I det senaste numret (Nr 8.09) av "Husbil & Husvagn" finns en artikel "Hjälp, jag har fått punka!". En av reportrarna fick punka i samband med Elmiamässan på en hårt trafikerad väg och satte själv igång med däcksbytet.
Han satte ut en varningstriangel en bra bit bort, men det hjälpte tydligen inte särskilt mycket. Han hade hela tiden de passerande bilarna bakom ryggen. Senare visade sig också att varningstriangeln var borta. Någon hade kört alldeles för nära och skickat ut varningstriangeln i diket.
I artikeln får man tips på olika prylar att ha med sig för att själv klara av dessa nödsituationer. Bland annat bör man ha med sig en rejäl garagedomkraft i aluminium med ett extra långt och kraftigt skaft på en dryg meter.
Frågan är om detta är ett tillräckligt säkert sätt att lösa dessa nödsituationer? Vill minnas att en av våra klubbmedlemmar tyvärr miste livet i somras då han skulle göra just ett däcksbyte efter en punktering.
Jag tror att man måste ha stor respekt för den tyngd man har att hantera på en husbil över 3,5 ton. Det krävs bra förhållanden och tillräckligt kraftiga hjälpmedel för att kunna utföra ett säkert däcksbyte. Att man själv hemma kan göra det på garageuppfarten är en helt annan sak. Där finns förmodligen extrautrustning och hjälp att ta till.
Det är bl.a. i dessa lägen som vi definitivt kommer att nyttja vägassistansen även om det kommer att kosta en eller annan krona.
V-backen
Han satte ut en varningstriangel en bra bit bort, men det hjälpte tydligen inte särskilt mycket. Han hade hela tiden de passerande bilarna bakom ryggen. Senare visade sig också att varningstriangeln var borta. Någon hade kört alldeles för nära och skickat ut varningstriangeln i diket.
I artikeln får man tips på olika prylar att ha med sig för att själv klara av dessa nödsituationer. Bland annat bör man ha med sig en rejäl garagedomkraft i aluminium med ett extra långt och kraftigt skaft på en dryg meter.
Frågan är om detta är ett tillräckligt säkert sätt att lösa dessa nödsituationer? Vill minnas att en av våra klubbmedlemmar tyvärr miste livet i somras då han skulle göra just ett däcksbyte efter en punktering.
Jag tror att man måste ha stor respekt för den tyngd man har att hantera på en husbil över 3,5 ton. Det krävs bra förhållanden och tillräckligt kraftiga hjälpmedel för att kunna utföra ett säkert däcksbyte. Att man själv hemma kan göra det på garageuppfarten är en helt annan sak. Där finns förmodligen extrautrustning och hjälp att ta till.
Det är bl.a. i dessa lägen som vi definitivt kommer att nyttja vägassistansen även om det kommer att kosta en eller annan krona.
V-backen