor och agerar enligt medlemmarnas önskemål. Jag känner mig också ”upplyst om miljöpåverkan” men känner också förslagets totala orimlighet.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
För mig är HB ingen lyxprodukt!

Det är min permanenta bostad!

Naturligtvis skall alla berörda organisationer lobba för att vi har rimliga beräkningsgrunder för skatteuttagen.
Personligen tycker jag att vi avskaffar alla fasta skatter och ersätter de med km skatt. Då får vi betala för de utsläpp som vi gör. Personligen skulle det innebära högre skatt för mig eftersom jag kör mer än 3 000 mil per år. Samtidigt blir det lägre skatt för de som kör som genomsnittet, 688 mil per åt.
 
W

Weckman

Guest
Har man råd att betala 1 000 000 kr för en husbil så är 10 000 kr extra i skatt endast 1 % av inköpspriset. Husbil är en lyxprodukt som släpper ut lite mer föroreningar än en vanlig personbil, därför är det rimligt att den beskattas lite hårdare. Jag själv har husbil och är tillräckligt upplyst om miljöpåverkan därför kommer jag inte att ställa mig bakom dessa gnällspikar som alltid klagar på våra skatter. (visa mindre)

Kopierar ett av mina inlägg från en annan tråd till dig..

Har som sagt inga problem med att betala skatt då jag tror mig få tillbaka det på ett eller annat sätt i den Svenska välfärden, eller hoppas få ta del av den när jag som mest skulle behöva det.
Men STRAFFSKATTA en grupp människor som kör 700 mil om året enligt beräkningar och vill komma ifrån vardagen och få lite lugn och ro och se den underbara naturen vi har och koppla bort vardagen är fel.

Men glider jag omkring i min gamla bil från 1950 och spyr ut mer avgaser under en kväll vad min husbil gör på 700mil, så är min bil SKATTEBEFRIAD...

Nästa dag tar jag min 550hk sportbil och vill leka av mig och låta bränslemätaren vara varvräknare, så kostar skatten mig 1700:- per år.

Sen åker jag till jobbet alla vardagar med en amerikansk SUV som drar 1,9l/m och som är en miljöbil i grund å botten och betalar 1500:- per år.

Å vissa helger tar jag min 1000cc och kör på bana för att känna adrenalinkicken i ett par timmar..Den kostar inget i skatt..

Och min fruga vägrar åka med till banan så hon tar gärna båten med sina väninnor och tankar den dubbla V8:an med bensin. Brukar ju räcka en halv dag med full tank men jäkligt kul.. Bara så du vet så e den skattebefriad. Nä, släpet vi använder 2 ggr om året för att lägga i å ta upp den stora besten kostar 280:- året.

Varför ska jag då betala 30.000:- för en husbil jag har som ett fritidsfordon för att komma ifrån och ta det lugnt i, det har jag svårt att förstå..
 

johfal

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
18113
Medlemskap
2025
Stefan Löfven står över Almedalen i år, han ger sig istället ut på en liten turné med buss, bl.a. besök på campingplats för att möta vanligt folk.

Statsministern på bussresa genom Halland, Skaraborg, Östergötland och Värmland

Om du är på plats, passa på att fråga Statsministern vad han tycker om det nya orättvisa skatteförslaget för husbilar. :)

TommyD

Hej,

Är det någon som har sett något publicerat från Löfvéns nedslag på campingplatser? Eller ett referat från någon HBKare som passade på att få en pratstund?
 
Toppen