• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däckindex 112 till 121, tvåaxlad bil, 3.5 ton.

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Har köpt nya däck Michelin med index 121 som innebär 1450 kg per däck som max belastning, vilket betyder 2900 kg per axel, efter att fått separation på ett bakaxeldäck med index 112, 1120 kg så bedömde jag att index 112 var för lågt, förmodligen för att man ständigt är nära överbelastning.
Det blir väl lite stötigare gång men hellre det än däckhaveri.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har köpt nya däck Michelin med index 121 som innebär 1450 kg per däck som max belastning, vilket betyder 2900 kg per axel, efter att fått separation på ett bakaxeldäck med index 112, 1120 kg så bedömde jag att index 112 var för lågt, förmodligen för att man ständigt är nära överbelastning.
Det blir väl lite stötigare gång men hellre det än däckhaveri.
Inget problem med ett högre index, men väg bilen ,kör du med överlast kan det bli dyrt,antar att ligger på gränsen eller över. Vilket index står i registreringsbeviset, hur gamla var din tidigare däck?
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Betänk däcktrycket.

Max belastning är vid ett visst däcktryck.
Sänkning från detta tryck minskar däckets bärighet.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Det defekta däcket var några år gammalt, tror det tröttnade på att ständigt gå nära maxbelastningen.
Trycket i däcken enlig Renaults rekommendation.
Känns tryggare nu.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Det defekta däcket var några år gammalt, tror det tröttnade på att ständigt gå nära maxbelastningen.
Trycket i däcken enlig Renaults rekommendation.
Känns tryggare nu.
Har du kollat att Renaults rekomendationer gäller fullastat fordon, ofta gör de inte det.
Här finns en kalkylator som verkar stämma bra.
Hälsningar
Peter
 
Toppen