• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcksexplosion på tyska Autobahn

F

F.d. 55337

Guest
Läste om FredrikL som fick en däcksexplosion utanför Lübeck. Detsamma hände oss på vår hemresa från Europa. Vi hade varit ute i 5 veckor på vår resa igenom Frankrike och Tyskland då vårt högra framdäck helt plötsligt fick en riktig explosion. Det var som ett kanonskott. Som tur var kom polisen och hjälpte oss med att dirigera om trafiken i ytterkörfältet eftersom jag var tvungen och krypa under bilen från yttersidan för att få ner reservhjulet. Det var ett himla bök, hade varit bra att undersöka ordentligt när vi köpte vår bil hur man moterade ner reservhjulet. Ett ytterligare försvårande moment var att bilen stod på fälgen och det var då ett pyssel med att få under domkraften men efter mycket möda och stort besvär och med hjälp av extra muskelkraft från poliserna lyckades hjulbytet. Det exploderade hjulet hade splittrats upp på på två ställen på insidan. Varken polisen eller vi har en aning om hur det kunnat gå till. Däcket var i bra skick och det fanns inga tecken på att vi kört på något. Däremot hade vägen under en lång sträcka varit jäkligt dålig, det bara dunkade i bilen när man körde. Vår bil väger 6 ton så den är ju i och för sig ganska tung. Vill framhålla vikten av att ha justa reservdäck med på resan. Vi kommer inte att ge oss ut igen förrän vi har reservdäcket i ordning.

Hälsningar Anders
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

Hejsan.
Ser att du har en likadan bil som jag har tror jag, tanken slog mig när jag läste ditt inlägg här, var sitter reserven?
Kan du förlara för mig tror du?
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

Vi har en Charisma 880 årsmodell 2004. På vår bil sitter reservhjulet under bilen straxt bakom bakaxeln. Kryp under och titta, om du vill veta närmare hur man får ner det så hör av dig. Hoppas att du fått med alla verktyg och domkraften för att fixa ett byte.
Hälsningar Anders
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

tydligen bara optimister här.Det första jag gör vi bilbyte är:hur lossar jag reserven löser jag det inte så får lev.ställa upp.Har genom åren haft 4 incidenter har numera euroassistans men ändå inte en mtr.utan reserv
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

Häromdagen monterade jag bort reservhjulet under bilen och la in det i garaget istället. Tänkte just att det måste vara oerhört svårt att få loss vid en punktering, plus att fälgen blir så oerhört skitig och rostig när den sitter under bilen.
Fär den som har tillräckligt stort lastutrymme känns det ju som ett onödigt moment att behöva lossa reservhjulet vid en punktering. Och hur många kollar luftttrycket i ett däck under bilen???
Nä, reservhjulet ska ligga rent och torrt och åtkomligt när olyckan är framme!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

...Vår bil väger 6 ton så den är ju i och för sig ganska tung. Vill framhålla vikten av att ha justa reservdäck med på resan. Vi kommer inte att ge oss ut igen förrän vi har reservdäcket i ordning.

Hälsningar Anders

Hej Anders,
vi funderar på vad som är bäst att göra när man har en husbil där det inte finns något reservdäck. Om husbilen väger 6 ton så behöver man även en tillräckligt kraftig domkraft och ett fälgkors. Kan man verkligen räkna med att få loss ett punkterat däck om fälgbultarna är dragna med tryckluft? Det krävs förmodligen också en möjlighet att kunna öka momentkraften om man inte själv är ett fantom eller muskelknippe. Och att behöva krypa under husbilen som i värsta fall står helt fel kan ha sina risker och verkar inte vara ett särskilt bra alternativ.
Kanske ändå lika bra att ha en bra försäkring och från början begära assistans?
V-backen ;)
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

Originalverktygen fungerade för bytet. Det var ju lite stressande att byta på autobahn men polisen var så hjälpsamma med att dirigera om trafiken till ytterkörfältet när jag skulle krypa under så det gick bra. Till saken hör också att polisen kom efter bara några minuter utan att vi hade ringt på någon hjälp. Jag tror att det var ett vägarbetarfordon i motsatta körriktning som hade ringt polisen. Nu när vi är hemma så har jag lagt på det nyinköpta däcket på det andra framhjulet så nu har jag två frächa framdäck och det var inga problem varken med domkraft eller med bultarna. Nu var man ju också van så det gick bra utan någon hjälp av muskelkraft.

Tilläggas kan att vi åkt husvagn och husbil i Europa i 28 år men aldrig varit med om någon punktering eller däcksexplosion.

Hälsningar Anders
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

Hej!

För att få lite extra kraft och inte riskera att inte orka få loss hjulmuttrarna så har jag alltid denna med.

pixel.gif
pixel.gif
pixel.gif
pixel.gif
pixel.gif
pixel.gif

Hjulmutternyckel
Stålskaft med glasfiberöverdrag och gummihandtag. Reglerbar längd: 350–510 mm. 1/2"-fyrkantsfäste. Vändbar hylsa av CrV-stål med 19 resp. 21 mm Round Corner®-fattning. Kan även användas som krafthandtag till krafthylsor.
Art nr 10-260879
Pris 79,90 kr
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

Vanligaste orsaken till däckexplosion på autobahn är för lågt däcktryck i
kombination med långa körpass och hög fart. Ett till synes felfritt däck klarar
inte av att rulla med lågt däcktryck en lägra tid.
Har man för lågt däcktryck utvecklas mycket värme som till slut knäcker
däcket. Ju snabbare man kör desto högre värme.

Sensmoral. Skall ni åka långt på motorvägar, kolla däckstrycket!
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

Däckstrycket var kollade i alla däck så det kunde inte bero på det.
Hälsningar Anders
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

Jag rekomenderar att byta ut luften mot gas i stället, dels blir inte däckena varma och dels exploderar de inte. Fick också punktering på Autoban blev bara ett litet puff.
MVH
P-O
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

Hade ingen aning om att man kan ha gas i däcken. Vad är det för gas och var hittar man den? Den finns väl inte på vanliga mackar? Kanske är det också bara för riktigt tunga fordon?
Hälsn. / S-E
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

Tycker ni det är värt 50:- för att få Nitrogen i däcken? Per däck! Skall bli mycket intressant att följa den tråd.
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

Jag rekomenderar att byta ut luften mot gas i stället, dels blir inte däckena varma och dels exploderar de inte. Fick också punktering på Autoban blev bara ett litet puff.
MVH
P-O

Nitrogen til dekksfyllling er kjent fra utrykningskjøretøy, brannbiler etc, samt fra fly. Slik jeg har forstått dette har hovedhensikten vært å oppnå lengre levetid på dekkene ved at de ikke oksideres innenfra, samt å redusere temperaturen i dekkene ved høye hastigheter.

At en eksplosjon i et nitrogenfylt dekk skal høres annerledes enn i et luftfylt, blir for meg en gåte. Samme trykk tilsier at samme mengde gass skal ut av dekket, og det er jo ikke snakk om en reell "eksplosjon" dvs extremt rask forbrenning (= reaksjon mellom carbon og oksygen) i noen av tilfellene. Her tror jeg forskjellen i opplevelsen av "eksplosjonen" beror på tilfeldigheter.

Om dette er verdt 50,- pr. dekk blir en individuell vurdering. Selv har jeg påkostet ca 200,- pr dekk for å gjøre de "punkteringsfrie" vhja "Tyre Protector"
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

Så här säger expertisen:
Det finns ett knep för att behålla rätt tryck och därmed rädda däcken till
ett längre liv. Det heter kvävgas, eller nitrogen som är den gängse benämningen.

Nitrogen har använts länge inom flygindustrin eftersom den minskar
riskerna för däckhaveri framför allt vid landning. På många håll körs fordon
för farligt godstransporter med nitrogen i däcken av säkerhetsskäl,
nitrogen tillför inget syre om det uppstår brand. Av samma skäl har
nitrogen använts i racingbilars däck, exempelvis Formel 1, under många år.
I Holland har man använt nitrogen i bildäck i 20 år och erfarenheterna är
goda.

Vad är det då som är så fantastiskt med nitrogen?
Ja, enkelt uttryckt läcker nitrogen tack vare kvävgasmolekylens annorlunda
struktur inte ut lika fort och mycket som syrgasmolekylerna, alltså vanlig
luft. Det gör att ringtrycket bibehålls under väsentligt längre tid.

Med rätt tryck i däcken rullar bilen lättare, den får bättre väghållning, den
förbrukar mindre bränsle och släpper därmed ut mindre mängd avgaser
som är skadliga för miljön.

Rätt tryck ger dessutom däcken betydligt längre livstid.
Kvävgasen är också skonsammare mot materialet i såväl däck som fälgar.
Vanlig luft innehåller fukt. När däcken utsätts för temperaturväxlingar
bildas det lätt kondens i dem som i sin tur orsakar korrosionskador på
fälgarna. Kvävgasen är torr och den reagerar inte på något sätt vare sig
med gummi eller metall.

Väljer man att fylla däcken med nitrogen är det viktigt att komma ihåg att
inte justera ringtrycket med luft.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

Jo det är nitrogen i däcken.
Jag fyllde mina däck hos Vianor en däckverkstad.
Man får ju prova sig fram om man tycker det är värt detta, men bara att däcken inte exploderar vid en ev punktering kan väl va värt pengarna.
Det påstås även att det ska sänka bränsleförbrukning, minska däckslitage vilket jag inte kunnat utröna än om det är sant.
Jo en hel del tunga fordon framför allt bussar fyller i gas i sina däck.
MVH
P-O
 
Senast ändrad:

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Däcksexplosion på tyska Autobahn

Det är viktigt att husbilsdäck har rätts sorts ventiler, alltså inte sådana som används till personbilsdäck.
 
Toppen