• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däckrekommendationer

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Jag har en Fiat Autoroller -99 som jag behöver nya däck till som inte ruinerar mig. Dimensionen är 205/70r 15v. Vad har ni för rekommendationer. Det var en som rekommenderade ett kinesiskt däck för ca 700kr. Men det kan väl inte vara bra?
 

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Dessa är mångfalt bättre än kinesiska lågprisdäck

Ett bra lågprisalternativ till de dyra märkena.

Tack för svaret. Det var precis det däck jag just nu satt och funderade på så då blir det ju det.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Förmodligen behöver du ett C-däck. Vilken däcktyp du behöver står angivet på registreringsbeviset.
Nedan är ett exempel på däck till husbil.

dackonline.se och bythjul.com är det många som handlar från men det finns fler.
Kontrollera din däckstyp så kan du jämföra priser på lämpliga däck.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Om det är samma Autoroller 2 - 99 som Krille52 nämner i tidigare inlägg så är det med all säkerhet C-däck som krävs. Axeltrycket är nog uppåt 2t på bakaxeln. Ett personbilsdäck klarar inte det speciellt långt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det stämmer, men då klarar inte exemplet ovan heller.
Krille... Vad har du för faktiskt axelvikt?

Har du 2ton behöver du upp till index 110, för att ha lite marginal
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Här var det många oklarheter och spekulationer! 15”v skulle kunna betyda hastighet 240 km knappast! Det är klart att det ska vara ett C däck och med rätt lastindex! Kolla i regbeviset och jämför med däcken som ligger på nu, eller varför inte fråga en riktig däckverkstad!
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Jag sitter och kör mellan 3500 och 4000 mil per år i yrket. Har en Crafter. Efter femton år, har jag kommit fram till, att per mil, är det billigare att köpa åt det dyrare hållet. Är väldigt nöjd med Bridgestone. Ska också tillägga att bra däck kan rädda liv!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! när det gäller däck så tycker inte jag att priset ska avgöra ? sen får man väl se lite till hur och var man kör ? men få en däckexplosion på autobahn är inget att rekommendera och inget jag vill uppleva igen ! så inga fler hancock c-däck för mig det är en sak som är säker ! däcket var endast 3 år och rullat 2000 mil ! när vi kom till verkstaden var det andra på väg att explodera med ! kvalite på däck för en hb som hela tiden går i stort sett med full last är extremt viktigt enl mig ! vill man spela med sitt eget och andras liv för några hundralappar ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
hej ! när det gäller däck så tycker inte jag att priset ska avgöra ? sen får man väl se lite till hur och var man kör ? men få en däckexplosion på autobahn är inget att rekommendera och inget jag vill uppleva igen ! så inga fler hancock c-däck för mig det är en sak som är säker ! däcket var endast 3 år och rullat 2000 mil ! när vi kom till verkstaden var det andra på väg att explodera med ! kvalite på däck för en hb som hela tiden går i stort sett med full last är extremt viktigt enl mig ! vill man spela med sitt eget och andras liv för några hundralappar ?

Att däck exploderar/havererar under färd beror oftast på överlast/för lågt lufttryck, och är inte märkesstyrt.

Har själv rullat över 3500mil och går in på sin 6:e säsong i år på mina 6st Hankook C-däck,
jag tog till god marginal på lastindex när jag köpte dem 120/121, och har 4,5bar i kalla däck, blir 5bar i "varma" däck, totalvikt 6ton.
Jag är nöjd med egenskaperna på dessa däck i förhållande till priset, mycket prisvärt.

Edit: Jag kollade dagens pris på dessa däck, och idag har de kommit ifatt de dyraste däcken, tyvärr
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
jag är glad för din skull ! jag är noga med rätt lufttryck och långt ifrån överlast på väg söderut ! rätt lastindex var det med ! har kört många mil med lastbil på hancook däck utan problem men däcken till hb gav stommen vika ! så dina teorier håller inte i detta avseendet !
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Även i en väl beprövad tillverkningsprocess med bra slutprodukter kan det uppstå fel som ibland som inte upptäcks innan leverans till kund. Det händer allt som oftast att produkter återkallas av tillverkaren när han blir varse problemet.
 
Toppen