• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däcksbyten

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
I det senaste numret (Nr 8.09) av "Husbil & Husvagn" finns en artikel "Hjälp, jag har fått punka!". En av reportrarna fick punka i samband med Elmiamässan på en hårt trafikerad väg och satte själv igång med däcksbytet.
Han satte ut en varningstriangel en bra bit bort, men det hjälpte tydligen inte särskilt mycket. Han hade hela tiden de passerande bilarna bakom ryggen. Senare visade sig också att varningstriangeln var borta. Någon hade kört alldeles för nära och skickat ut varningstriangeln i diket.
I artikeln får man tips på olika prylar att ha med sig för att själv klara av dessa nödsituationer. Bland annat bör man ha med sig en rejäl garagedomkraft i aluminium med ett extra långt och kraftigt skaft på en dryg meter.
Frågan är om detta är ett tillräckligt säkert sätt att lösa dessa nödsituationer? Vill minnas att en av våra klubbmedlemmar tyvärr miste livet i somras då han skulle göra just ett däcksbyte efter en punktering.
Jag tror att man måste ha stor respekt för den tyngd man har att hantera på en husbil över 3,5 ton. Det krävs bra förhållanden och tillräckligt kraftiga hjälpmedel för att kunna utföra ett säkert däcksbyte. Att man själv hemma kan göra det på garageuppfarten är en helt annan sak. Där finns förmodligen extrautrustning och hjälp att ta till.
Det är bl.a. i dessa lägen som vi definitivt kommer att nyttja vägassistansen även om det kommer att kosta en eller annan krona.
V-backen ;)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Däcksbyten

Har man möjlighet och en medresenär samt en reflexväst (som man skall ha med sig utomlands) så skulle jag be att den stod nästan som skydd och försöka påkalla uppmärkasmahet att det är en punktering och att någon håller på att byta däck, givetvis skall ju triangeln ut också .
Detta är ju då om man inte kan få assistance .

Ser jag någon på vägrenen så byter jag till ytterfilen bara för att dom bakomvarnade skall "undra2 varför jag bytte fil och förhoppningsvis gör samma sak , samt att den som meckar får lite mera utrymme .

F

F.d. 3088

Guest

Har man möjlighet och en medresenär samt en reflexväst (som man skall ha med sig utomlands) så skulle jag be att den stod nästan som skydd och försöka påkalla uppmärkasmahet att det är en punktering och att någon håller på att byta däck, givetvis skall ju triangeln ut också .
Detta är ju då om man inte kan få assistance .

Ser jag någon på vägrenen så byter jag till ytterfilen bara för att dom bakomvarnade skall "undra2 varför jag bytte fil och förhoppningsvis gör samma sak , samt att den som meckar får lite mera utrymme .

Gör likaledes och sänker även farten ner mot 70 eller mer om jag ser att det behövs. Kan även använda varningsblinkers om så är befogat ;)

På tal om varningsblinkers den är inte till för att användas när du går till minuten och tar ut pengar eller om du parkerare taskigt (för kännedom)

Gurra

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1649

Guest

Hej.
Det är väl klart att man har grejor med sig så att man kan byta hjul (det är väl det Ni menar,inte byter Ni väl bara däcket,då blir det mycket arbete?) om man får punktering.inte kan man ringa efter bärgningsbil för en sådan småsak.
Mvh Jan-E.

F

F.d. 18504

Guest

Jag råkade ut för att båda däcken bak på vänstersidan exploderade på motorvägen strax norr om Norrköping. Det var i en nedförsbacke med vägräcke och stup ner på högersidan. Det tog en stund innan man över huvud taget vågade gå ur bilen och se efter vad som hänt. Att ge sig på däckbyte var inte att tänka på, men som tur var hade vi tecknat M väghjälp, så när bärgaren kom med sin stora bil och parkerade halvvägs ut i filen bakom oss och satt ut koner kunde han byta däcket åt oss (samt även pumpa reservhjulet eftersom det endast var halvfullt). Det var väl investerade pengar att betala 195:- per år för den tjänsten!

Toppen