• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däckdimensioner

Raslin

HBK Medlem
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
7654
Medlemskap
2026
Hej
Är på väg att införskaffa en husbil för 1:a gången, ska titta på en Frankia7000 med total vikt på 4600kg tycker dock hjulen ser lite små ut det är 195x70 på 15 tum fälgar, min far har 215x60 16 tum på en 6 meters 3,5 ton vilket känns mer passande, är rädd för att det kommer att kännas vingligt och ostadigt på en så pass stor o tung bil, vad har ni för erfarenheter?

Ps.
den är bara reggad för 195x70 15' så att bara byta är ju inte helt lagligt även om jag inte tror att någon bryr sig :) Ds.

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Sv: Däckdimensioner

Hej.
Om du har 195/70-15 C li 104/102 däck så är det max belastning 900 kg vid 4,5 kpa.
4 x 900 = 3600 kg.??:twitcy:

Tommy

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2025

Hej!
Kan vara tvillinghjul bak, 6x900=5400Kg.
Hälsningar

Raslin

HBK Medlem
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
7654
Medlemskap
2026

Hej
och tack för så snabba svar, det ska vara ett MB416 chassi vilket jag får til att det borde vara tvilling montage men det framgår inte riktigt av bilderna eller texten, jag har heller inte frågat ännu ;)

Min undran är hur väghållning är vad säget du Tommy? du verkar ju ha en fin bil på MB416 chassi, vad har du för däck dimensioner och hur tycker du den känns? om jag får fråga.

något annat att tänka på gällande MB?

//richard

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Jag har tidigare haft en Iveco 35-10 med tvillingmontage och nu en MB 316 med enkelmontage. Min upplevelse är att tvillingmontage är mycket stadigare och mindre vinligt än enkelmontaget som jag har idag. I övrigt är bilarna jämförbara vad gäller fjädring och bak laster på bakaxeln. Tvillingmontaget gick stadigare på vägen och var stabilare vid stillastående. Så var inte orolig. Jag skulle vilja bygga om min MB 316 ( i övrigt en Frankia A7000) till tvillingmontage för då skulle den troligen bli mycket bra.

F

F.d. 18508

Guest

Hej
och tack för så snabba svar, det ska vara ett MB416 chassi vilket jag får til att det borde vara tvilling montage men det framgår inte riktigt av bilderna eller texten, jag har heller inte frågat ännu ;)

Min undran är hur väghållning är vad säget du Tommy? du verkar ju ha en fin bil på MB416 chassi, vad har du för däck dimensioner och hur tycker du den känns? om jag får fråga.

//richard
Hej
416 finns veterligen ej med enkelmontage bak om man inte sänkt totalvikten..
Finns en del chassiuppgraderingar om man önskar så som förstärkta stötdämpare och fjädrar.
Vår MB 616 är en helt annan bil så jag kan inte uttala mig,men jag har svårt att tro en 416 känns vinglig och ostadig.
provkör,tycker själv motorn har en skön gång med bra effekt..

hoppas det inte är sprintshift lådan i den bara..

J

Jimbo

Guest

Frankias modellbeteckning är uppbyggd så här:

700, 800, 840 etc. = Fiat och Al-Ko
7000, 8000 etc = MB

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Hej!
Kan vara tvillinghjul bak, 6x900=5400Kg.
Hälsningar

Det är ett helt riktigt antagande att bilen ifråga har tvillingmontage bak.

Vid tvillingmontage är emellertid bärigheten per däck lägre än vid singelmontage varför bärigheten, med största möjliga bärighet (104/102) för den aktuella dimensionen blir:

4 x 850 + 2 x 900 = 5 200 kg

Vid köp av nya däck gäller det alltså att välja däck med rätt bärighet. (Dimensionen finns med Load Index så lågt som 98/96 = 4 340 kg.)

Tommy

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2025

Hej

//richard
Hej!
Vår bil har samma däckdimension och är byggd på MB
Sprinter 416. Bilen går väldigt bra och är mycket stadig.
Hälsningar

F

F.d. 29779

Guest

Hej
Kör husbil med MB416 chassie har 215/70 15 däck på min bil.
MVH
MrDick

Toppen