• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dämpat cykel

F

F.d. 50343

Guest
Sv: Dämpat cykel

Lite förenklat och enkom av min egen erfarenhet och bekvämlighet så gör jag så här (jag har bland annat en fulldämpad cykel, det vill säga att den har både fram- och bakdämpare);

- Full dämpning över stockar och stenar samt kraftigt ned-lut i skogen.
- Ingen eller halvdämpat i skogen vid kraftigt uppförslut.
- Halvdämpat i skogen men med mindre rötter och stenar.
- Odämpat på skogsvägar och stigar (eventuellt halvdämpat då).
- Odämpat på finare skogsvägar och alltid på asfalt.

Så din fråga beror lite på var du tänker cykla på för underlag. Jag har själv alltid två cyklar med mig. En MTB (= mouten bike) för att ha kul med och bli svettig med och en vanlig långfärdscykel för "vanlig" cykling.

/ Anders

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Jag cyklar bara på asfalt och grus .. för att jag frågar är att det gör ont i min onda rygg (har kutföskjutning i L5)redan när jag kör över asfalt skarv när jag cyklar med vanlig otämpad"citybike "..

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Vi köpte Hybridcyklar där man kan ändra dämpningen (på framhjul) medan man cyklar. Har varit jättebra att cykla på. Riktigt skönt med dämpning när det är ojämnt underlag.
/Cecilia

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Tack för alla förslag ! Jag har bestämt mig att byta förs till min elcykel dämpat sadelstolpe och framkaffel ....testar hur det känns .... beställde från cykelkraft.se.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Så här ser min Eco Ride ut efter montering av dämpat sadelrör och framgaffel.... efter en kortare provtur så kändes det bra .

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Visningar: 7
Toppen