• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däckmärkning

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025
Tidigare i år var det en diskussion om däckmärkning. Har för mig att M + S stod för Mud and Snow. Har köpt 2 nya Michelin Agilis CP sommardäck där det står M+S. Läste på någon websida att det kan stå för Mud and Sand. För att vara vinterdäck ska det även vara en snöflinga efter. Ni som har Michelin Agilis vad står det på era däck. :confused:

Bernt

J

Jarn

Guest
Sv: Däckmärkning

Alla M+S är inte godkända i Sverige som vinterdäck.
Men dessa däck är ju sommardäck och är i vissa EU länder godkända på vintern.

Så här står det på Michelins hemsida:

M+S

Vintermarkeringar (lera och snö) anger att däcket enligt europeiska bestämmelser är ett "snödäck" men att dess egenskaper i vinterväglag inte har testats. Observera att alla M+S-märkta däck inte är godkända vinterdäck i Sverige. Komplett lista för godkända vinterdäck i Sverige hittar du på Däckdata från nordens däckexperter.

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Min fråga blir! Är detta sommar-eller vinterdäck? Kan ni som har Michelindäck kolla vad som står på era däck. Tacksam för svar!

Bernt

F

F.d. 58601

Guest

Är nog sommar däck, tror att alla Agilis Camping har M+S märkning även andra har samma bla Hankook.

J

Jarn

Guest

Som jag tidigare skrev, enligt Michelin är detta ett sommardäck.

F

F.d. 25423

Guest

För att ett däck ska vara godkänt inom EU för vinterbruk ska det vara märkt med en alptopp och en snöflinga. Finns inte den markeringen på däcket så är det ett sommardäck enligt svensk och europeisk lagstiftning. Många som inte vet om detta. Det däck du refererar till är bara ett däck som ska ha bra egenskaper på grus (lera) och snö. I USA däremot klassas detta däck som ett vinterdäck

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Från transportstyrelsen:
Lastbilar, bussar och husbilar – nya regler 2013
Tunga lastbilar, tunga bussar och personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton ska från och med 1 januari 2013 ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar, när vinterväglag råder under den aktuella perioden. Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna. Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning även på fordonets bakre hjulaxlar.

Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

Samtliga däck på tunga fordon ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag. Kravet gäller inte tillkopplade släpfordon.

Toppen