• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däckbyte

F

F.d. 52986

Guest
Bytte från vinter till sommardäck i dag.Alla hjulbultar utom en gick att dra åt.
Gängorna var helt slut på en av tjugo stycken.Hur kan det ske?Vad skall man göra
för att få nya gängor?Jag har ett Renault chassi.
Någon som har erfarenhet av detta?Tacksam för hjälp.
Rättar till det "luddiga" i min insändare.Det är inte hjulbultens gängor som är slut,utan gängorna inne i hjulhuset.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Däckbyte

Då är det egentligen byta navet alternativt borra upp det och gänga i med Heli-Coil .

Du skall absolut inte köra med det iallafall .
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.633
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Däckbyte

Hej!

Det framgick inte i din text var gängorna var slut.
Var det i navet eller var det bulten, eller i bägge ??
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Däckbyte

Ett inte helt ovanligt fenomen när hjulbultarna är för långa. Du kanske har plåtfälgar till vinterhjulen och aluminiumfälgar till sommarhjulen? Och så använt samma bultar......
Om skruven går igenom gängan i navet och sticker ut på baksidan, kan det samlas smuts på gängan som sen fördärvar gängan i navet när du lossar skruven. Gick det trögt att lossa dom?
Antingen byta nav, eller sätta i Heli-Coil.
Här beskrivs hur man gör: Helicoil plus
Det bästa du kan göra är att kontakta någon större verkstad och höra om dom har utrustning. Själva insatsgängan kostar inte så mycket, men gängtapp och specialverktyg, oj, oj, oj.....
Calle
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Däckbyte

Ta hjälp av en verstad med att undersöka vad det är som har hänt. Be dom att kontrollera bultar och gängor på dom övriga hjulen också så att du kan vara säker på att allt är som det ska. Exakt vad som hänt i ditt fall är svårt att säga utan att ha sett det i verkligheten. Här kommer några exempel på felaktigheter jag har sett på bilar genom åren: Fel gäng på bult mot nav (tum-mm). För långa bultar som har tigit i bromsbackar och blivit skadade i ändan och därefter gått trögt att demontera. För korta bultar som deformerar gängen i navet vid åtdragning. Fel kona på bulten, det finns rak eller rundad.
Avdragen bult pga enormt åtdragningsmoment. Bultar som gått snett men ändå dragits fast. mvh jocke
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Däckbyte

Tack Bengt-Åke.Jag lämnar in bilen på tisdag och får den åtgärdad.Om problem uppstår (för verkstaden)hänvisar jag till Din kommentar.

Ha dä !
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Däckbyte

Jo det är egentligen inte alls svårt att åtgärda , jag drar i M10 Heli-coil varje vecka på jobbet .
Men som i ditt fall så måste man plocka ner bromsoket och bromsskivan för att kunna borra in i navet .

Det kan ju även vara så att dom kanske löser det så att dom sätter i en pressbult motsvarande denna fast M14*1,5 : Hjulbult, VOLVO 740, 760, 780, 940, 960, S40 Men då får du åka med 4 bult och en mutter .

Den pressbulten pressas ju in i navet bakifrån och kan ev fästas med en liten svetspunkt , dock måste man ju se till så det är frigång på baksidan då denna sticker ut ca 4 mm så hjulet roterar fritt .
När man tillverkar naven för dessa pressbultar så görs dock en planförsänkning i detaljen som den skall pressas i så den ligger i linje med navet .

Som ex överst i mitten . Arkivator: Skärande bearbetning och prototyper > Produktion och kompetenser
 
Senast ändrad:
Toppen