F
F.d. 25414
Guest
Jag var igår på hobby i Tenhult där verkmästaren visade resterna av ett däck som hade exploderat.
Det hade suttit på en husvagn och konsekvenserna var enorma när händelsen inträffade.
När explosionen skedde, slog däcket sönder hjulhuset, fick tag på elektriska ledningar och fungerade som en kabelvinda. Drog sönder hela inredningen, flyttade köket och övrig inredning. Allt som var helt i vagnen var bara överskåpen.
Han nämnde att man skall vara observant på åldern på däcken och inte bara mönsterdjup eftersom de flesta vagnar rullar mycket lite. Man skall också kolla sprickor, inte bara på sidorna utan viktigare är om det finns sprickor mellan däcksmönstret.
När det gäller Husbilar är det naturligtvis annorlunda men han menade att i Sverige gäller mönsterdjupet allena men i Tyskland är det krav på däcken inte får vara äldre än 5 år.
Är det någon som reflekterat på detta?
Hamnade visst i fel forum, ursäkta.
Det hade suttit på en husvagn och konsekvenserna var enorma när händelsen inträffade.
När explosionen skedde, slog däcket sönder hjulhuset, fick tag på elektriska ledningar och fungerade som en kabelvinda. Drog sönder hela inredningen, flyttade köket och övrig inredning. Allt som var helt i vagnen var bara överskåpen.
Han nämnde att man skall vara observant på åldern på däcken och inte bara mönsterdjup eftersom de flesta vagnar rullar mycket lite. Man skall också kolla sprickor, inte bara på sidorna utan viktigare är om det finns sprickor mellan däcksmönstret.
När det gäller Husbilar är det naturligtvis annorlunda men han menade att i Sverige gäller mönsterdjupet allena men i Tyskland är det krav på däcken inte får vara äldre än 5 år.
Är det någon som reflekterat på detta?
Hamnade visst i fel forum, ursäkta.
Senast redigerad av en moderator: