• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däckfakta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026
På min bil skall det vara följande däckdimenssion:
225/75 R16 116Q
Nu undrar jag vad 116Q står för i slutet?

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Däckfakta?

116 = 1250 Kg
Belastningsindex är en branschstandard som visar hur stor belastning ett fordonsdäck klarar av?

Q=160 km/tim
Max tillåten hastighet för däcket vid rätt däcktryck

Redigerad beskrivning

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Affezell har redigerat sitt inlägg i efterhand, så därför blir mitt inlägg svårt att förstå. Det blir lite dumt när man gör så, han kanske vill förklara? :)

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Affezell har redigerat sitt inlägg i efterhand, så därför blir mitt inlägg svårt att förstå. Det blir lite dumt när man gör så, han kanske vill förklara? :)
Tycker det är bättre att det står fakta i ett inlägg med tanke på att det alltid brukar bli så många onödiga inlägg och ordväxlingar om själva skrivfelet så att själva huvudfrågan tappar fokus.
Jag har ju skrivit att det är redigerat, men det kanske är fel att göra så.
Faktum kvarstår dock att den information om pund som stod där först var ordagrant klippt direkt från däckleverantörens hemsida.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Kanske bättre att skicka ett PM till skribenten om man direkt upptäcker sakfel i ett inlägg, så denne kan rätta i sitt inlägg. :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nej det tycker jag inte, bättre är att göra en rättelse i tråden, då läser alla samma sak! :)

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Men å andra sidan, om felet blir rättat direkt så behövs ingen följetong. :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

I det här fallet var det ett dygn emellan, så många har hunnit läsa, när man då ändrar i sitt inlägg i efterhand, blir ju tråden obegriplig! :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen