• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Däckerfarenhet efterlyses

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Åldern har börjat ta ut sin rätt – på husbilsdäcken, alltså.

Dimensionen är 235/65R16C, och LI=121.

Är det någon här på HBK som har erfarenhet av något av följande däck:

1) Hankook Vantra LT RA18
2) Kumho PorTran KC53
3) Uniroyal Rain Max 5

Skulle i så fall vara tacksam för att få ta del av dessa.

Pålle

Tillägg:
Upptäckte just att "The Rain Tyre" (Uniroyal) är ett amerikanskt däck – inte ett engelskt – så det alternativet utgår.

Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi köpte Hankook i somras och det bör ju vara den modellen, de heter Vantra iaf vi ha iofs bara hunnit köra ett par hundra mil med dem så svårt att säga något förutom att jag tycker att de går tyst och mjukt.

Senast ändrad:

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2025
Nu gällde ju frågan specifika däck men kommer ändå med ett inlägg. Jag hade kontakt med några här på klubben innan vi köpte i fjol. Hann bara köra 100 mil innan det blev vinterdäck på. Maxxis får bra recensioner och är prisvärt.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Nu gällde ju frågan specifika däck men kommer ändå med ett inlägg. Jag hade kontakt med några här på klubben innan vi köpte i fjol. Hann bara köra 100 mil innan det blev vinterdäck på. Maxxis får bra recensioner och är prisvärt.
Tack!

Då ser alternativen ut så här:

2) Kumho PorTran KC53
3) Maxxis Vansmart MCV3+

Pålle

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Åldern har börjat ta ut sin rätt – på husbilsdäcken, alltså.

Dimensionen är 235/65R16C, och LI=121.

Är det någon här på HBK som har erfarenhet av något av följande däck:

2) Kumho PorTran KC53
3) Uniroyal Rain Max 5

Skulle i så fall vara tacksam för att få ta del av dessa.

Pålle

Tillägg:
Upptäckte just att "The Rain Tyre" (Uniroyal) är ett amerikanskt däck – inte ett engelskt – så det alternativet utgår.
Varför inte köpa samma fabrikat som de nuvarande?Jag antar att de hållit ganska bra över åren...

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Vi hade tidigare Yokohama Y 365 225/70 R16C All Season på en 4000 kg bil. Tyvärr finns inte exakt de däcken längre men jag tror inte att Yokohamas däck har blivit sämre för att beteckningen på däcken har ändrats. Min upplevelse var att bilen gick mycket tystare med de däcken än
med Continental däcken som satt på som original. Jag överväger starkt att köpa Yokohama däck när det är dags att byta på den bil vi har nu.. Beträffande slitstyrka kan jag inte uttala mig då vi bytte bil ett år och c:a 500 mil efter att de monterades.

Mvh / Roland

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2025
För några år sedan köpte jag Good year till min personbil från Tyskland. Dessa var inte runda och reklamera gick i teorin men inte i verkligheten, dyr läxa! Nu är det däckhandlare som gäller på orten! I fjol fick jag 4 Good Year som ersättning för en grej som angavs felaktigt vid köp av beg husbil. Dessa däck hade legat på en bil men sades vara inbyta för att den husbilen vill ha året runt däck. Dessa däck var heller inte runda utan bilen "studsade" fram. Finns säker miljoner som älskar G Y däck men som alla förstår kommer jag inte ens att ta emot om de så är gratis!.
Förstår frågeställaren att man ställer frågan för att man inte av olika orsaker vill ha samma fabrikat igen. Mitt tips enl ovan kom från en annan tråd här. 100 mil är ju ingenting men jag upplevde att bilen gick "tyst" ( finns väl ingen husbil som går tyst) och sjösjukan av gungande färd slapp vi :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag köpte 2014 nya Hancook Vantra 225/75-16C 121/120.
Det blev drygt 6000mil på nio år, alla sex däcken hade då 6m.m. mönster kvar, så man får nog påstå att de är/var slitstarka. I övrigt så var jag nöjd med stabiliteten och bullernivån.

Toppen