• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck

F

F.d. 25414

Guest
Jag var igår på hobby i Tenhult där verkmästaren visade resterna av ett däck som hade exploderat.
Det hade suttit på en husvagn och konsekvenserna var enorma när händelsen inträffade.
När explosionen skedde, slog däcket sönder hjulhuset, fick tag på elektriska ledningar och fungerade som en kabelvinda. Drog sönder hela inredningen, flyttade köket och övrig inredning. Allt som var helt i vagnen var bara överskåpen.
Han nämnde att man skall vara observant på åldern på däcken och inte bara mönsterdjup eftersom de flesta vagnar rullar mycket lite. Man skall också kolla sprickor, inte bara på sidorna utan viktigare är om det finns sprickor mellan däcksmönstret.
När det gäller Husbilar är det naturligtvis annorlunda men han menade att i Sverige gäller mönsterdjupet allena men i Tyskland är det krav på däcken inte får vara äldre än 5 år.
Är det någon som reflekterat på detta?
Hamnade visst i fel forum, ursäkta.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Däck

Välkänt faktum på husvagnar står mest och torkar upp. Kan vara därför husvagnar har skydd över hjulen när dom står stilla på campingarna.Liknande problem med husbilens bakdäck, slits inte som framdäcken.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen