• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däckbyte

Lisbo

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2025
Har en Fiat Mc Louis Mc2-73G 10år gammal o som vgått 4500mil. Nuvarande däck är Michelin 215/70 R15 CP.
Framdäck mönsterdjup 3mm
Bakdäck 7mm. Alla ser fräsch ut dvs inga sprickor.
Tycker att framdäck borde bytas men bakdäcken borde klara sig ett tag. När jag pratar m däckverkstäder tycker dom .. BYT ALLA !! ( vill väl tjäna pengar ??)
Förslag är Nokian Tyres Hakka Van 215/70 R15 C 109... Är det OK att ha sådan fram o behåll bakdäck ????
Eller måste/borde alla bytas ?????
(Ska även byta kamrem mm ... men troligen inte samtidigt)
Tacksam för tips /Bosse

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har en Fiat Mc Louis Mc2-73G 10år gammal o som vgått 4500mil. Nuvarande däck är Michelin 215/70 R15 CP.
Framdäck mönsterdjup 3mm
Bakdäck 7mm. Alla ser fräsch ut dvs inga sprickor.
Tycker att framdäck borde bytas men bakdäcken borde klara sig ett tag. När jag pratar m däckverkstäder tycker dom .. BYT ALLA !! ( vill väl tjäna pengar ??)
Förslag är Nokian Tyres Hakka Van 215/70 R15 C 109... Är det OK att ha sådan fram o behåll bakdäck ????
Eller måste/borde alla bytas ?????
(Ska även byta kamrem mm ... men troligen inte samtidigt)
Tacksam för tips /Bosse
En husbil med däck som är över 10år gamla, är lurigt, de går med mycket hög belastning hela tiden. Och det är troligtvis bakdäcken som går med högst last, runt 1 ton per däck. Läs gärna också på däcken hur gamla de verkligen är, ibland stod chassiet ett tag hos tillverkaren, och sedan ett tag hos handlaren, så däcken kan vara 11-12 år gamla. Jag skulle absolut rekommendera byte av samtliga, min erfarenhet av en däcksexplosion på husbilen med 12 år gamla däck var inte så kul.

Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Har en Fiat Mc Louis Mc2-73G 10år gammal
Vår husbil är ett par år yngre än din, den rullar också på kvalitetsdäck – dock ej Michelin – och mönsterdjupet är bra både fram och bak.

MEN: Däcken är fulla av torrsprickor, både på sidor och i slitbana, så ett byte är av nöden.

Kolla därför dina däck noga. (Dessutom är de förmodligen hårda som hockeypuckar...)

Pålle

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Körde förbi en lastbil med 3-axlad trailer tidigare i veckan på motorvägen. Däckexplosion. Del av trailern i stål - kraftigare stålprofil - spretade ut 1,5 - 2 meter från trailern. Skadorna vid däckexplosion på husbil med plast, glasfiber och trä är inte roliga. Jag förstår dig - däcken ser helt OK ut, men riskfritt är det inte.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Jag har läst någonstans att däckbyte bör göras efter 6 år oavsett 1) hur bra ser däck ut och 2) hur OK är mönstersdjup
(självklart att däckbyte ska genomföras tidigare om 1) eller 2) inte är bra.

6 års regel baseras på tidsorsakade förändringar i material som används vid däck tillverkning.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har läst någonstans att däckbyte bör göras efter 6 år oavsett 1) hur bra ser däck ut och 2) hur OK är mönstersdjup
(självklart att däckbyte ska genomföras tidigare om 1) eller 2) inte är bra.

6 års regel baseras på tidsorsakade förändringar i material som används vid däck tillverkning.
Bytte mina vid service nu i februari. Däcken var från 2017 och 2018. Alltså ett par år äldre än bilen, vilket jag inte noterat. Där var tydliga torrsprickor i alla fyra däcken. Alltså hög tid. Tidigare har jag alltid bytt efter 6 år.

Lisbo

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2025
Vår husbil är ett par år yngre än din, den rullar också på kvalitetsdäck – dock ej Michelin – och mönsterdjupet är bra både fram och bak.

MEN: Däcken är fulla av torrsprickor, både på sidor och i slitbana, så ett byte är av nöden.

Kolla därför dina däck noga. (Dessutom är de förmodligen hårda som hockeypuckar...)

Pålle
Har kollat o ser inga sprickor. CP däck är hårdare o blir inte "ovala" om man står länge. När den är avställd på vinterhalvåret har jag mer luft i. Nu får det bli C-däck o hoppas det ät OK

Toppen