• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däcktryck

Kusk

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
33772
Medlemskap
2025
Har köpt nya däck till vår husbil Adria Matrix maxi chassi 4.250 kg och undrar lite angående däckets tryck, i husbilens information anger man att däckets trycket ska vara 5,5 Bar vilket jag har haft på de gamla däcken Michelin.
Det nya däcket är Continental Vancocamper 225/75R16 CP 116R 4,75 Kpa, på däcket står det max däcktryck 5,5 Bar. Finns även en märkning gällande Tyskland som anger däcktrycket 4,75 Kpa.
Är det bästa alternativet att välja 4,75 Kpa med hänsyn till att utnyttja däckets bästa egenskaper.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Har köpt nya däck till vår husbil Adria Matrix maxi chassi 4.250 kg och undrar lite angående däckets tryck, i husbilens information anger man att däckets trycket ska vara 5,5 Bar vilket jag har haft på de gamla däcken Michelin.
Det nya däcket är Continental Vancocamper 225/75R16 CP 116R 4,75 Kpa, på däcket står det max däcktryck 5,5 Bar. Finns även en märkning gällande Tyskland som anger däcktrycket 4,75 Kpa.
Är det bästa alternativet att välja 4,75 Kpa med hänsyn till att utnyttja däckets bästa egenskaper.

Väg axlarna lastad, bak skall du ha högre tryck, fram kör jag med 3.7 på min 4.5tons bil, läs tabellen FA=fram RA=bak

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Förmodar du menar kPa (kilo Pascal)
Här finns en omvandlare mellan olika måttenheter, omvandlar vi 5 B till kPa så blir det 500 kPa.
Dvs angivet 475 kPa skulle då bli 4,75 Bar.

Vad du skall välja blir ändå en bra fråga.
Bilen går ju lättare med mindre bränsleförbrukning om du kör max tryck dvs 500 kPa.
Däcken till en HB brukar vara av förstärkt typ så de håller säkert.
Varför inte bra prova med 475 kPa och känn hur den beter sig.

Eller pumpa till 72 psi ofta är ju däckstrycksmätare graderade till , varför är en bra fråga med 1800 talet Amerikanska måttenheter.
psi Pound per Square Inch.
Jo jag var lite ironisk nu.....

Roysan

inger47

HBK Medlem
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2025

det räcker gott med 4,5 kg.....tycker vi...

Kusk

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
33772
Medlemskap
2025
Eftersom det är max 5,5 Bar angivet på däcket så vill jag inte gå på det.
Olof har tipsat om att väga axlarna och då kan jag gå på den tabell han bifogat via länk ovan.
De gamla däcken Michelin har jag haft 5,5 Bar i och de var väldigt stötiga på grusväg.

Kusk

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
33772
Medlemskap
2025
Väg axlarna lastad, bak skall du ha högre tryck, fram kör jag med 3.7 på min 4.5tons bil, läs tabellen FA=fram RA=bak
Tack för tipset, nu får jag leta fram en plats att väga bilen på, ska kolla om jag får väga på vågen i grusgropen.

Kusk

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
33772
Medlemskap
2025
Testa med 5.5Bar..ifall det är för stötigt kan du ju gå ner till 5 Bar.
Eftersom det är max 5,5 Bar angivet på däcket så vill jag inte gå på det.
Olof har tipsat om att väga axlarna och då kan jag gå på den tabell han bifogat via länk ovan.
De gamla däcken Michelin har jag haft 5,5 Bar i och de var väldigt stötiga på grusväg.

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Vill man köra på max tryck så gör det, ingen fara det finns stora marginaler uppåt! Men gå efter axeltryck i tabell istället som redan beskrivits här, se det som ett minimitryck och lägg gärna på lite framförallt på bakaxeln. Du kommer ändå att hamna långt under 5,5. Jag vet att det är många som aldrig kommer att väga sin bil, det finns ju en klisterlapp med vikten på axel 1 o 2 någonstans i bilen, använd dom vikterna till tabellen, det brukar bli mycket bra.

Toppen