• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktest

Omaha54

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17331
Medlemskap
2025
Hej, ska köpa vinterdäck till min Knaus, någon som har erfarenhet av vinterkörning och tips på bra däck.?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag använde Nokian Hakkapelitta C däck med dubb under många år när vi bodde och körde längre norrut än nu och de fungerade väldigt bra. När vi åkt ner i Europa på vintern så var det Michellin Agilis Alpin som fungerade bra men som kanske inte räcker om man bor o kör längre norrut i Sverige.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag använde Nokian Hakkapelitta C däck med dubb under många år när vi bodde och körde längre norrut än nu och de fungerade väldigt bra. När vi åkt ner i Europa på vintern så var det Michellin Agilis Alpin som fungerade bra men som kanske inte räcker om man bor o kör längre norrut i Sverige.

Jag har kört på Hakkapelitta odubbade förut och det fungerade bra, nu kör jag på Michelin Agilis Alpin odubbat och subjektivt
uppfattar jag att de fungerar ännu bättre även i fjällvärlden.

roker

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2025
Hej. Vi har nu kört några hundra mil med Nokian, underkylt regn mm, knaus van fyrhjulsdrift, och det har känts tryggt, däcken togs hem av Överhärde bilverkstad, passar dig som bor i Gävle ?. mvh. Rolf.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Och är det bra eller dåligt?
En del monterar ju 18’ på Fiat eftersom det påstås ge bättre komfort. Men vad är fördelarna?

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Och är det bra eller dåligt?
En del monterar ju 18’ på Fiat eftersom det påstås ge bättre komfort. Men vad är fördelarna?
Det ligger liksom i tiden att det blir större hjul, 15” kommer att försvinna så småningom, 3,5 tonnarna levereras allt oftare med 16”. Nu börjar 17 och 18” bli allt vanligare, det blir ju en stadigare gång och dom sväljer ojämnheter i vägen bättre så länge det inte handlar om extrema profilhöjder!

Toppen